Előszó
A villamos áramot környezetünkben mindenütt felhasználják. Villamos árammal működik a rádió, a televízió, a magnetofon, a zenekarok erősítője, a háztartásban a hűtőszekrény, a kávéfőző; a porszívót...
Tovább
Előszó
A villamos áramot környezetünkben mindenütt felhasználják. Villamos árammal működik a rádió, a televízió, a magnetofon, a zenekarok erősítője, a háztartásban a hűtőszekrény, a kávéfőző; a porszívót villamos motor hajtja, akárcsak az üzemek nagy gépeit, amelyeken a könnyű- és nehézipar termékeit állítják elő. Villamos motor hajtja az acélgyárakban a síneket hengerlő, és a házgyárakban a betont keverő gépeket. A sínekből vasutak, a betonból lakóházak készülnek. Villamos árammal fűtik az elektroacélműveket és az alumíniumkohókat, villamos áram hajtja a villamosokat és a villamos mozdonyokat.
Mindez csak néhány példa. E nagy mennyiségű villamos energiát erőművekben állítják elő hatalmas villamos gépekkel: szinkron generátorokkal. Transzformátorok teszik alkalmassá a villamos energiát a szállításra. Ezüstös színű oszlopok feszítik a szántóföldek, folyók, erdők fölé az energiát továbbító szabadvezetékeket. A villamos alállomások nagyméretű szakaszolóival és megszakítóival osztják szét az energiát. Sok-sok műszer és készülék méri, vezérli, szabályozza, hogy feszültsége és frekvenciája a fogyasztók számára megfelelő legyen.
A villamos energia termelésével, szállításával, szétosztásával, felhasználásával és az ezekhez szükséges készülékek, vezetékek szerelésével, karbantartásával sok-sok ember foglalkozik. Munkájuk nagy szakértelmet igényel. Ennek elsajátítását az elektrotechnika tanulásával kell elkezdeni. Ez minden villamos műszaki tantárgy alapja. Az egyenáramú és a váltakozó áramú áramkörök; a villamos és a mágneses terek tulajdonságainak ismerete nélkül el sem képzelhető az erősáramú szakközépiskolai tanulmányok sikeres folytatása és befejezése. Elektromos jelenségekkel, az elektrotechnika gyakorlati felhasználásával a mindennapi életben lépten-nyomon találkozunk. Az elektrotechnika tantárgy oktatásának folyamán sok elektromos szemléltető kísérlet és működő modell látható a tanítási órákon. Az általános iskolában az elektromosságról tanultak is felhasználhatók a tananyag megértéséhez.
A tankönyv sok kérdést tartalmaz, és ezek gondolkodásra késztetnek. A kérdések nagy része az új tananyag előtt van - esetleg a kísérletek leírása után -, mert segítségükkel a korábban tanultak, vagy a más tantárgyakból tanultak alapján könnyebben megérthető a tananyag.
Vissza