kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
Kiadó: | Nemzeti Tankönyvkiadó Rt. |
---|---|
Kiadás helye: | Budapest |
Kiadás éve: | |
Kötés típusa: | Ragasztott papírkötés |
Oldalszám: | 344 oldal |
Sorozatcím: | Universitas |
Kötetszám: | |
Nyelv: | Magyar |
Méret: | 24 cm x 17 cm |
ISBN: | 963-19-0168-8 |
Megjegyzés: | Fekete-fehér illusztrációkat tartalmaz. |
Tartalomjegyzék | 5 |
Az iskola és az oktatás történeti változásai: A reformpedagógiai koncepciók kibontakozásának történeti háttere | 9 |
A hagyományos iskola jellegzetes didaktiaki-metodikai elemei és problémái | 11 |
A régebbi történeti korok iskolakritikája és az emberbarát iskola gondolata | 15 |
A "félelemmentes tanulás" mint a reformpedagógia alapgondolata | 15 |
Az ókori iskola. A vessző mint fegyelmezőeszköz eredményességével kapcsolatos első kételyek | 16 |
Szent Ágoston (340-430) elmarasztaló véleménye az iskoláról és a természetes tanulás gondolatának megjelenése | 18 |
Rotterdami Erasmus (1469-1536). A tanári lélek ábrázolása és egy emberbarát iskola vázlata | 19 |
Johann Amos Comenius (1592-1670). Az iskola az emberiesség műhelye, az örömmel végzett tanulás színtere | 22 |
A refompedagógia előfutárai | 28 |
Rousseau Emilje: az újkori nvevelés "kopernikuszi fordulat" | 30 |
Pestalozzi pedagógia: a nevelés mint segítségnyújtás a teljes élethez | 34 |
Jean Paul romantiksu hitvallása a gyermekkor és a játék fontosságáról | 35 |
Fröbel a gyermeki öntevékenységről a a segítő taneszközökről | 37 |
A modern kor válságjelenségei, főbb iskolaügyi és nevelési reformtörekvései | 37 |
A korszakváltás főbb jellemzői. A modern kor embere | 40 |
A modern európai tömegiskola megszületése és pedagógiai gyakorlata | 41 |
A modern tömegoktatás gyakorlatának tudományis igényű elméleti megalapozása: Herbart pedagógiája | 44 |
A nevelés és a gyermekfelfogás változásai. A gyermek évszázada | 48 |
A társadalom- és kultúrakritika. A korszak életformareform- és emancipációs mozgalmai | 53 |
A korszak új pedagógiai és pszichológiai törekvései | 54 |
A pozitivizmus új pedagógiai alapelve. Felkészítés a tökéletes életre | 57 |
Dewey törekvése: könyviskola helyett a gyermeki tapasztalatokra alapozó életiskola | 57 |
A gyermektanulmány és a kísérleti pedagógia | 60 |
A reformpedagógia kialakulása és fejlődésének főbb szakaszai a múlt század végétől a második világháborúig terjedő időszakában | 65 |
A reformpedagógia fejlődésének első szakasza | 65 |
A reformpedagógia fejlődésének második szakasza | 77 |
A világmozgalommá válás időszaka | 97 |
A reformpedagógia hatása napjaink iskolareformjaira | 97 |
Hatása az iskola világára | 100 |
A német alap- és középiskola főbb fejlődési tendenciái Észak-Rajna-Vesztfália példája alapján | 103 |
Hollandia. Az iskolaügy átalakulása a reformpedagógia jegyében | 105 |
A reformpedagógia elvei alapján megvalósult iskolafejlesztés távlatai | 105 |
A reformpedagógia fontosabb iskolakoncepció: Alapítók, elméleti háttér, gyakorlati sajátosságok | 107 |
A Montessori-iskola: a nevelés mint az önfejlődés elősegítése | 109 |
Maria Montessori életútja | 109 |
Pedagógiai felfogásának világnézeti háttere - Montessori "kozmikus elmélete" | 112 |
A koncepció gyermekantroppológiai-pszichológiai alapjai | 114 |
A tanterv | 117 |
A koncepció főbb pedagógiai vonatkozásai. Az előkészített környezet | 118 |
A Montessori-intézetek oktatási gyakorlata | 127 |
A Montessori-pedagógia rendszertani összefoglalása | 128 |
A Waldorf-iskola: nevelés, mint az érzékelhető és az érzékelés feletti kozmikus összefüggések átélésbe történő bevezetés | 130 |
Bevezetés. A Waldorf-pedagógia célja, kialakulása és elterjedése | 131 |
Rudolf Steiner és a Waldorf-iskola. Az antropozófiai pedagógia létrejöttének főbb állomásai, az életmű vázlata | 135 |
Az ember fejlődése és nevelése az antropozófiai pedagógia létrejöttének főbb állomásai, az életmű vázlata | 139 |
Az ember fejlődése és nevelése az antropozófia nézőpontjából | 151 |
Iskola és oktatás: szervezeési és diadaktikai-metodikai mozzanatok | 153 |
A Waldorf-pedagógia rendszertani összefoglalása | 155 |
