Előszó
Nem állíthatjuk, hogy a reformátorinak nevezhető teológiai irodalom termékeivel túlságosan el lenne kényeztetve a magyar nyelvű olvasóközönség. Amíg hazánkban a népszerű, reformátusnak ugyan alig nevezhető evangélikál kegyességi irodalom termékeivel gyakrabban találkozhat a lelki táplálékra vágyó ember, addig a mélyebb, bibliai-teológiai érvekre épülő, nemcsak lelkipásztoroknak szóló írások még mindig hiánycikknek számítanak.
Ezért is döntött a Biblia Szövetség teológiai bizottsága úgy, hogy magyar nyelven kiadja Bernhard Kaisernek, a révkomáromi (Komarno) Selye János Egyetem Teológiai Fakultás rendszeres teológiai tanszékét vezető egyetemi tanárnak alábbi könyvét.
E könyv a reformátori teológia szívének tartott hit által történő megigazulás és a megigazulástól el nem választható megszentelődés bibliai tanítását járja körül, igen nagy körültekintéssel. Ezekben a kérdésekben azért van szükség a bibliai alapok feltárására, mert az evangélikál (pietisztikus) ébredési mozgalmak többségének a megigazulásról és a megszentelődésről adott tanításai meglehetősen felszínesek és hiányosak maradtak mind a mai napig. Ha pedig e központi jelentőségű kérdésekben nem kap világos tanítást Isten népe, akkor vagy üdvbizonyosságának alapjai rendülnek meg, vagy tömegesen a rajongás útvesztőjében kötnek ki. Hogy egy keresztyén ember helyesen gondolkodik-e a hitről, újjászületésről, megtérésről, az attól függ, hogy mit vall a megigazulásról. Márpedig az előbbi fogalmakkal kapcsolatosan ma is igen nagy zűrzavar uralkodik a hazánkban élő és működő keresztyén egyházakban és újprotestáns gyülekezetekben.
Kaiser professzor írása nem valamiféle teológiai újítás akar lenni, nem a minden áron újat mondani akarás szándékával született, mivel ő nem egyebet tesz, csak visszatér a hit általi megigazulás és megszentelődés reformátori, közelebbről kálvini tanításához úgy, hogy feltárja annak bibliai gyökereit. Kálvinhoz nyúl vissza, aki szigorúan ragaszkodott ahhoz a bibliai kijelentéshez, miszerint a bűnös ember megigazulása, megszenteltetése, üdvössége, bűn feletti győzelme és feltámadása is Krisztusban már adva van. Ezt a Krisztus által elvégezett tökéletes váltságot a Szentlélek ellenállhatatlan munkája alkalmazza az emberre. A keresztyén ember pedig a Szentlélek által ébresztett hit által ragadja meg azt a Krisztust, akiben ott van az üdvünk elrejtve, amelyet éppen ezért senki soha el nem vehet tőlünk. A keresztyén ember ebből a hitből él.
A szerző, a szokványos emberközpontú üdvértelmezéssel szemben, szorosan megmaradva a bibliai-reformátori tanítás objektív bibliai fundamentumán, tárgyalja a hit, az újjászületés, a megtérés lényegét, s a magunk részéről ebben látjuk ennek a könyvnek újdonságát és legnagyobb értékét.
Vissza