1.067.081

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Egészségügyi tantárgypedagógia II.

a Szakoktatóképző Szak hallgatói számára/Szakmai gyakorlatok az anatómia, kórtan, ápolástan és az egészséges csecsemő gondozása című tantárgyak köréből/Kézirat

Szerző
Szerkesztő
Budapest
Kiadó: Orvostovábbképző Intézet Egészségügyi Főiskolai Kar
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 135 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 28 cm x 20 cm
ISBN:
Megjegyzés: Kézirat.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Első alkalommal kerül az egészségügyi szakoktató, egészségügyi szaktanár-hallgatók kezébe az egészségügyi szaktantárgyak tanításának módszertana. A tantárgy neve: „Szakoktatástan" már maga is... Tovább

Előszó

Első alkalommal kerül az egészségügyi szakoktató, egészségügyi szaktanár-hallgatók kezébe az egészségügyi szaktantárgyak tanításának módszertana. A tantárgy neve: „Szakoktatástan" már maga is mutatja, hogy eligazítást kíván adni a hallgatóknak az egészségügyi szaktantárgyak, szakmai gyakorlatok módszeres levezetéséhez. A jegyzetünk címe ennél többet mond: „Tantárgypedagógia" címet visel. A cím kifejezésre kívánja juttatni, hogy a szaktárgyi oktatásnál az oktatás-nevelés egységét kell megteremteni. Az oktatási cél ötvöződik a nevelési célkitűzéssel és a feladatok is integrálódnak. Nincs az egészségügyi szaktantárgyak oktatásánál egyetlen olyan mozzanat sem, amelyből az alapvető nevelési célok hiányozhatnának. A humanitás, a segítőkészség pl. olyan immanens részei az oktatási folyamatnak, amely nem hiányozhat az egészségügyi szaktantárgy munkájából. Különösen ki kell emelnünk az oktatás-nevelés egységét abból a meggondolásból is, hogy az ember biológiai és társadalmi lény egyszerre. Azzal, hogy az ember társadalmi lényként kiemelkedett az evolúció során az élők világából, nem szűnt meg természeti, biológiai lényként is létezni. Más szóval: az ember társadalmisága nyilván nem létezhet biológiai léte nélkül, bár „emberré" mégis társadalmi vonásainak összessége teszi. Az ember biológiai létének társadalmi meghatározottsága azt is jelenti, hogy a társadalmi feltételek alapvető szerepet játszanak abban, hogy a társadalom milyen szerepet biztosít az egészségvédelem tevékenységi rendszerén keresztül az ember élőlényként való létezése, funkcionálása számára. Szocialista társadalmunk minden dolgozónak messzemenően igyekszik biztosítani biológiai létének optimális feltételeit: az életfeltételeket csakúgy, mint a gyógyító-megelőző egészségvédelem útján az egészség megőrzését, fenntartását, megedzését és - ha egészségét elvesztette - visszaszerzését. Ebben a gyógyító-megelőző munkában játszanak szerepet az egészségügyi szakoktatók, egészségügyi szaktanárok. Szocialista társadalmunk igénye az egészségügyi szakoktatókkal szemben az, hogy olyan ápoló-gondozó szakembereket képeznek ki, akik az előzőkben megfogalmazott egészségvédelmi tevékenység ellátására az orvostudomány és a technika állandó fejlődése mellett alkalmasak. Ennek a feladatának az egészségügyi szaktanár csak akkor tud megfelelni, ha kellően felkészül a szakközépiskolai, illetve a szakosító tanfolyamok oktató-nevelő munkájára. Az egészségügyi szakoktatás fejlődéstendenciáját napjainkban az oktatás és képzés korszerűsítése mellett mindinkább a személyiségformálásra való törekvés jellemzi. Ez a meggondolás is arra vezetett, hogy a szűkebb körű tantárgyi metodika koncepciójának köréből kilépjünk és az egészségügyi szaktantárgyak pedagógiájáról beszéljünk. Amit ez a tantárgy nevében is takar, több mint szakmódszertan: a személyiség sokoldalú formálásának tantárgya. Suchodolsky könyvének címéül ezt adta: A jövőnek nevelünk! A jövő társadalmi feladataira való felkészítés pedagógiánknak talán egyik legnagyobb kérdése. Ez tükröződik tantárgyunk jegyzetében is. A társadalmi fejlődés várható igényeire való felkészülés az egészségügyi szakoktató szempontjából azt jelenti: úgy készül nevelői hivatására, hogy a ma iskolapadjaiba ülő tanulókat, felnőtt egészségügyi dolgozókat a holnap társadalmának követelményeire tudja felkészíteni. Mindezt a szakoktatónak hivatása teljesítése közben, napról-napra kell végeznie. Ehhez segítség ez - a gyakorlatában új utakat kereső - jegyzet is. Vissza

