1.063.250

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Egyetemes és magyar neveléstörténet

Kézirat/Kossuth Lajos Tudományegyetem Bölcsészettudományi kar, Debrecen

Szerző
Budapest
Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 356 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Kézirat. Megjelent 815 példányban. Tankönyvi szám: J 2-896.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó


ELŐSZÓ
Jegyzetünk pedagógia szakos egyetemi hallgatók számára készült, a jelenleg érvényben lévő Bölcsészettudományi Kari tantervnek megfelelően. Tekintettel arra, hogy neveléstörténeti jegyzet... Tovább

Előszó


ELŐSZÓ
Jegyzetünk pedagógia szakos egyetemi hallgatók számára készült, a jelenleg érvényben lévő Bölcsészettudományi Kari tantervnek megfelelően. Tekintettel arra, hogy neveléstörténeti jegyzet és tankönyv, hazai viszonylatban pedagógia szakos hallgatók részére eddig nem jelent meg, munkánkat kezdeményező jellegűnek tekintjük; noha mindenben igyekeztünk eleget tenni a tantervi kívánalmaknak.
Nálunk Magyarországon hagyományai vannak a neveléstörténet-irásnak. Pináczy Ernő óta a neveléstörténészek több nemzedéke vállalkozott az egyetemes és magyar pedagógiai kultura múltjának a feltárására. Ennek eredményeként rendkivül gazdag, szerteágazó szakirodalom állt rendelkezésünkre. Mivel azonban hasonló müfaju egyetemi jegyzet előmunkálataira nem támaszkodhattunk,ennek a kiterjedt neveléstörténeti irodalomnak az összefogására magunknak kellett kisérletet tennünk. Ezért - bár teljeseégre törekedtünk - jegyzetünk nem tárgyalja, korlátozott terjedelme következtében nem is tárgyalhatja egyforma részletességgel a különböző neveléstörténeti korszakokat.
Mind az egyetemes, mind pedig a magyar nevelésügy történetének tárgyalásánál arra törekedtünk, hogy az egyes korok pedagógiai kultúrájának fontosabb, értékesebb, s éppen ezért maradandóbb elemeit mutassuk be a legrégibb időktől napjainkig. Az egyes iskolakultúrák, nevelési rendszerek, pedagógiai irányzatok, a munkásmozgalom pedagógiai törekvései fejlődéstörténetét az adott kor társadalmi, gazdasági viszonylatai közepette igyekeztünk bemutatni, kerülve a közismert dolgok ismétlését, s más egyetemi studiumok /neveléselmélet, didaktika stb./ keretében tanult ismeretek újrafogalmazását. Ugyanakkor a különböző korok pedagógiai
3 Vissza

Tartalom


TARTALOMJEGYZÉK
I. AZ ŐSKÖZÖSSÉGI TÁRSADALOM NEVELÉSI 5. lap
II. NEVELÉS AZ ÓKORBAN 11. «
A/ Az ókori kelet nevelési törekvései 11. M
1. Az egyiptomi nevelés 12. "
2. A kinsi nevelés 16. "
3. Az indiai nevelés 25. "
4. A perzsák nevelése 30. "
5. Más keleti népek nevelésügye 34. M B/ A görög pedagógiai kultura 42. "
1. A görög pedagógiai kultura történetének
korseakai 43. M
2. A spártai nevelés 49. "
3. Az athéni nevelés 55. "
4. A görög pedagógia klasszikusai 65. * a/ Szofisták 65. M b/ Szókratész 68. " c/ Platón 74. 1 d/ Aristoteles 82. • .
C/ A rónai nevelés 88. "
1. A nemzeti nevelés kora 89. "
2. Az intézményes nevelés kibontakozásának kora 91. "
353
3. Az állani nevelés kora 92.
4. A rónai iskolarendszer keresztmetszete 94.
5. Quintilianus pedagógiája 98. A KÖZÉPKORI NEVELÉS 107.
1. A katecbétaiskolák és az egyházatyák tanitása 107.
2. A nevelés tartalnának forrásai és Nagy Károly iskolarendszere 112.
3. Az egyházi iskolák és a világi nevelés intéz? nényei 122.
4. A seholasztika és a középkori egyetemek 134.
3. A nagyar nevelésügy a középkorban 149.
a/ Nevelésügyünk a feudalisnus korai szakaszában 130.
b/ Iskolakultúránk a feudalizmus virágzó
szakaszában 132.
6. A középkori antifeudális népi nozgalmak népnevelési törekvései 134.
7. A humanizmus pedagógiája 139. a/ Az olasz humanizmus pedagógiája 160. b/ A francia humanizmus nevelésügye 165.
Francois Rabelais 167.
llonta igne 172.
c/ Az angol humanizmus pedagógiája 177.
Mórus Tamás 178.
Vives Lajos 180.
d/ A német humanizmus pedagógiai törekvései 182.
Erasmus I83.
e/ A magyar humanizmus pedagógiai vónatko-
zásai 187.
8. A protestáns iskoláaás kezdetei a/ Sárospatakon b/ Debrecenben c/ Qyulafehérvárott d/ Pozsonyban e/ Pápán IV. AZ ÚJKORI NEVELÉS A/ Comenius
1. Életpályája
2. Didaktikai nézetei
3. Nevelési felfogása B/ Apacsai
1. Élete, munkássága
2. Enciklopédiája
3. Székfoglaló beszédei
4. Akadémiai tervezete
5. Tanács egy a tanulásban elcsüggedt ifjúhoz C/ A felvilágosodás pedagógiája
1. A felvilágosodás pedagógiájának korai szakasza
Locke
2. A felvilágosodás pedagógiája kibontakozásának és elterjedésének időszaka
Rousseau
1/ Életpályája
2/ A természetes nevelés elve
3/ A gyermek- és ifjúkor periódusai
4/ Nőnevelés! felfogása
191. lap
193. "
194. "
195. M
195. "
196. "
199. H
200. " 200. H 205. H 211. » 215. ül5. 220. 224.
229.
230. 232.
234. " 254. "
242. "
243. " 248. " 252. " 255. " 263. "
3. A kései felvilágosodás pedagógiája 266. lap
Pestalozzi 266. M
1/ Élete, gyakorlati pedagógiai munkássága 267. "
2/ Nevelési és oktatási nézetei 273. 11
3/ A magyar felvilágosodás pedagógiai
törekvései 280. M
D/ A XIX. század első felének iskolakultúrája és
nevelésügye 288. "
Herbart 300. "
1/ Életpályája 301. «
2/ Filozófiai és pedagógiai nézetei 302. "
3/ Pedagógiai nézetei 304. "
E/ A magyar nevelésügy a XIX. század első
felében 308. "
1/ A nemzeti szellemű nevelésügy jelentkezésének időszaka 309. "
2/ A nemzeti nevelésügy kibontakozásának kora 314. "
3/ A nemzeti nevelésügy radikalizálódásának
korszaka 320. H
4/ Az 1848-as polgári forradalom és nemzeti
szabadságharc nevelésügye 332.
H
JEGYZETEK 339.
n
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Egyetemes és magyar neveléstörténet Egyetemes és magyar neveléstörténet

A borító töredezett, elszíneződött.

Állapot:
2.940 ,-Ft
15 pont kapható
Kosárba