1.062.087

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Egy másik Mednyánszky

Tanulmányok

Szerző
Szerkesztő
Fordító
Róla szól
Grafikus
Budapest
Kiadó: Meridián-2000 Kiadói, Oktatási és Művészeti Bt.
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 404 oldal
Sorozatcím: Enigma könyvek
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 16 cm
ISBN: 978-963-87308-8-6
Megjegyzés: Fekete-fehér és színes fotókkal, reprodukciókkal. Egy német nyelvű fejezettel.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Az újabb érdeklődést Mednyánszky iránt nem is annyira azok a képek, akvarellek keltették fel, melyekkel itt-ott módunk volt találkozni... az érdeklődést az írások keltették fel, konkrétan Markója Csilla elemzései, illetőleg az általa közreadott dokumentumok, melyek, mint ahogy az egyikük címe utal is rá, egy másik Mednyánszkyt mutatnak be, mint akit már túlságosan is megszoktunk. Egy ellentmondásosságában is izgalmas, szinte felderíthetetlenül komplex egyéniséget, akinél a jó és az úgynevezett rossz tulajdonságok úgy csúsznak át egymásba, hogy szinte lehetetlen magáról a személyiségről egy valamelyest is egyértelmű képet alkotni.
Passuth Krisztina: Az első élmény. Új Művészet, 2004.

Egy csontszínű kártya feküdt ott a Tudományos Akadémia Művészettörténeti Kutatóintézetének a címsorával, és egy rövid üzenettel, ami a katalógus szerkesztőjének és a rendező munkatársának, Markója Csillának az érdemeiről szólott. Az angyal elárulta, hogy magasabb körökben az a nézet, hogy többről van... Tovább

Fülszöveg

Az újabb érdeklődést Mednyánszky iránt nem is annyira azok a képek, akvarellek keltették fel, melyekkel itt-ott módunk volt találkozni... az érdeklődést az írások keltették fel, konkrétan Markója Csilla elemzései, illetőleg az általa közreadott dokumentumok, melyek, mint ahogy az egyikük címe utal is rá, egy másik Mednyánszkyt mutatnak be, mint akit már túlságosan is megszoktunk. Egy ellentmondásosságában is izgalmas, szinte felderíthetetlenül komplex egyéniséget, akinél a jó és az úgynevezett rossz tulajdonságok úgy csúsznak át egymásba, hogy szinte lehetetlen magáról a személyiségről egy valamelyest is egyértelmű képet alkotni.
Passuth Krisztina: Az első élmény. Új Művészet, 2004.

Egy csontszínű kártya feküdt ott a Tudományos Akadémia Művészettörténeti Kutatóintézetének a címsorával, és egy rövid üzenettel, ami a katalógus szerkesztőjének és a rendező munkatársának, Markója Csillának az érdemeiről szólott. Az angyal elárulta, hogy magasabb körökben az a nézet, hogy többről van itt szó, mint szokásos filológiai munkáról. A nevezett hölgy ugyanis egy új utakat járó Mednyánszky-kutató, és nem kis mértékben az ő érdeme, ha majd sikeres lesz ez a tárlat. Lassan kezd általános felismeréssé válni, hogy a Mednyánszky-naplókat olvasó Markója Csilla szerencsés rátalálása adhat alapvető kulcsot a kezünkbe...
Perneczky Géza: Töredékes morzsák a Mednyánszky recepcióhoz. Balkon, 2003.

Óriási várakozás előzte meg a Mednyánszky-kiállítást - joggal. Bár Kállai Ernő 1943-as etalonnak számító monográfiája óta többen is nekirugaszkodtak a Mednyánszky-rejtélynek, nem sikerült áttörni azt az értelmezési falat, ami ezt az életművet körülvette. Markója Csilla évek óta tartó heroikus filológiai munkával igyekezett feltárni, illetve újraértelmezni a levéltári, adattári forrásokat, hogy minél nagyobb tárgyismeret birtokában alakíthassa és mutathassa be a „másik Mednyánszky" képét. A kutatásról módszeresen számot adó tanulmányai és az Enigma tematikus számai egy alapvetően új és a hazai kutatásban merésznek tartható koncepciót vázoltak fel. Markója mindenekelőtt visszaadta az alakos képek rangját, és felvetette új értelmezésüket.
Nagy Ildikó: Sokakhoz közel, mindenkitől távol. Műértő, 2004.

