1.067.053

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Egyiptom festészete

Védőborítós példány

Szerző
Budapest
Kiadó: Officina Nyomda és Kiadóvállalat Kft.
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Félvászon
Oldalszám: 86 oldal
Sorozatcím: Ars Mundi
Kötetszám: 9
Nyelv: Magyar  
Méret: 22 cm x 15 cm
ISBN:
Megjegyzés: Színes és fekete-fehér fotókkal, reprodukciókkal illusztrálva. Az Officina nyomása és kiadása.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Egyiptomi festészetről kíván szólni ez a könyv és aki képei között lapoz, nemcsak festményeket és rajzokat lát, de domborműveket - reliefeket - is. A mi művészi felfogásunk a domborművet a... Tovább

Előszó

Egyiptomi festészetről kíván szólni ez a könyv és aki képei között lapoz, nemcsak festményeket és rajzokat lát, de domborműveket - reliefeket - is. A mi művészi felfogásunk a domborművet a szobrászat egyik ágának érzi, ha olyannak is, amely már a festészet felé közeledik. Az egyiptomi művészeti teória szerint - amelyet ugyan az egyiptomiak sohasem írtak le, - viszont annál szigorúbban megőriztek - a dombormű semmiképpen sem a szobrászat egyik ága, de a festészeté vagy a rajzé, - ha olyan is, amely már a szobrászat felé közeledik. Az egyiptomi nem ismeri az ú. n. magas domborművet, hanem csak a lapos vagy sík domborművet, amelynek domborodása legfeljebb centiméteres lehet. Vissza

