Előszó
Részlet:
"Az első kínai színtársulatot, a híres Körtefa-kertet a császári udvar szórakoztatására alakította — a hagyomány szerint — a Tang-dinasztia Hszüan-cung nevű császára (712-755). Érthető, hogy a kínai hagyomány színpadra lépő hősei az írástudó császári hivatalnokok ékes irodalmi nyelvén szólaltak meg. Még messzebb került a tanulatlan nézőtől a drámák énekelt részeiben s az operadrámákban szokásos ünnepélyesebb, énekelt klasszikus szöveg. Hiába olvasztották magukba az évszázadok folyamán a színpadi művek a helyi népi színjátszás legjobb hagyományait is, hiába feszegette — nem egyszer eredménnyel — a zengzetes dikciókat egy-egy hivatalnokköntös nélkül betolakodó figura vaskos, egészséges humora vagy szókimondó keserűsége, egészében mégiscsak megmerevítette a hagyománytisztelet a kínai drámát is, akárcsak a kínai társadalmat, amelyet tükrözött.
A szabott számú, örökölt témák kötelező hagyománya, a szenvedély és szenvedés kifejezésének finoman csiszolt, de kövületté dermedt szó- és mozdulat-szimbolikája, s mindenekelőtt a drámák nyelve, amely csak a művelt kevesek számára volt érthető, nem tarthatott lépést a XX. század első évtizedeinek történelmi eseményeivel, a társadalmi változások gyorsuló ütemével, s a tömegekhez szóló művészet igényének növekedésével. Nyelvében, tartalmában, formájában megújított irodalmat követelt a forrongó és forradalmi kor.
A XX. század elején újjászülető Kína új irodalmában a modern, beszélt nyelvű dráma megjelenése Tien Han nevéhez fűződik.
A császárságot megdöntő, de aztán megtorpanó 1911-es forradalom után a gazdasági-társadalmi elmaradottság és a belső széthúzás kiszolgáltatta az országot az imperialista nagyhatalmaknak. Amikor ez az első világháború befejeztével nyilvánvalóvá vált, 1919. május 4-én a bontakozó nemzeti öntudat Pekingben hazafias diáktüntetéssé, Kína-szerte pedig imperializmusellenes mozgalommá nőtt, forradalmi vezetőosztály híján az értelmiség állt a küzdelem élére. Ennek a haladó értelmiségnek a legelső soraiban találkozunk először Tien Han nevével, a 20-as évek elején.
Tien Han (más néven Tien Sou-csang) 1898-ban született Hunan tartomány fővárosában, Csangsában. Szülővárosában már gyerekfejjel megismerkedett a környék gazdag színjátszó-hagyományával, s a színház vonzása elkísérte csangsai iskolaévei, majd tokiói tanulmányútja során is."
Vissza