1.066.237

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Folia Practico-Linguistica 1984/1.

XIV. évf. 1. szám/Készségek fejlesztése és mérése a magyar mint idegennyelv oktatásában

Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A Folia Practico-Linguistica magyar mint idegennyelv oktatásával foglalkozó számainak sorában ebben az évben a műszaki egyetemek és főiskolák magyar nyelvtanárai 1983. augusztus 30-án, a Budapesti... Tovább

Előszó

A Folia Practico-Linguistica magyar mint idegennyelv oktatásával foglalkozó számainak sorában ebben az évben a műszaki egyetemek és főiskolák magyar nyelvtanárai 1983. augusztus 30-án, a Budapesti Műszaki Egyetemen tartott VII. országos módszertani konferenciájának anyagát tesszük közzé. /Az előző, a VI. módszertani konferencia kivonatos jegyzőkönyvét - mivel azt kerekasztal formában tartottuk - külön füzetben juttattuk el kollégáinkhoz 1983-ban./ A BME Nyelvi Intézetének Magyar Nyelvi Csoportja által évről évre megszervezett konferenciák célja, hogy egyfelől a közösen elfogadott alapelvek tisztázásával és ébren tartásával, másfelől a gyakorlati módszertani tapasztalatok rendszeres kicserélésével egységes mederbe terelje, illetőleg abban tartsa a különböző műszaki felsőoktatási intézményekben folyó magyar nyelvoktatást. Ennek egyik legfontosabb eszköze /az előző módszertani konferencián megvitatott közös tananyagon kívül/, amely anélkül, hogy megkötné a gyakorló tanár kezét, biztosítja a közös célok elérését, egyszersmind az alkalmazott módszerek célszerűségének értékelését, az egységes követelményrendszer. Ezért ennek fogalmát, meghatározását és érvényesítését állítottuk a tavalyi konferencia középpontjába. Mivel azonban a rendszerbe foglalt követelmények tartalmilag nyelvi, nyelvhasználati készségekre vonatkoznak, és - mint a konferencián erős hangsúlyt kapott - nyelven kívüli készségekkel függnek össze; másrészt ezek elsajátítási szintjeinek meghatározására szolgálnak és mérésükben realizálódnak, a konferenciának a Készségek fejlesztése és mérése a magyar mint idegennyelv oktatásában címet adtuk. A konferencia résztémái szándék és cím szerint a témakör egészét átfogták, a készségek kialakításának és fejlesztésének folyamatától azok tartalmának, mint az oktatás céljának meghatározásán keresztül a hallgatói eredmények és a tanári oktató munka értékeléséig. Vissza

Tartalom

SZERKESZTŐI ELŐSZÓ 5
A MAGYAR NYELVOKTATÁS FELADATAI ÉS CÉLJA A MŰSZAKI EGYETEMEKEN ÉS FŐISKOLÁKON
Szőllősy-Sebestyén András: A magyar nyelvoktatás faladatai és célja a műszaki egyetemeken és főiskolákon 9
II. A MAGYAR MINT IDEGENNYELV OKTATÁSÁNAK ESZKÖZRENDSZERE
Dr. Gyenes Tamásné: A tanmenet, ahogy a gyakorló tanár látja 25
Fodor Katalin: Szakmai és egyéb szövegek felhasználása 47
Dr. Németh Miklósné: A film a nyelvoktatásban 51
Egyed László: A videotechnika a külföldi hallgatók magyaroktatásában 57
Felde Györgyi: A nyelvi játék szerepe a külföldiek magyaroktatásában 65
III. A KÖVETELMÉNYRENDSZER FOGALMA, MEGHATÁROZÁSA ÉS ÉRVÉNYESÍTÉSE A MAGYAR MINT IDEGENNYELV TANÍTÁSÁBAN
Hársné Kigyóssy Edit: A követelményrendszer fogalma, meghatározása és érvényesítése a magyar mint idegennyelv tanításában. 89
Mongyi László: Az egységes követelményrendszer alkalmazásának sajátosságai a Könnyűipari Műszaki Főiskolán 97
IV. AZ OKTATÁSI CÉLOK MEGVALÓSÍTÁSÁNAK SZINTJEI, MÉRÉSÜK ÉS AZ ÉRTÉKELÉS
Dr. Sturcz Zoltán: Az oktatási célok megvalósításának szintjei, mérésük és az értékelés 103
Fehér György: A II. éves hallgatók írásbeli és szóbeli teljesítményének értékeléséről 117
Somlai Iván: Az értékelés és a motiválás szerepe az osztályozásban 127
V. AZ EREDMÉNYES SZAKMAI KOMMUNIKÁCIÓHOZ SZÜKSÉGES NYELVI, NYELVHASZNÁLATI ÉS NYELVEN KÍVÜLI KÉSZSÉGEK
Aradi András: Az eredményes szakmai kommunikációhoz szükséges készségek 137
Dr. Kubatov Jánosné: A szakterminológia oktatásának egyes kérdései 149
Várnai Aladár: Egyes nyelvi és metakommunikációs készségek fejlesztése a külföldi hallgatók magyar nyelvi óráin 153
Dr. Major Ferencné: Szintetikus olvasás: a nyelven kívüli készségek szerepe és fejlesztése 159
Dr. Bazsó Zoltán: A nyelven kívüli ismeretek szerepe az idegennyelvi képzésben 165
Dr. Estók Tivadarné: Az általános kommunikációs készségek és a személyiség fejlesztése 169
E számunk szerzői 175
Contents 177
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Folia Practico-Linguistica 1984/1.
Állapot:
2.480 Ft
1.240 ,-Ft 50
6 pont kapható
Kosárba