Tartalom

Színes táblák
A mumia búcsúztatása a sír előtt. Festett illusztráció papiruszon. Hunofer "Halottak Könyvének" I. fejezete. XVIII. dinasztia. London, British Museum. A jelenet az ú. n. szájmegnyitási szertartást ábrázolja, amelyet a sztélével ellátott, tornyos sírbejárat előtt felállított mumián végeznek a különféle előírásos öltözetet, ill. Anubis isten sakál-maszkját viselő halotti papok.
Zenélő leányok. Stukkófestmény-töredék Dzsoszerkaszeneb tébai sírjából, VIII. dinasztia. Lakomaábrázolás része volt.
IV. Amenhotep leányai. Stukkófestmény-töredék az elamarnai királyi palotából. Armana-kor. Oxford, Ashmolean Museum
Halotti lakoma a kertben. Stukkófestmény-töredék Uszerhat tébai sírjából. XIX. dinasztia. A halott és családtagjai fején a hajat illatosan tartó "balzsamkup", a nők feje fölött az emberfejű "lélekmadár" (a ba) lebeg.
Egyszínű táblák
A hierakonpolisi sír falfestménye. Prehisztórikus. Alul középen a Gilgames-motivum.
Narmer-király palettája. Prehisztórikus. Kairói Múzeum.
A medumi ludak. Stukkófestmény a IV. dinasztia korai idejéből. Kairói Múzeum.
Csónak a papiruszbozótban. Dombormű Ti szakkarai sírjából. V. dinasztia.
Gabonát taposó szamarak. Dombormű Ti szakkarai sírjából. V. dinasztia. - Figyelmet érdemel a hajcsár hátrább lévő vállánál a felületbe való befordítása. Az Óbirodalom kedvelt ábrázolási sémája ez a mélységdimenzió érzésének elkerülésére, oldalnézetben ábrázolt, kezükkel munkát végző alakok esetében.
Thuthotep kerületi fejedelem leányai. Stukkófestmény-töredék a fejedelem el-bersei sírjából. XII. dinasztia
Antilopokat etető parasztok. Stukkófestmény Chnumhotep beni-hasszáni sírjából. XII. dinasztia
Vadászat és halászat a papiruszbozótban. Stukkófestmény Menena tébai sírjából. XVIII. dinasztia. - Figyelemreméltó a két csónak között az ú. n. vízhegy: az egyiptomi síkművészet gyakori ábrázolási sémája, a növényzet heraldikus megfogalmazása és a bal felső sarokban ülő leány külön "állóvonala".
Vadászat a papiruszbozótban. Stukkófestmény tébai sírból. XVIII. dinasztia. London, British Museum
Előkelő hölgy lakoma közben. Stukkófestmény-töredék Uszerhat tébai sírjából. XII. dinasztia
Macska a papiruszbozótban. Stukkófestmény Chnumhotep benihasszáni sírjából. XII. dinasztia
Zenélő leány. Stukkófestmény-töredék Kenamon tébai sírjából. XVIII. dinasztia. - A képen kivételes, hogy a leány mindkét mellbimbóját ábrázolja a művész.
Áldozatvivő. Dombormű Ramosze tébai sírjából. XVIII. dinasztia (III.-IV: Amenhotep kora.) - Az Armana-művészet hatása itt még nem érezhető.
Vizimadarak. IV. Amenhotep el-amarnai palotájának festett stukkó-padlótöredéke. Armana-kor. Berlini Múzeum. - Az Armana-stílus sajátságainak megértéséhez v. ö. 3, 8. és 9. táblákkal.
Vadkacsák. Stukkópadló-festmény töredéke El-Amarnából. Amarna-kor. München. Museum antiker Kleinkunst.
Kihallgatásra jelentkező irnokok. Dombormű Khaemhet tébai sírjából. XVIII. dinasztia (III. Amenhotep kora). - A túlságosan heves előrehajlás, a puha vonalvezetés, a mell alatti ráncok már az Amarna-művészet közeledésére utalnak. Figyelemreméltó a hátrább fekvő karok merész rövidülése, - de megmarad azért ezeknek a síkba való fordítása is, vö. 5. tábla
Néger rabokat elővezető irnokok. Dombormű Horemhib sírjából. XVIII. dinasztia vége. Bologna, Museo Civico. - Az Amarna-művészet hatása érezhető. A négerek faji karakterét és az irnokok fontosságát kitűnően adta vissza a művész.
IV. Amenhotep családja körében. Becsukható oltár domborműve El-Amarnából. Amarna-kor. - Jellemző darabja a már-már manirba átmenő realitáskeresésnek.
Tut-ankh-Ámon trónszékének domborművű táblája. Aranyozott, berakott fa, XVIII. dinasztia vége. Kairói Múzeum. - Még erősen az Amarna-művészet hatása alatt.
IV. Amenhotep és a királynő. Domborművű oltárkép töredéke El-Amarnából. Amarna-kor. Berlini Muzeum. - Megemlítendő a jelenet bensőséges volta, a király és a királynő könnyed állása, a király ruhájánál szélben lebegő szalagjai.
Irnokok. Sírdombormű töredéke. XVIII. dinasztia vége. Firenze, Museo Archeologico. - Az Amarna-művészethez közelálló darab.
Siratóasszonyok. Részlet a 23. ábrából
Siratóasszonyok. Stukkófestmény Ramosze tébai sírjából. XVIII. dinasztia (III.-IV. Amenhotep kora). - Az Amarna-művészet hatása alatt áll. Figyelmet érdemelnek a zárt csoport oldalnézete, a csoport zártságát felbontó ellentétes gesztusok és mozdulatok, az egymás mögött felsorakoztatott párhuzamos konturok.
II. Ramszesz egy lybiai harcost sujt halálra. Szikladombormű az Abu-Szimbeli (Ipszambul) templomból. XIX. dinasztia.
III. Ramszesz vadászata. Dombormű a medinet-abui templom kaputornyáról. XX. dinasztia.
Nofretiri-mer-en-Mut királynő (II. Ramszesz egyik felesége). Stukkófestmény a királynő tébai sírjából. XIX. dinasztia
Nofretiri-mer-en-Mut és Isis. Mint a 26. tábla. - A képen jól felismerhető, hogy a helyiség díszítését egységes kompozícióval oldotta meg a művész.
A halott a túlvilági csatorna vizéből iszik. Illusztráció papiruszon a Halottak Könyvéhez. XXI. dinasztia. Kairói Múzeum. - Érdekes a fa-ábrázolás két különböző sémája. A baloldali szikomórfa két ágának előrenyúlása szimbolikus jelentőségű: más ábrázolásokon a szikomorral azonosuló, belőle kinövő égistennő nyujtja így karjait a halott felé.
A tébai Nekropolis. Stukkófestmény fa sirsztéléről. XXI.-XXII. dinasztia. Kairói Múzeum. - Érdekes példája az egységes tájábrázolásnak.
Szatirikus állatjelenetek. Papiruszfestmény. Késői XX. dinasztia (?). London, British Museum.
Festett fakoporsó belseje. XXI. dinasztia. Heidelberg, Egyetem. Nut égistennő ill. a Dedoszlop (Osiris hátgerince) halotti istenségek között.
Részletek egy gyászmenetből. Dombormű. Késői XVIII. dinasztia, (III. Amenhotep kora). Berlini Múzeum. - Figyelemreméltó a gyászolók megdöbbent, de kíváncsi arckifejezése.
Két istennő. Domborműtöredék. Ptolemaios Soter kora. Budapest, Szépművészeti Múzeum.

Dobrovits Aladár

Dobrovits Aladár műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dobrovits Aladár könyvek, művek
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Egyiptom festészete Egyiptom festészete Egyiptom festészete Egyiptom festészete Egyiptom festészete Egyiptom festészete Egyiptom festészete Egyiptom festészete Egyiptom festészete Egyiptom festészete Egyiptom festészete Egyiptom festészete

A védőborító kopott, széle szakadt. Az előlapon ex-libris címke és tulajdonosi bejegyzés található.

Állapot:
6.480 ,-Ft
52 pont kapható
Kosárba