Előszó
„Egy jó könyv Hollandiából'" Igy üdvözölték tanügyi körök, ezen, néhány év előtt megjelent, most itt magyar átdolgozásban bemutatott „Elemi Lélektant."
H. Wendt elberfeldi leányiskolái tanító, a...
Tovább
Előszó
„Egy jó könyv Hollandiából'" Igy üdvözölték tanügyi körök, ezen, néhány év előtt megjelent, most itt magyar átdolgozásban bemutatott „Elemi Lélektant."
H. Wendt elberfeldi leányiskolái tanító, a következő szavakkal ajánlotta e könyvet, a német paedagógusok figyelmébe: „Németországban egy egész csomó kitűnő psychologiai tankönyvünk van, de a mint e sorok írója annak egész irodalmát ismeri, az összes tankönyvek között egy sincs olyan, mely az első oktatás vagy magántanulásra, alkalmas könyvül szolgálhatna. A nagyobb és kisebb terjedelmű könyvek sokasága, melyek a Psychologiát mint egészet tárgyalják, többé-kevésbbé hiányosak, minek folytán azok, kezdők számára hasznavehetetlenek. Először azért, mert hiányzik belőlük a szükséges szemléltető anyag, melyből a Psychologia törvényeit le lehetne vezetni; másodszor pedig azért, mert majdnem minden könyvünk nélkülözi az oly nagyon szükséges alkalmazási példákat, melyek által a tanult dolgok, hogy úgy szóljak, szilárd állapotból folyékony állapotba mennének át, s ezáltal használhatóságukat bizonyítanák."
Magyar tankönyveinkre is szórul-szóra ráillik ezen kritika. Mert daczára annak, hogy nekünk is elég sok jó és használható psychologiai tankönyvünk van, sajnos, a fönntjelzett hibáktól, ezek sem mentek. Tanító- és tanítónőképző-intézeteink számára pedig egyáltalában nincsen olyan Lélektanunk, mely az előírt anyagot szemléltető alapon nyújtaná. Ezért határoztam el magam arra, hogy H. de Raaf elismert jó könyvét nyelvünkre átültessem, mert kitűnőnek találtam abban mindenekelőtt a tananyag világos, módszertani tárgyalását, mely a Dörpfeld-féle trias szerint van kidolgozva - szemlélni, gondolkodni, alkalmazni, - továbbá mert kitűnőnek találtam a tananyag sajátos, itt először szigorúan keresztülvitt elrendezését, mely a mű egységes tanmenete által a tanulót az egyes tudat-alakok okozati összefüggésére, világos megismerésére vezeti.
Vissza