Tartalom

Bevezetés 7
1. A Tantárgypedagógia 9
1.1. A tan tárgypedagógiáról általában 11
1.2. Az egészségügyi tantárgypedagógia 11
2. A „Szakmai gyakorlatok" c. tantárgy 13
2.1. A tantárgy célja, feladatai 15
2.2. A tantárgy anyaga 16
2.2.1. A szakmai gyakorlatok sajátosságai 16
2.2.2. Az általános oktatási alapelvek érvényesítése 17
2.2.3. Nevelési és oktatási feladatok a tantárgy oktatása során 19
2.3. A tantárgyi követelmények rendszere 20
3. A tananyag feldolgozása 23
3.1. A szakmai gyakorlatok tanításának tervezése 25
3.2. A gyakorlat általános felépítése és vezetése 26
3.3. A szakmai gyakorlatok tanításának általános módszerei 26
3.4. Az egyes gyakorlat-típusok jellemzése 28
Anatómiai gyakorlatok 28
Kórtan gyakorlatok 28
Ápolástan gyakorlatok 29
Koordináló gyakorlatok 29
4. Oktatási segédletek a tananyag feldolgozásához 31
4.1. Az ápolási egység c. tananyag 35
M. 1. Munkalap: Az ápolás egység tagozódása 37
M. 2. Munkalap: Látogatás a központi sterilezőben 38
Gy. 1. Gyakorló feladatlap: ágynyugalom, fektetés 39
P. 1. Program: A fecskendők, tűk típusai 40
Gy. 2. Gyakorló feladatlap: fecskendők, tűk 44
P. 2. Program: A fertőtlenítés 45
Gy. 3. Gyakorló feladatlap: fertőtlenítő szerek 50
P. 3. Program: A sterilezés 51
Gy. 4. Gyakorló feladatlap: A sterilezés 55
T. 1. Tájékozódó feladatlap: Terminus technicusok használata 56
T. 2. Tájékozódó feladatlap: gyűjtőfogalmak 58
P. 4. Program: Hőmérséklet 60
Gy. 5. Gyakorló feladatlap: A láz 65
4.2. A mozgás szervrendszere c. tananyag 67
M. 3. Munkalap: Sejt, szövet, szervrendszerek 69
M. 4. Munkalap: A csontvázrendszer 70
M. 5. Munkalap: Izomrendszer 71
P. 5. Program: Helyzetváltoztatás, mozgatás, betegszállítás 72
É. 1. Értékelő feladatlap: A mozgásrendszer 75
4.3. Kórtan (általános rész) 79
M. 6. Munkalap: Alkat, hajlam, öröklés 81
M. 7. Munkalap: Kórokozó tényezők 82
M. 8. Munkalap: Gyulladások 83
M. 9. Munkalap: Daganatok 84
É. 2. Értékelő feladatlap: Kórokozó tényezők 88
É. 3. Értékelő feladatlap: Gyulladások, daganatok 90
É. 4. Értékelő feladatlap: Témazáró 95
M. 10. Munkalap: A szövetek kóros elváltozásai 97
4.4. A keringés szervrendszere c. tananyag 99
M. 11. A szív és az erek anatómiája, élettana 97
M. 12. Munkalap: A szív és az erek kórtana 99
M. 13. Munkalap: A vér szövettana 100
M. 14. Munkalap: A vér kórtana 101
M. 15. Munkalap: A vérkeringés helyi zavarai 102
P. 6. Program: Cardinális tünetek 103
Gy. 6. Gyakorló feladatlap: Pulzus-számlálás 103
P. 7. Program: A vérnyomás 108
Gy. 7. Gyakorló feladatlap: A vérnyomás 108
P. 8. Vércsoportok, vércsoport meghatározás 112
Gy. 8. Gyakorló feladatlap: Vércsoport meghatározás 113
P. 9. Program: Teljes vérképvizsgálat 119
Gy. 9. Gyakorló feladatlap: Vérképvizsgálat 123
É. 5. Értékelő feladatlap: Témazáró 124
É. 6. . Értékelő feladatlap: Témazáró 127
T. 3. Tájékozódó feladatlap: Témazáró 131
4.5. A légző szervrendszer c. tananyag 141
M. 16. Munkalap: A légzőrendszer anatómiája és élettana 142
P. 10. Program: A légzés 143
Gy. 10. Gyakorló feladatlap: A légzés 146
É. 7. Értékelő feladatlap: A légzés 147
É. 8. Értékelő feladatlap: A légzőrendszer betegségei 150
M. 17. Munkalap: A légzőrendszer kórtana 153
T. 4. Tájékozódó feladatlap: A légzőrendszer betegségei 154
4.6. A vizelet-ki választó szervrendszer c. tananyag 157
M. 18. Munkalap: A kiválasztó szervrendszer anatómiája és élettana 158
M. 19. Munkalap: A kiválasztórendszer kórtana 159
Gy. 11. Gyakorló feladatlap: A vizeletkiválasztás és vizsgálat 160
P. 11. Program: Vizeletvizsgálatok 161
É. 9. Értékelő feladatlap: Témazáró 166
É. 10. Értékelő feladatlap: Témazáró 169
T. 5. Tájékozódó feladatlap: Vesebetegségek 173
4.7. Az emésztő szervrendszer és az anyagcsere c. tananyag 177
