Előszó
Bevezetés.
A hajók idők folyamán egyre növekedő méretei miatt, a fedélzeti müveletek kézierővel való elvégzése egyre nehezebbé vált. A hajózási biztonság növelése és a munka megkönnyítése érdekében ezeket a berendezéseket gépesiteni kellett.
Az emlitett gépek, melyek a hajók üzemeltetéséhez szükségesek, látszólag eltérő céljaik ellenére egy közös tulajdonsággal rendelkeznek: Valamennyi s hajónak, mint közlekedési ill. szállitóeszköznek a különleges üzemi feladatait hivatottak megoldani. Bizonyos formában a régi idők vitorlásain épugy megtalálhatók, mint a mai hajókon, csak kivitelük korszerübb. A gépek elhelyezése többnyire a fedélzeten történik, de olykor részben vagy egészben a nyitott fedélzet alá is kerülhetnek. Ez a körülmény a gépek megítélése szempontjából egyáltalában nem döntő, mert jelen esetben nem a beszerelés technikai kivitele a lényeges, hanem az a funkció, amit elvégez.
A nemzetközi hajózásban a személyzet lényegében kétféle szolgálati beosztásban van foglalkoztatva: a fedélzeti és a gépészeti ágban. Az előbb emlitett fedélzeti gépek kiszolgálása /nem karbantartása/ kezelése a fedélzeti legénység feladata.
A felsorolt fedélzeti gépekkel szemben, a nevükben kifejezett céljuk kifogástalan betöltésén kivül az a közös követelmény áll fenn, hogy a kezelésüknek olyan egyszerűnek kell lenni, hogy a legrövidebb idő alatt bárki könnyen eligazodhassék rajtuk. Különösen a tengeri kikötőkben kialakult általános gyakorlat - mely szerint a matrózokat és a tiszteket elég gyakran cserélgetik egyik hajóról a másikra - igen nagy mértékben zavarja a legénység helyes begyakorlottságát. Mindez azt eredményezi tehát, hogy az alkalmazott szerkezeti megoldások a lehető legegyszerűbbek legyenek, hogy a kezelő szakértelmétől, kiképzésétől, kedvétől, idegállapotától, sőt józanságától függetlenül a legkevesebb üzemi hiba forrása legyen, A fenti kívánalmakat a nemzetközi hajós nyelvhasználat a "foolproof" kifejezéssel rögziti, ami szószerint azt jelenti, hogy "bolondbiztos". Ez a kifejezés magában foglalja a legfontosabb követelményeket, melyeket az időjárás, a tenger és az éjszakai munka támaszthat a fedélzeti gépekkel szemben.
Vissza