1.067.308

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Egyetemes neveléstörténet és iskolaszervezettan IV.

A tanítóképzők IV. osztálya számára

Szerző
Szerkesztő
Lektor
Budapest
Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött papírkötés
Oldalszám: 126 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 15 cm
ISBN:
Megjegyzés: Második kiadás. Tankönyvi száma: 2224.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Részlet:
"A neveléstörténet tárgya.
Eddigi pedagógiai tanulmányainkból tudjuk, hogy a nevelés társadalmi jelenség és történelmi folyamat. A nevelés akkor kezdődött meg, amikor az ember a munka... Tovább

Előszó

Részlet:
"A neveléstörténet tárgya.
Eddigi pedagógiai tanulmányainkból tudjuk, hogy a nevelés társadalmi jelenség és történelmi folyamat. A nevelés akkor kezdődött meg, amikor az ember a munka által kiemelkedett az állatvilágból. Amióta csak emberek élnek a földön, mindig nevelték gyermekeiket.
Eleinte szervezetlen, később mindinkább szervezett módon történt a nevelés. Már az ókorban voltak nagy filozófusok, akik elmélkedtek a nevelésről, és azt jobbá, alkalmasabbá akarták tenni az ember fejlesztésére. A társadalmi forma megváltozásával, a társadalom fejlődésével összefüggésben változik, fejlődik a nevelés is, és változik annak jellege, iránya, célja, tartalma, módszere, szervezete is.
A neveléstörténet a nevelés, képzés és oktatás elméletének és gyakorlatának fejlődését tanulmányozza a legrégibb időktől napjainkig. Feltárja, hogy a társadalmi, gazdasági és politikai változásoknak megfelelően miképpen változtak és fejlődtek a nevelésre vonatkozó felfogások, a nevelési intézmények, azok tartalma, módszerei. Az osztálytársadalmakban a nevelés, az oktatás, az iskolaügy mindig az uralkodó osztály érdekeit szolgálta. Ha tehát a neveléstörténet jelenségeit helyesen akarjuk megérteni, akkor nem szemlélhetjük azokat a társadalom életéből kiszakítva, hanem azzal összefüggésben mint osztályjelenségeket teli vizsgálnunk, mégpedig a saját koruk történeti feltételeinek, osztályviszonyainak megfelelően." Vissza