A Dalton-terv iskola: a demokratikus társadalom érdekében végzett, egyéni felelősségvállaláson alapuló tanulás | 155 |
Bevezetés: a Dalton-terv - pedagógiai és szervezési elvek, nemzetközi értelmezések | 160 |
A holland Dalton-terv-iskolák pedagógiai gyakorlata | 164 |
Helen Parkhurst és a "Dalton-terv" - az életmű tükrében | 166 |
A nevelés célja, az iskolai munka alapelvei, valamint a tanári szerep új felfogása | 168 |
A metodikai-didaktikai újítás lényege: "assigment" és "graph" - a feladat, valamint a tanulási folyamat eredményének szimbolikus megjelenításe | 170 |
A Dalton-terv "gyermekantropológiája" és "pszichológiája" | 172 |
A Dalton-terv értékelése | 174 |
A Dalton-terv rendszertani összefoglalása | 174 |
A Jenaterv-iskola: a közösségben és a közösség által megvalósult nevelés | 175 |
Peter Petersen életútja, munkásságának vázlatos áttekintése | 177 |
Világnézeti és neveléselméleti alapok | 180 |
A Jena-terv pedagógiai, antropológiai alapjai | 184 |
Oktatásszervezési alapelvek és a Jenaterv-iskola gyakorlata | 191 |
A gyermekek élete és tanulása a Jenaterv-iskola "tér-idő" dimenzióiban | 195 |
Mit jelent tanulni? | 198 |
A Jenaterv-pedagógia rendszertani összefoglalása | 199 |
A Freinet-iskola: emancipációra és az önálló életvezetés gyakorlására nevelés | 201 |
Célestin Freinet élete és munkássága | 202 |
A nevelés és művelődés világnézeti, neveléselméleti és pszichológiai alapjai | 208 |
A gyakorlati tevékenység főbb elemei: anyagi, tárgyi feltételek, didaktikai-metodikai elemek, az iskola szervezete | 213 |
A tanári és a gyermeki munka a Freinet-iskola "pedagógiai tér-idő struktúrájában" | 215 |
A Freinet-pedagógia hatása és továbbfejlesztése | 216 |
Mit tanulhatunk mindebből? Konstruktív záró megjegyzések | 217 |
A Freinet-pedagógia rendszertani összefoglalása | 218 |
Az alternatív iskola: nevelés a szabadság által - együttműködéssel az önrendelkezéshez | 220 |
Az alternatív iskolák főbb típusai és világnézeti háttere | 221 |
Az alternatív iskolák főbb művelődéspolitikai és pedagógiai alapelvei | 226 |
A szabadelvű nevelés úttörői | 229 |
Didaktikai-metodikai, szervezeti jellemzők és neveléselméleti alapelvek | 236 |
Az alternatív iskolák értékelése | 240 |
Az alternatív iskola pedagógiai rendszertani összefoglalása | 243 |
A tanári munka és az iskola tárgyi környezetének változásai | 245 |
A pedagógus szerepének változásai - a paidagógosztól a gyermeki munkát támogató felnőtt segítőig | 246 |
A paidagógosztól a szakképzett pedagógusig | 246 |
A pedagógusszakma intézményesülése | 254 |
A különböző reformpedagógiai koncepciók pedagógusfelfogása | 259 |
A különböző reformkoncepciók pedagógusfelfogásának főbb jellemzői | 266 |
A nevelés-oktatás térbeli környezetének változásai | 266 |
Az osztályterem és berendezések történeti alakulása | 267 |
A különböző reformkoncepciók osztályterme: többfunkciójú iskola tér, az autonóm tevékenység és annak pedagógiai ritmusa | 278 |
Munkaeszközök és munkasarkok: az osztályterem mint tanulást segítő környezet | 283 |
Az egyes reformkoncepciók térelrendezésének sajátosságai | 288 |
Az oktatás módszertani sokszínűségének lehetőségei | 290 |
A nyílt oktatás | 294 |
A szabad munka | 297 |
A heti terv alapján folyó oktatás | 300 |
Csoportmunka | 302 |
Projektoktatás | 309 |
A holland reformiskolák egy integrált projektoktatási modellje - "tájékozódás a világban" | 313 |
"Tájékozódás a világban": az iskolai tanulás távlati céljai | 315 |
Zárómegjegyzés: a gyermek komolyanvétele | 321 |
A személyes tapasztalat mint az iskolai tanulás alapja: az olvasás és az írástanítás példája alapján | 321 |
A mélyebb lelki élményeken alapuló olvasás- és írástanítás - Ashton-Warner módszere | 324 |
Az olvasás- és írástanítás valamely jelentős személyes élmény ábrázolása segítségével | 326 |
Az írás- és olvasástanítás valamely közös élmény ábrázolása segítségével | 327 |
Az iskola belső reformjának útjai. Előfeltételek és fontosabb tennivalók | 328 |
Válogatott bibliográfia | 332 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.