Előszó
A szemelvénygyűjtemény központi témája az utóbbi 15-20 évben külföldön mindjobban tért hódító oktatásszervezési lehetőség, az integráció, azaz a különböző okoknál fogva tanulásban akadályozottak együttes oktatása-nevelése hasonló korú, és ilyen zavarokat nem mutató társaikkal. Ez a szervezési forma korábban ki nem aknázott, új lehetőségeket kínál a „normál" pedagógia és a gyógypedagógia szoros együttműködésére.
Miután a téma meglehetősen új Magyarországon, a következőkben röviden összefoglaljuk a leglényegesebb jellemzőit és áttekintjük a nemzetközi kibontakozás főbb állomásait is.
A integrált fejlesztés megvalósítására különböző változatok alakultak ki, ezek körül a legfontosabbak:
a) Teljes integráció: a speciális fejlesztésre igényt tartó gyermek a nevelés-oktatás teljes időtartamában az erre rá nem szorulók csoportjában, vagy osztályában tartózkodik. Fejlődését a csoport osztályvezetőjén, tanárán kívül speciális szakember is figyelemmel kíséri és szükség esetén különböző lehetőségeket (pl. tanulási időn kívüli egyéni foglalkozás, célzott terápia, korrepetálás) biztosít. Ezen kívül kölcsönös információs kapcsolat létesül a csoport (osztály) vezetője és a gyógypedagógus között.
b) Részleges integráció: a speciális fejlesztést igénylők egy csoportját az erre nem szorulók intézményében nevelik. Ennek a változatnak különböző alcsoportjai ismeretesek:
- részlegesen integrált osztály, vagy csoport: a gyermekekkel külön helyiségben foglalkozik a gyógypedagógus. Változatok a többi gyermekkel való érintkezésre: lokális integráció (éppen csak látják egymást, pl. szünetekben), szociális integráció (pl. szabad idő közös eltöltése, együttes étkezések), funkcionális integráció (közös tanulás adott órákon a teljes csoport, vagy csak egyes gyerekek számára).
A részleges integráció speciális változata a kooperatív tanári rendszer. A kooperatív szervezés esetén az integrált, életkorilag azonos csoport (3-5 gyermek) az órák egy részében együtt tanul az erre kijelölt alacsony létszámú (max. 15-16 fő) osztály többi tagjaival kb. a tanítási idő 2/3-ában. Ilyenkor a két tanár együtt tevékenykedik, megosztja a munkát.
Vissza