A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
Fülszöveg
Pesti János kötete az elmúlt évtizedekben közreadott írásaiból készült válogatás. Egyszerre pályakép, kordokumentum, információ és vitairat. Az szinte az összes írásból kiderül, hogy tanult szakmája szerint a szerző pedagógus. Gyakorló tanárjelöltként fél évig általános iskolában, 1951-től 1997 februárjáig pedig gimnáziumban, szakközépiskolában és a felnőttoktatás esti és levelező tagozatán tanított. Az utolsó három évben a Janus Pannonius Tudományegyetem kihelyezett főiskolai karán művelődéstörténetet oktatott.
A szerző életelve szerint a beleszólás joga kötelesség, noha ugyanilyen evidencia, hogy mind a diagnózis, mind a terápia tekintetében létezhet sokféle, ám aligha kanonizálható álláspont. A sajátját legfőképpen gondolkodnivalónak szánja. Szövegeiből talán kitetszik, hogy direkt vagy közvetett módon azért pörlekedik, mert úgy látja, sem az iskolában, sem össztársadalmi méretekben nem kapaszkodtunk még fel a szükséges és lehetséges lépcsőfokra. Keresi annak a magyarázatát,...
Tovább
Fülszöveg
Pesti János kötete az elmúlt évtizedekben közreadott írásaiból készült válogatás. Egyszerre pályakép, kordokumentum, információ és vitairat. Az szinte az összes írásból kiderül, hogy tanult szakmája szerint a szerző pedagógus. Gyakorló tanárjelöltként fél évig általános iskolában, 1951-től 1997 februárjáig pedig gimnáziumban, szakközépiskolában és a felnőttoktatás esti és levelező tagozatán tanított. Az utolsó három évben a Janus Pannonius Tudományegyetem kihelyezett főiskolai karán művelődéstörténetet oktatott.
A szerző életelve szerint a beleszólás joga kötelesség, noha ugyanilyen evidencia, hogy mind a diagnózis, mind a terápia tekintetében létezhet sokféle, ám aligha kanonizálható álláspont. A sajátját legfőképpen gondolkodnivalónak szánja. Szövegeiből talán kitetszik, hogy direkt vagy közvetett módon azért pörlekedik, mert úgy látja, sem az iskolában, sem össztársadalmi méretekben nem kapaszkodtunk még fel a szükséges és lehetséges lépcsőfokra. Keresi annak a magyarázatát, hogy a sok-sok falra hányt borsóból miért oly kevés ragad fenn. Hogy miért nem nyomulunk előre legalább addig, ameddig a nem is mindig létező falak engednék, holott rést kellene ütni rajtuk, vállalva a másokra át soha nem ruházható felelősséget. Illyéssel vallja: "növeli, ki elfödi a bajt."
Vissza
Tartalom
BEKÖSZÖNTŐ / 5
I. VAGYOK, TEHÁT GONDOLKODOM
Cikkek, glosszák, vitairatok Story - history / 9
Kiutat keresve / 10
Hálóban élünk / 12
Lehet-e ma jó tankönyvet írni? / 15
Petőfi-ünnepségek Sárszentlőrincen / 18
„Kaszap István, segíts!" / 20
Éjszaki fény / 21
Szélhámos vagy életművész? / 25
Beke Kata igaza / 27
Beke Kata a rengetegben / 29
Vizsgáz(tat)ók csacskaságai / 30
Ennyiért dolgoztál... / 33
Tankönyvvita és „vészharang" / 34
Pont a 12. pont? / 37
Öngól a História klubban / 39
Semleges iskola?! / „Bemocskoltam" Kaszap Istvánt / 45
Kesztyűsebb kézzel / 46
Hazánk - erőterekben (Nemzetközi kapcsolatok 1945-1992) / 49
Dilettánsok vagy szuperzsenik? / 50
Doni pokol / 52
Jány Gusztáv, a tizedes / 54
A 125 éves Hunyadi / 56
Giesswein és Prohászka / 59
Jelentés a tűzvonalból / 62
Vagyok, tehát gondolkodom / 65
Egy történészkonferencia / 67
Tudós és/vagy politikus? / 70
„Urrak a papok...!" / 71
Harmadnapra föltámadott? / 73
Prófétai módon / 74
Káromkodom, tehát vagyok / 75
II. PILLANATKÉPEK
Portrévázlatok, recenziók
Bárányi Ferencről
Szubjektíven / 83
„Költőnek lenni itt" / 85
Bertha Bulcsu
Az író titka / 87
Az ÉS-klubban / 89
Két „rajzolat" Áron Nagy Lajosról
Színnel és vonallal / 91
A víz a művész vásznain / 93
„Szeretem az ifjúságot" (Zelk Zoltán 80. születésnapjára) / 96
A tanár és nyelvtudós Szemere Gyula /98
„Egy ölelés szép ráadása" (A sokkönyves Gál Sándor) / 107
„Halálom éve még ismeretlen" (László Gyula professzor
