Előszó
Az egészségtudományi felsőoktatás alapképzési szakasza elsősorban a gyakorlati szakmai felkészültség biztosítását szolgálja. Ebből következően valamennyi témakör (tantárgy) alapvető feladata olyan ismeretek és praktikus készségek kialakítása, amelyek a szakmai munkavégzés során jól hasznosíthatóak. Ennek megfelelően a Kutatásmódszertan tantárgynak a következő feladatokat kell teljesítenie:
- Még a képzés folyamatában a szakdolgozat elkészítésének segítése. A szakdolgozat két feltételnek kell, megfeleljen: egyrészt tanúsítja, hogy a hallgató ismeri egy adott téma elméleti - a szakirodalomban feldolgozott - megközelítésének részleteit, összefüggéseit, történetiségét; másrészt bizonyítja, hogy a hallgató képes ezen elméleti ismereteit a gyakorlatra vonatkoztatni. Ez utóbbival együtt jár az a követelmény, hogy a témakörbe tartozó jelenségeket, törvényszerűségeket, hatásmechanizmusokat, okokat és következményeket stb. képes legyen tárgyszerűen elemezni, vizsgálni. Ami csak kutatásmódszertani felkészültség birtokában lehetséges.
- Mind a képzés folyamatában, mind a későbbi szakmai tevékenységben nélkülözhetetlen a szakirodalmi közlemények naprakész figyelemmel kísérése. E közlemények többsége kutatási beszámoló, amelyek megértése, helyes értelmezése igényli az alapvető kutatásmódszertani fogalmak (pl. hipotézis, populáció és minta, validitás, szignifikancia, korreláció stb.) pontos ismeretét.
- Végzettjeinknek a szakmai tevékenységük során több oka is adódhat különböző kutatásokban való részvételre, vagy akár önálló kutatás elvégzésére. Napjainkban a tudományos kutatás csoport- (team-) munka, amely a legkülönfélébb szakterületeken dolgozók közreműködését igényelheti. Egy ilyen csoportban való részvétel elképzelhetetlen megfelelő kutatási szemlélet és rutin hiányában. Az egyéni kutatási szándék mögött is többféle motiváció lehetséges: a saját tevékenység hatékonyságának fokozása, publikációs és/vagy előadási kötelezettség, továbbtanulási szándék. Mindez eredményesen csak hatékony felkészülés mellett teljesülhet.
- A szakmai karrier sok esetben a tanulmányok folytatását feltételezi, a többciklusú képzésben az alapképzést követő mester- (MSc) vagy doktor(PhD) képzésben való részvétellel. Ezek követelményrendszere tartalmazza a tudományos kutatás elméletében és gyakorlatában való magas szintű felkészültséget, amelynek megalapozása a jelen képzés során történik.
Vissza