Bevezetőül néhány szót az Enigma című folyóiratról. A szokásos fordulat valahogy úgy hangozna, hogy minden figyelmet és rokonszenvet megérdemel, de ez most reménytelenül elhibázott lenne, mivel ez a folyóirat mindenekelőtt szokatlan, szabálytalan jellegével lep meg. így sokkal inkább valami olyasmit kell írni, hogy ilyen folyóiratot csak magányos megszállottsággal lehet szerkeszteni. Beköszöntő szövegében Markója Csilla, a folyóirat egyszemélyes szerkesztője Henri Michaux egyik szürreális enigmáját idézi... Miként a szakmabeliek jól tudják, Markója Csilla Mednyánszky életművének, tehát a biográfiának és a képeknek egészen újszerű értékelésével nyert elismerést a művészettörténészek körében, de felfedezte volna-e ugyanezeket a vonásokat, ha nem érzékeny Henri Michaux enigmáira?
Pór Péter: Rilke, Henri Michaux mellett. Holmi, 2003. Vissza

Tartalom

1. BEVEZETÉS: A NAGY LESELKEDŐ 8.
Tűz mellett 9.
Tűzben. Számkivetettek, csavargók, homoszexuálisok 26.
2. PÁNDÉMÓNIA: EGY MÁSIK MEDNYÁNSZKY - A Mednyánszky-kutatás új forrásai, és az azokból következő új interpretációs lehetőségek 50.
„Vézna piktor iparkodik a gigantikus után" 53.
„Az apaccsal trafikál" 64.
Mednyánszky árnyéka: „A paranoia az éleslátás következménye...?" - A Katona Nándor-történet 74.
3.GYERMEKÉVEK: NÉHÁNY ADALÉK A KEZDETEKHEZ 90.
4.CSAVARGÁSOK: BÁRÓ MEDNYÁNSZKY LÁSZLÓ KÜLÖNÖS ÉLETE ÉS MÉG KÜLÖNÖSEBB MŰVÉSZETE - Új szempontok Mednyánszky motívumkezeléséhez és csavargóképeinek geneziséhez 122.
„Istállónyi fiatal kocsissal" 123.
„Hústoronyiránt" 137.
A Lincselés című kép és vázlatai 146.
Passzivitás kontra akció 158.
„Egy fekete, egy fehér kísérte mindenhová" 164.
A „kártékony inverzió" Mednyánszky művészetében 168.
„A modern élet nagy és festői ellentétei" 172.
„A komplikált és tiszta gondolkodás erőt tételez fel" 174.
5.TANULÓÉVEK: „A FŐ, AZ EGYETLEN MARADANDÓ A HANGULAT." A HANGULATTÓL A MOTÍVUMIG - Mednyánszky László és a bécsi hangulatkép-festészet 176.
6.HANGULATKÉPEK: A MAGYAR HANGULATKÉP-FESTÉSZET VÁZLATA 200.
Rippl-Rónai és Mednyánszky: a párhuzamosok találkozása 201.
Haladó vagy maradi? A hangulatkép-festészet Magyarországon 204.
A test a lelke mindennek, nem csupán a tájképeken. A figurális hangulatkép - Mednyánszky Ribera, Daumier és Sue tükrében 209.
7. IDENTITÁS: VEREKEDÉS UTÁN - Mednyánszky a Budapest-Pozsony-Bécs háromszögben 214.
8. GYŰJTŐI ÉS MECÉNÁSAI: A WOLFNER-GYŰJTEMÉNYEK 226.
9. NAPLÓK: „AKI ERŐS AKAR LENNI, LEGYEN ERŐSEK MÉDIUMA." - Az újonnan kiolvasott Mednyánszky-feljegyzések elé 240.
10. HADIFESTÉSZET: TÁJKÉP CSATA UTÁN 248.
„A kép természeti eseménynek tekinti ezt a szörnyűséget" 249.
Az átváltoztatás képessége: a kiazmus és az alkímia 253.
„De hogy ez az ismét legrégibbel, vagy az egészen egyénivel összeköttessék..." 257.
Az élet a Sajtóhadiszálláson 269.
11. ÖSSZEFOGLALÁS: PÁLYAKÉP ÉS KORSZAKOLÁS. „EGY FENSÉGES ÉS EGY IJESZTŐ ARC KÖZÖTTI TÁVOLSÁG" - Mednyánszky László rendhagyó
művészetéről 280.
Genthon István kritikája 285.
Pályakép és korszakolás 292.
Még egyszer Miilet 302.
A csavargóképek ikonográfiái kérdései: még egyszer Manet, Ribera 308.
Támogatni vagy támadni: átfordítások és keresztezések Mednyánszky művészetében 319.
Epilógus 326.
FÜGGELÉK: 328.
Mednyánszky László rövid életrajza (Hessky Orsolya és Markója Csilla) 328.
Kutatástörténet, eredmények és feladatok. A könyv szerkezete (Markója Csilla) 337.
Képjegyzék (Markója Csilla) 348.
Rövidítések és bibliográfiai hivatkozások (Bardoly István) 364.
Bibliográfia (Bardoly István) 368.
Német nyelvű rezümé/Deutschsprachige Zusammenfassung (ford. Hessky Orsolya) 381.
Névmutató (Bardoly István) 395-404.

Markója Csilla

Markója Csilla műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Markója Csilla könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem