Előszó
Az egyháztörténet Isten munkája a történelemben. Az egyháztörténet tanításának a célja pedig az, hogy a tanulók megismerjék azt a gondoskodó szeretetet, amit Isten az Ő gyermekei iránt tanúsított évezredeken keresztül. Emellett látniuk kell azt is, hogyan viszonyult az ember (hívő és hitetlen) Istenhez. Ezért tartom fontosnak, hogy minden egyháztörténet órának legyen egy megkülönböztetett célja, ami az Isten útján való járáshoz ad útmutatást. A régi korokból és a nagy egyháztörténeti személyektől sokat tanulhatunk. Az egyháztörténet tanításakor tehát nem csupán az eseményekre és évszámokra kell figyelnünk.
Minden téma kortörténeti bevezetéssel kezdődik, ami a katechétának segít eligazodni az adott korban. Ebből csak abban az esetben használjunk fel részeket a hittanórán, ha a tanulók számára valami érthetetlen, vagy több is érdekli őket, mint, amit a történetben elmondunk.
Minden órának van egy célja. Azért mondjuk el az adott történetet, mert szeretnénk megértetni vele azt a célt, amit az óra elején kitűztünk magunknak. Ezt a célt tehát nem mondjuk el az óra elején, hanem ide szeretnénk eljutni a végén. A hídverés segít átvezetni a tanulót az osztályteremből a történetbe egy kis történet vagy hétköznapi kérdések segítségével. A témabejelentés valójában egy célkitűzés. Egy rövid, sejtelmes mondattal felkeltjük az érdeklődést, és már kezdődhet is a történet. A történet végén szükség van alkalmazásra, hogy elérjünk a célhoz. A legcélszerűbb kérdésekkel elvezetni a tanulókat oda, hogy ők maguk fogalmazzák meg azt, amit megértettek.
Az aranymondás megbeszélése után egy mondatban foglaljuk össze, amit az órán tanultunk (amit elértünk, nem csak akartunk elérni), hogy legyen lezárva a történet. Azoknál a házi feladatoknál, ahol önálló fogalmazás a feladat, ne osztályozzunk, hanem szöveges értékelést adjunk írásban, amit személyesen az illetőnek adjunk vissza. Hiszen ezeknél a feladatoknál az elgondolkodtatás a cél, amit nem lehet osztályozni.
Minél érdekesebben, szemléletesebben tanítjuk az egyháztörténetet, annál nagyobb kedvvel fognak a tanulók a régi idők eseményeire figyelni. Ezáltal még többet tanulhatnak meg a mi Istenünkről, aki a történelem és az életünk Ura.
Vissza