pályaképe) /111
Sobor Antal: Hosszú háború (Magvető Kiadó, 1980) / 113
Gergely Jenő: A püspöki kar tanácskozásai / 115
Gergely Jenő. A Mindszenty-per / 120
Gergely Jenő: Prohászka Ottokár / 121
Szabó Ferenc: Prohászka ébresztése / 127
Kis magyar aNATómia / 132
III. EGY EZREDÉV
Meditációk, interjúk
Egy ezredév (Beszélgetés a városról Tilinger Istvánnal) / 137
Múzeum és közművelődés (Beszélgetés F. Petres Éva helyettes múzeumigazgatóval) / 150
Útkereső katolicizmus (Beszélgetés Gergely Jenő egyháztörténésszel) / 160
Békévé oldódó emlékezés? (Beszélgetés Bellér Béla nemzetiségtörténésszel) / 164
Három beszélgetés László Gyulával
A pedagógussal / 169
A művésszel / 173
A tudóssal / 174
Bethlen Gábor emlékezete - A művelődéspolitikus
(Beszélgetés Makkai László professzorral) / 179
„Nekem az írás a második szakom" (Beszélgetés Sobor Antallal) / 185
Mire való a zene? (Beszélgetés Ujfalussy József akadémikussal) / 189
Tudathiány a mai magyar társadalomban (Beszélgetés Hankiss Elemér szociológussal) / 196
„Az írónak az a dolga, hogy nézzen" (Beszélgetés Bertha Bulcsuval) / 208
Pázmány Péter, az államférfi (Beszélgetés R. Várkonyi Ágnes és Kállay István professzorral) / 214
Daru és tulipán (Itthoni beszélgetés a New York-ban élő dr. Erdy Miklóssal / 217
Az Új Idő novellapályázatának nyertese (Beszélgetés a pedagógus és író Horváth Lajossal) / 223
A Habsburgok és Magyarország (Beszélgetés Niederhauser Emil akadémikussal) / 225
Tanár és tankönyvíró (Beszélgetés az Apáczai-díjas Mohácsy Károllyal / 234
Tanárok tanítója (Beszélgetés Benda Kálmán akadémikussal) / 238
A történész lelkiismerete (Beszélgetés Hanák Péter akadémikussal) / 248
Valami már nagyon elromlott (Beszélgetés Mernyei Ferenc extanársegéd villamosmérnökkel) / 258
IV. „NEM KÖZÉPISKOLÁS FOKON"
Tanulmányok
Meditáció az oktatás korszerűsítésének megvalósítása közben / 267
Szakmunkások a felsőoktatásban / 279
Az integráció ésszerűsége / 286
Történelem- és irodalomtanítás / 302
A Kaszap-kultusz és összefüggései / 309
Tankönyvek és dilemmák / 318
Egyházak, iskolák, társadalom / 328
Közoktatás a változó világban / 334
Érettségi / 356
A történelem története / 361
Reformáció és reformátorok: Luther és Kálvin / 366
Egyszemélyes történelem / 375
Google, Facebook, Apple, Microsoft fiókkal való belépés/regisztráció eseténautomatikusan elfogadja az Általános Szerződési Feltételeket.
Elfelejtett jelszó
Kérjük, adja meg azonosítóját, és a hozzá tartozó email címet, hogy jelszavát elküldhessük Önnek!
A *-gal jelölt mezők kitöltése kötelező!
Azonosító név/E-mail cím* Azonosító és e-mail cím megegyező
E-mail cím*
(2009 március óta a regisztrált ügyfelek azonosító neve megegyezik az email címmel)
Ha az azonosítóját sem tudja megadni, kérjük, hívja az ügyfélszolgálati vonalat:
+36-62-452-833
×
1
2
3
Regisztráció
×
Regisztráció
Regisztrációja sikeresen megtörtént.
Megadott e-mail címére megerősítő e-mailt küldtünk. Ahhoz, hogy a regisztrációja véglegesedjen, és le tudja adni rendeléseit, kérjük, kattintson a levélben található linkre. A megerősítő link a kiküldéstől számított 48 óráig érvényes, ezután a regisztrációs adatok törlésre kerülnek.
Kérjük, jelölje meg az érdeklődési körébe tartozó témaköröket!
Mehet
×
Regisztráció
Az ön által megjelölt témakörök:
Temakor_1
Beállíthatja, hogy emailben értesítőt kapjon az újonnan beérkezett példányokról a bejelölt témaköröknek megfelelően.
Beállított értesítőit belépés után bármikor módosíthatja az Értesítő menüpont alatt:
létrehozhat új témaköri értesítőt
inaktiválhatja értesítőjét, ha éppen nem kíván a megadott témában értesítőt kapni
törölheti véglegesen az adott értesítőjét
szerkesztheti jelenlegi értesítőjét, ha még részletesebben szeretné megadni mi érdekli.
Az Ön választása alapján naponta vagy 3 naponta kap tőlünk emailt a beállított értesítőjéről.