1.067.073

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Elemi logikai ismeretek

Kézikönyv és példatár (pedagógusoknak, pedagógusjelölteknek)/Jegyzet

Szerző
Szerkesztő
Eger
Kiadó: Eszterházy Károly Tanárképző Főiskola
Kiadás helye: Eger
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 204 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 16 cm
ISBN:
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Vajon tud-e logkusan gondolkodni az, aki nem birtokolja a gondolkodás formai oldalának elemi ismereteit? A tapasztalat azt mutatja, hogy igen. A logikai ismeretek nélkül is lehet logikusan... Tovább

Előszó

Vajon tud-e logkusan gondolkodni az, aki nem birtokolja a gondolkodás formai oldalának elemi ismereteit? A tapasztalat azt mutatja, hogy igen. A logikai ismeretek nélkül is lehet logikusan gondolkodni, de csak ösztönösen.
De vajon lehet-e tudatosan logikusan gondolkodni a logika elemi ismereteinek elsajátítása nélkül? Lehet-e mások gondolkodását tudatosan logikussá nevelni? Lehet-e a saját és mások gondolkodását tudatosan logikussá nevelni? Lehet-e a saját és mások gondolkodásában a hibát felfedezni és azt tudatosan kijavítani? A válasz ebben az esetben nem.
A pedagógusmunkájában legalább olyan fontos a tanulók gondolkodásának tudatos fejlesztése, mint a szaktárgyi ismeretek elsajátítása. Ehhez szüksége van a logika ismereteire is.
Az egyik szülői értekezleten az osztályfőnök - többek között - a következőket mondta: "Ezek a gyerekek egyáltalán nem tudnak gondolkodni." Majd az egyik szülő felálllt és tisztelettudóan, udvariasan megkérdezte: "Tanár úr kérem, milyen alapon állapította meg, hogy az osztály nem tud gondolkodni? Minden gyerekre vonatkozik ez? Biztos, hogy kizárólag csak a tanulók marasztalhatók el ezért? Mit tett a Tanár úr annak érdekében, hogy ez ne így legyen? Ismeri-e a tanulók gondolkodásmódját? Feltárta-e a gondolkodásukban meglévő hiányosságokat, hibákat? Segített-e azok tudatos felismerésében és kijavításában?"
A kérdés megválaszolatlanul maradt. Vissza

Tartalom

Előszó3
A logika alapját képező ismeretek5
A logika eredete, kapcsolata a szaktudományokkal8
A megismerés logikai folyamata10
A gondolkodás tartalma és formája11
A gondolat igazsága és a gondolkodás helyessége12
A gondolkodás és a nyelv 14
A gondolkodás szintjei18
A gondolkodás és a tanulás összefüggései25
A gondolkodás logikai törvényei26
Az azonosság törvénye33
Az ellentmondás elkerülésének törvénye39
A harmadik kizárásának törvénye43
Az elégséges alap törvénye47
Ellenőrző kérdések49
A gondolkodás logikai formái49
A fogalom52
A fogalom alkotóelemei55
A fogalom fajáti61
A fogalmak közötti viszonyok feladatok65
Az ítélet71
Az ítélet szerkezete72
Az ítélet fajtái74
Az ítéletek közötti viszonyok89
Feladatok91
Logikai műveletek100
Logikai alapműveletek103
Állítás és tagadás103
Az azonosítás és megkülönböztetés105
Analízis és szintézis107
Absztrakció és konkretizáció109
Indukció és dedukció112
Speciális logikai műveletek114
A fogalommal végezhető műveletek114
Általánosítás és határolás114
MEghatározás vagy definíció115
Felosztás vagy divízió125
Az ítéletekkel végezhető műveletek133
A következtetés133
A kövzvetlen következtetés135
A közvetett következtetés136
Induktív következtetés138
Deduktív következtetés148
Traduktív következtetés165
A bizonyítás és a cáfolás176
Hipotézis és teória182
Feladatok (logikai műveletekre)187
Irodalom204
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem