Előszó
Mindennapi életünkhöz elválaszthatatlanul hozzátartozik a vásárlás. Életünk fenntartása, környezetünk alakítása, szükségleteink millió szállal kötődnek a kereskedelemhez.
A kereskedelem rendkívül...
Tovább
Előszó
Mindennapi életünkhöz elválaszthatatlanul hozzátartozik a vásárlás. Életünk fenntartása, környezetünk alakítása, szükségleteink millió szállal kötődnek a kereskedelemhez.
A kereskedelem rendkívül fontos feladatot lát el. Összeköti a termelést a fogyasztással.
Az eladás - hivatás, amely egyben az emberek közérzetének, elégedettségének, életmódjának és életszínvonalának alakítása, befolyásolása is felelősségteljes, szép munka.
Hivatássá teszi az eladói munkát az a tény, hogy a kereskedelmi dolgozó az emberekkel közvetlen kapcsolatok révén végzi munkáját. Hazánkban naponta kb. tízmillió vásárlás történik. Naponta milliószor találkozik és szót, tanácsot kér és ad, segít választani és keresgélni, eleven emberi kapcsolatot teremt egymással vevő és eladó. Ilyen rövid lélegzetű emberi kapcsolat kialakításához elengedhetetlenül szükséges az, hogy az eladó gyorsan feltalálja magát, tudatosan cselekedjen; rövid idő alatt fel kell mérnie, milyen típusú vevővel áll szemben, milyen módon kell közelednie hozzá, hogy szót értsenek egymással. Kellemes légkört kell teremtenie néhány perc alatt. Az ilyen eladói magatartás nem alapulhat csupán ösztönös megérzésen, főleg nem pillanatnyi hangulaton.
A vásárlás öröm, de csak akkor, ha a vásárlás légköre kellemes, az eladó pedig szakmai tudásán túlmenően jó emberismerő is.
Emberekkel foglalkozni pszichológiai ismereteket és készséget igénylő tevékenység.
A kereskedelem társadalmi szerepének növekedésével egyre nyilvánvalóbbá vált, hogy az adásvételi kapcsolat - mint emberi kapcsolat - nem nélkülözheti a pszichológiai ismeretek alkalmazását. Világszerte fellendült az utóbbi évtizedekben a kereskedelem-lélektan - mint alkalmazott tudomány - fejlődése.
Vissza