A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Elemző tanulmányok Bach háromszólamú invencióihoz

Szerkesztő
Kapcsolódó személy
Budapest
Kiadó: Zeneműkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Tűzött kötés
Oldalszám: 45 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 30 cm x 23 cm
ISBN:
Megjegyzés: Kottákkal. Negyedik kiadás.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Bach rendkívüli nagysága abban is megnyilvánult, hogy amikor instruktív, vagy akár egyenesen technikai célzatú darabokat írt, akkor is a legmagasabb rendű zenei és költői szépségű, a maguk nemében... Tovább

Előszó

Bach rendkívüli nagysága abban is megnyilvánult, hogy amikor instruktív, vagy akár egyenesen technikai célzatú darabokat írt, akkor is a legmagasabb rendű zenei és költői szépségű, a maguk nemében máig felül nem múlt műveket alkotott. Nem lehet erre elégszer rámutatni, mivel hosszú időn át az invenciókat amolyan <<Bach etüdök>>-nek tekintették s így is kezelték fantáziátlan tanárok és növendékek egyaránt. Ennek több oka lehetett. Az egyik mindenesetre az, hogy a 19-20. század fordulója körül igen elterjedt a nagy romantikus mesterek epigonjainak számtalan kis zongoradarabja, s e darabok a maguk hangzatos <<poétikus>> címeivel elterelték a figyelmet a legtöbbször üres, jelentéktelen mondanivalójukról. De elterelték e silány művecskék a figyelmet arról is, hogy a legnagyobb klasszikus mesterek, így Bach is zongoradarabjai is, olyan igénytelen címek alatt, mint <<preludium>>, vagy <<invenció>>: világos karakterdarabok a szó legjobb értelmében. Komolyság és humor, bánat és ujjongás, gazdag érzelem- és hangulatvilág nyilatkozik meg bennük koncentrált, mesteri formában.
Természetesen az is okot adhatott a félreértésre, hogy Bach és a többi barokk mester alig írt elő tempó-, dinamikai-, vagy más jelzéseket műveiben. Ebből azt a következtetést vonni le, hogy tehát e mesterek műveit akkor adjuk elő stílusosan, ha elejétől végig minden dinamikai árnyalás nélkül és metronómszerű gépiességgel játsszuk: olyan súlyos esztétikai tévedés, amelynek még ma is akadnak áldozatai." Vissza

Fülszöveg

Bach a két- és háromszólamú invenciókat 1720-ban írta le először egy "Klavierbüchlein" című füzetbe legidősebb fia, Friedemann számára, aki akkor kilenc esztendős volt. Később, némi átdolgozás és kiegészítés után újból leírta mind a harminc darabot. Ezt az 1723-ból származó kéziratot tekintjük az invenciók végleges alakjának. A kétszólamúak címe itt "Inventio", a háromszólamúaké "Sinfonia". Bach legelső életrajzírója, Forkel óta használatos a "Két- és háromszólamú invenciók" elnevezése.
Tehetséges és törekvő fiatal muzsikusaink figyelmét mindjárt előjáróban fel szeretné hívni arra, amit Bach a kézirat első lapján többek között ír. Hogy ti, ez invenciók tanulásának egyik fő céla az éneklő játék elsajátítása a zongorán. Ez már magában is elegendő ahhoz, hogy ne csak holmi "tananyagot" lássunk az ezekben a kis remekművekben, hanem igyekezzünk minél jobban behatolni azok szépségébe, hogy e szépségekből minél több mutatkozzék meg előadásunkban. Ehhez kívánnak segítséget nyújtani az... Tovább

Fülszöveg

Bach a két- és háromszólamú invenciókat 1720-ban írta le először egy "Klavierbüchlein" című füzetbe legidősebb fia, Friedemann számára, aki akkor kilenc esztendős volt. Később, némi átdolgozás és kiegészítés után újból leírta mind a harminc darabot. Ezt az 1723-ból származó kéziratot tekintjük az invenciók végleges alakjának. A kétszólamúak címe itt "Inventio", a háromszólamúaké "Sinfonia". Bach legelső életrajzírója, Forkel óta használatos a "Két- és háromszólamú invenciók" elnevezése.
Tehetséges és törekvő fiatal muzsikusaink figyelmét mindjárt előjáróban fel szeretné hívni arra, amit Bach a kézirat első lapján többek között ír. Hogy ti, ez invenciók tanulásának egyik fő céla az éneklő játék elsajátítása a zongorán. Ez már magában is elegendő ahhoz, hogy ne csak holmi "tananyagot" lássunk az ezekben a kis remekművekben, hanem igyekezzünk minél jobban behatolni azok szépségébe, hogy e szépségekből minél több mutatkozzék meg előadásunkban. Ehhez kívánnak segítséget nyújtani az elemző tanulmányok. Vissza

Tartalom

Bevezetés 3
Néhány gyakorlati tanács 5
1. Invenció (C-dúr) 12
2. Invenció (c-moll) 15
3. Invenció (D-dúr) 19
4. Invenció (d-moll) 21
5. Invenció (Esz-dúr) 24
6. Invenció (E-dúr) 26
7. Invenció (e-moll) 29
8. Invenció (F-dúr) 31
9. Invenció (f-moll) 32
10. Invenció (G-dúr) 35
11. Invenció (g-moll) 36
12. Invenció (A-dúr) 39
13. Invenció (a-moll) 41
14. Invenció (B-dúr) 42
15. Invenció (h-moll) 45
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem