| Előszó | 5 |
| A koma XX. pályázati felhívása: | 7 |
| Komplex környezeti értékek helytörténeti, földrajzi háttérrel | 7 |
| Összefoglaló a KOMA XX. | 7 |
| A nyertes pályázatok jegyzéke | 9 |
| Tantárgyi integráció, projektszemlélet | 15 |
| Interjú Kojanitz Lászlóvla a KOMA XX. pályázat felelős kurátorával | 29 |
| A pályázati kör beszámolóinak díjazása | 35 |
| Hogyan neveljünk lokálpatriótákat? - Kerekasztal-beszélgetés a Koma XX. pályázat díjnyertes beszámolóinak készítőivel | 37 |
| Szemelvények győztes pályázatokból és beszámolóikból | 47 |
| Néhány sikeres nyertes pályázat ismertetése | 59 |
| Helytörténeti és földrajzi programsorozat Nagydobszán | 59 |
| Helytörténeti olvasókönyv az általános iskolások részére | 60 |
| Honismereti szakkör működtetése | 61 |
| Kisgyónbánya és környékének botanikai, zoológiai, talajtani, geológiai, vízkémiai, metrológiai és helytörténeti komplex vizsgálata | 61 |
| BAjaszentistván évszázados kincseit mi még megmenthetjük! | 62 |
| Megyénk földrajza | 63 |
| FEjér megye környezeti értékei, helytörténeti, földrajzi háttérrel | 64 |
| Ózd város és környéke - kistérségi helytörténeti olvasókönyv | 65 |
| Magyarság történeti vallásföldrajza | 66 |
| Újpest és környékének természeti értékei - Utcaneveink őrzik a múltat | 66 |
| Természet és az ember - komplex szakkör | 67 |
| Helytörténeti vetélkedő - Rákóczi emlékünnepség | 68 |
| Bányászélet Csolnokon nagyapáink idejében | 68 |
| Helytörténeti és környezeti oktatás és nevelés | 69 |
| Lakóhely-ismereti tanítási segédkönyv kiadása | 70 |
| Környezeti nevelés Dócon | 71 |
| Érd város természeti és épített környezeti érteékeinek, hagyományainak, történelmi emlékeinek megismertetése a tanulókkal | 72 |
| Kisvárda a források tükrében | 72 |
| Cigánd története, népművészete | 73 |
| "Itthon vagyok" - komplex nevelési-oktatási program | 74 |
| Kisújszállás népoktatásának története a XVIII. századtól a XX. század közepéig | 75 |
| Lakóhelyem, Bajna múltja, történelmi nevezetességei | 75 |
| Helytörténeti tankönyv és munkatankönyv | 76 |
| Dél-Pest régiója a természetvédelmi nevelés tükrében | 77 |
| "Itthon vagyok" - honismereti füzet három kötetben: 4., 5-6., 7-8. osztályosok számára | 78 |
| A szegedi gasztronómia múltja és jelene | 78 |
| Kiskunmajsa - Oázis a Dél-Alföldön, avagy átadandó örökség az elkövetkezendő generációkért | 79 |
| Balatontól a Bakonyig - Veszprém megye helytörténeti olvasókönyve; Községi címereinkről - módszertani füzet | 80 |
| "Baja város szép helyen van..." | 81 |
| "Genius Loci" - regionális modulfüzetek | 81 |
| Ismerjük meg lakóhelyünk (Kunszentmárton) természeti értékeit | 82 |
| Helyi környezetismereti és környezetvédemi munkafüzet | 83 |
| Baracska tegnap és ma | 84 |
| Erdei iskolával Pomáz környezeti értékeinek megismeréséért | 85 |
| Komplex környzeti értékek helytörténeti, földrajzi háttérrel | 86 |
| Barangolás Vasváron és környékén | 87 |
| Szülőföldünk Szigetköz és Darnózseli hatékonyabb megismerése, megismertetése | 87 |
| "Szülőföldem szép határa!" - irodalmi olvasókönyv | 88 |
| Onga helytörténeti tankönyvének elkészítése és megjelentetése | 89 |
| Legendák és jelek | 89 |
| "Azért vagyunk a világon, hogy valahol otthon legyünk benne" | 90 |
| Hajdúszoboszló értékei | 91 |
| Keressük a múltat - Kunhalom-projekt az Alföldön | 91 |
| Helytörténeti témahét és kiadvány | 92 |
| Helyismereti és néprajzi szöveggyűjtemény Balástyáról | 93 |
| Anno 1929 | 93 |
| A pesti evangélikus oktatás 1788-1823-1998 | 94 |
| Hagyományőrző, honismereti és környezetvédelmi nevelési szemlélettel és gyakorlattal a Karancs-Medves vidéken | 95 |
| Oktatóprogram Tiszafüred bemutatására | 95 |
| Szülőföldünk Kocsér - helytörténeti bemutatására | 96 |
| "Gyökereimmel megkapaszkodom..." - Pusztaszabolcs | 97 |
| Homokhátik ö(n)kontroll program | 97 |
| Az 1848-49-es szabadságharc nyomdokain | 98 |
| "Faluszépítők" | 99 |
| A nyertes pályázatokhoz küldött mellékletek | 100 |
| A KOMA XX. pályázatának támogatásával készült kiadványok, könyvek, CD-k | 101 |
| Ajánlott irodalom a "környezeti nevelés" témában | 107 |
| Utószó | |
| A pályázatok legnagyobb haszna egy kultúra, egy szemléletmód meghonosodása, elterjedése | |
| Interjú Dobos Krisztinával, a KOMA laboratóriumának elnökével a pályázatok hasznosításáról, utógondozásáról | 118 |