Tartalom

ELSŐ RÉSZ
Egyetemes neveléstörténet
'Bevezetés 3
1. A neveléstörténet tárgya 3
2. A neveléstörténet tanulmányozásának jelentősége 3
3. A neveléstörténet felosztása 3
I. Az ókori nevelés története 5
1. Nevelés az ősközösségben 5
2. A spártai nevelés 6
3. Az athéni nevelés 7
4. A rómaiak nevelése 8
II. A középkori nevelés története 9
1. Egyházi és világi nevelés. Nevelési intézmények 9
2. A lovagok nevelése 11
3. Az egyetemek 11
4. A reneszánsz 12
5. Komenszky Ámos János 13
Élete 13
Pedagógiai gondolatai 14
Didaktikai és módszertani elvei. Az iskolai munka megszerve
zése 15
Iskolaszervezete 16
Jelentősége 16
Ili. Az újkori nevelés története 16
L i. Locke 16
2. A francia materialisták : Helvetius és Diderot 18
3. 1. J. Rousseau 21
Élete 21
Pedagógiája 22
Emil nevelése 23
Jelentősége 24
A. Pestalozzi 25
Élete 25
Pedagógiája 27
A család szerepe a nevelésben 27
Az erkölcsi nevelés. A munka jelentősége 27
Didaktikai és módszertani elvei 28
Jelentősége 29
5. Herbart 29
6. Az utópista szocialisták pedagógiai gondolatai 31
Owen 33
7. Az orosz forradalmi demokraták 34
A. I. Gercen 34
V. G. Belinszkij 35
N. G. Csernisevszkij és N. A. Dobroljubov 36
8. K. D. Usinszkij 37
Élete 37
Pedagógiai rendszere. A nevelés filozófiai és pszichológiai alapjai 38
A nevelés célja. Az erkölcsi nevelés 38
A népiség Usinszkij pedagógiai rendszerében. Gondolatai az
orosz nép alkotóerejéről, az anyanyelvről, a hazaszeretetről 39
Didaktikai elvei 40
A tanítóképzésre vonatkozó gondolatai 41
Jelentősége 41
9. Marx Károly és Engels Frigyes tanítása a nevelésről 41
A kommunista nevelés tudományos megalapozása 42
A nevelés feladatai és területe 44
Értelmi nevelés 45
Politechnikai képzés 46
Testi nevelés 46
Erkölcsi nevelés 46
Marx és Engels pedagógiai tanításának jelentősége 46
1€. Lenin pedagógiai tanításai 47
A régi iskola és a polgári nevelés bírálata 47
Kulturális forradalom és kommunista nevelés 47
A tanító szerepe 48
Lenin az általános és a politechnikai műveltségről 48
Lenin a kommunista erkölcsi nevelésről 49
11. Sztálin a kommunista nevelésről 51
Sztálin a kultúrforradalom és a közoktatás feladatairól 51
Sztálin a kommunista erkölcsi nevelésről 53
Sztálin a kommunizmusra való átmenet előkészítésének kulturális feladatairól 54
Sztálin a tanítóról 55
12. N. K. Krupszkaja 55
13. A. Sz. Makarenko 57
Élete 57
A kommunista nevelés Makarenko pedagógiájában 59
Szocialista humanizmusa 60
Szocialista optimizmusa 60
Harca a szabadnevelés és a pedológia ellen 60
A távlatok kiépítésének rendszere, a holnap öröme 61
A közösség szerepe 61
A munka szerepe 62
A fegyelem 63
A büntetés 64
Az esztetikai és testi nevelés 64
A családi nevelés 65
A nevelő szerepe 65
Jelentősége
MÁSODIK RÉSZ
Iskolaszervezetten
Bevezetés 67
I. A burzsoá és a szocialista iskolarendszer legjellemzőbb vonásai 68
II. A Szovjetunió iskolarendszere 69
1. Az iskolázás előtti kor nevelési intézményei 70
2. Az iskolába járó ifjúság nevelési intézményei 70
3. A dolgozó ifjúság és a dolgozó felnőttek nevelési intézményei 71
Hí. Népköztársaságunk iskolarendszere 72
1. iskolarendszerünk forrásai és alapelvei 72
2. Nevelési intézményeink, iskoláink 74
a) Az iskoláskort'még el nem ért gyermekek nevelési intézményei 74
b) Az iskolába járó ifjúság nevelési intézményei 75
1. Általános iskolák 75
2. Középfokú iskolák 76
3. Egyetemeink és főiskoláink 79
c) A dolgozók számára szervezett iskolák 86
1. A dolgozók általánosiskolai tanfolyama 86
2. A dolgozók középiskolái 86
3. A dolgozók esti egyetemei és főiskolái 87
IV. Az általános iskola nevelőinek a Rendtartásban előírt feladatai és
kötelességei 89
1. Iskoláztatás 90
a) A. tankötelezettség 90
b) A beírások 90
c) Mulasztások 92
d) A tanköteles korba lépő gyermekek összeírása, nyilvántartása 93
e) Továbbtanulás 93
2. Az általános iskola vezetése. A tantestület 94
a) Az igazgató személyi felelőssége és iskolai munkája 94
b) Az igazgatóhelyettes 94
c) Az osztályfőnök és osztályvezetők munkája 97
d) A nevelők feladatai 98
e) A tantestület és a tantestületi értekezletek 99
1. Alakuló értekezlet 100
2. Tanulmányi ellenőrző értekezlet 100
3. Nevelési értekezlet 101
4. Záróértekezlet 102
3. Az általános iskola tanulmányi és nevelési kérdései 102
a) Az iskolai munkaközösségek 103
b) A szakkörök, korrepetálások és a tanulopárok munkaja 104
c) Összefoglalás, vizsgák 105
d) A tanulók magatartásának és tanulmányi előmenetelének elbírálása 107
e) Tanulói Szabályzat és alkalmazása 107
4. Az iskolai munka rendje 108
a) Az iskolai év tartama, ünnepélyei, kirándulásai, a színház és mozilátogatások 108
b) A napi munka lefolyása az iskolában 110
5. Az iskola ügyvitele, dokumentációja 110
a) Törvények, rendeletek, utasítások, beadványok, statisztika,
törzskönyv 111
b) Felvételi napló, Osztálynapló, Anyakönyv, Tanulmányi
Értesítő 112
c) Tantárgyfelosztás, órarend, munkatervek, leltárak 114
6. Szolgálati kérdések 115
a) Munkakönyv, kinevezés, áthelyezés, felmentés 115
b) Az általános iskola dolgozóinak munkaideje 116
c) A nevelők helyettesítése, szabadsága, segélye és illetményelőlege 117
7. Az iskola épülete, udvara, tantermei, egészségügye, napközi
otthona és technikai dolgozói 119
a) Az iskola épülete, udvara és tantermei 119
b) Az iskola egészségügye 120
c) A napközi otthon 120
d) Az iskola technikai dolgozói 121
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem