Előszó
Ez a tankönyv segédeszköz a tanulók meglevő egészségügyi ismereteinek rendszerbe foglalására, kiegészítésére, a téves ismeretek helyesbítésére és főként új egészségvédelmi és baleset-elhárítási ismeretek szerzésére.
A tankönyv hasznosan — gazdaságosan — csak abban az esetben használható, ha a tanuló idejekorán megismeri annak szerkezetét, tartalmát és egy-egy témán belül elkülönített részek rendeltetését, pl. azt, hogy milyen betűtípussal szedett a megtanulandó szöveg és mi a szerepe az apróbetűs részeknek, vagy „kérdések", „feladatok", „tudnivalók", „olvasmányok", ábrák, képek stb. bemutatásának.
Megtanulandó anyag. Az egyes témák — tanítási egységek — megtanulni való anyaga ennek a tájékoztatónak szövegével azonos szedésű. Ezt az anyagot tudni kell, nem elég csak érteni. Ez azt jelenti, hogy az ilyen szöveg lényegét összefüggő felelet formájában, esetleg „segítő kérdések" alapján kell tudni elmondani.
Ismételjünk! Néhány tanítási egység előtt, annak előkészítésére apróbetűs, ábrákkal kiegészített szöveg található. Ez a biológiából, a szervezetet felépítő szervrendszereket ismerteti abból a célból, hogy az egészségvédelmi tananyag elsajátításához a szükséges fogalmakat felelevenítse, az összefüggés megértést lehetővé tegye. (Azoknak a 8. osztályos tanulóknak, akik a 7. osztályt iskolás korban végezték és így nem tanultak embertani ismereteket, lehetővé kívánja tenni a megértéshez szükséges alapok megszerzését.)
A megtanulandó fejezetek végén: "kérdések", "feladatok", „tudnivalók", „olvasmányok" szerepelnek.
A kérdések helyes megválaszolása a tananyag elsajátításának ellenőrzésére szolgál, segíti a tanultak lényegének áttekintését, az összefüggések keresését és nem utolsó sorban a tanult fogalmak rögzítését, tudássá formálását.
Vissza