M. 20. Munkalap: Az emésztőrendszer 178
M. 21. Munkalap: Az anyagcsere és vízháztartás 179
É. 11. Értékelő feladatlap: Az emésztőrendszer 180
É. 12. Értékelő feladatlap: 183
M. 22. Munkalap: Az emésztőrendszer kórtana 186
M. 23. Munkalap: Az anyagcsere és vízháztartás kórtana 187
4.8. A szabályozás szervrendszere c. tananyag
M. 24. Munkalap: Az idegrendszer 190
M. 25. Munkalap: A belső elválasztású mirigyek rendszere 192
4.9. A csecsemő és a kisgyermek pelenkázása c. tananyag 193
Tematikus terv 194
A pelenkázás c. téma feldolgozása 196
P. 12. Műveleti leírás: pelenkázatok előkészítése 198
Helyrajz 199
A szoknyás pelenkázás és a pelenkaváltás c. téma feldolgozása 200
P. 13. Műveleti leírás: a szoknyás pelenkázás és a pelenkaváltás 201
É. 13. Értékelő feladatlap: Az újszülött 202
Helyrajz 204
P. 14. Műveleti leírás: pelenkázási módok 205
P. 15. Műveleti leírás: szoknyás pelenkázás 206
Megfigyelési jegyzőkönyv 207
P. 16. Műveleti leírás: szoknyás pelenkaváltás 208
Gyakoroltatást terv a szoknyás pelenkázáshoz 209
A pelenkanadrágos pelenkázás c. téma feldolgozása 210
P. 17. Műveleti leírás: pelenkanadrágos pelenkázás 211
Megfigyelési jegyzőkönyv 212
P. 18. Műveleti leírás: Pelenkanadrágos pelenkázat váltása 213
Gyakoroltatási terv a pelenkanadrágos pelenkázáshoz 214
A guminadrágos pelenkázás c. téma feldolgozása 215
Gyakoroltatási terv a guminadrágos pelenkázáshoz 216
P. 19. Műveleti leírás: Guminadrágos pelenkázás 217
Megfigyelési jegyzőkönyv 218
P. 20. Műveleti leírás: Guminadrágos pelenka váltás 219
É. 14. Értékelő feladatlap: Pelenkaváltás 219
összefoglalás, rendszerezés pelenkázásból 220
A pelenkaváltás általános szabályai 222
Gyakoroltatási terv az összefoglaláshoz 223
4.10. A csecsemő és a kisgyermek öltöztetése c. tananyag 225
Tematikus terv 226
Az öltöztetés c. témakör feldolgozása 230
É. 15. Értékelő feladatlap: pelenkázás, öltöztetés 232
Didaktikus tábla 233
Gy. 12. Gyakorló feladatlap: A ruha szerepe 235
Az újszülött öltözéke és öltöztetése c. téma feldolgozása 235
É. 16. Értékelő feladatlap: A ruházat 237
P. 21. Műveleti leírás: újszülött öltöztetése 239
P. 22. Műveleti leírás: újszülött pelenkaváltása 240
Megfigyelési jegyzőkönyv 242
M. 26. Munkalap: az öltöztetés szabályai 245
A csecsemő öltöztetése 6-8 hetes kortól 3 hónapos korig c. téma feldolgozása 246
P. 23. Műveleti leírás: a csecsemő öltöztetése 248
M. 27. Munkalap: a csecsemő öltöztetése 248
Gyakoroltatási terv 249
P. 24. Műveleti leírás: csecsemő öltöztetés 250
A csecsemő öltöztetése 3 hónapos kortól 10 hónapos korig, illetve felállásig c. téma feldolgozása 252
P. 25. Műveleti leírás: csecsemő öltöztetése 253
Gyakoroltatási terv 255
M. 28. Munkalap: a csecsemő öltöztetése 256
P. 26. Műveleti leírás: 4 hónapos csecsemő öltöztetése
Megfigyelési jegyzőkönyv 259
A kisgyermek öltözéke és öltöztetése a felállástól a 18 hónapos korig c. téma feldolgozása 263
T. 17. Teljesítménymérő feladatlap: Öltöztetés 264
Helyrajz 267
Gyakoroltatási terv 268
A kisgyermek öltöztetése 18 hónapos kortól 3 éves korig c. téma feldolgozása 270
M. 29. Munkalap: Öltöztetés 271
M. 30. Munkalap: Ruhaváltás 272
Gyakoroltatási terv 275
4.11. A gyermek testének tisztántartása c. tananyag 277
A tananyag feldolgozása 278
Gyakoroltatási terv 279
Az egészséges csecsemő és kisgyermek fürdetése c. témakör feldolgozása 280
M. 31. Munkalap: A fürösztés szabályai 282
P. 27. Műveleti leírás: előkészület fürösztéshez 283
Az újszülött (2 hetes korig) fürdetése c. témakör feldolgozása 284
P. 28. Műveleti leírás: újszülött fürdetése 284
P. 29. Műveleti leírás: testtáj tisztogatás 285
Az újszülött (2-6 hetes) fürösztése c. téma feldolgozása 287
P. 30. Műveleti leírás: újszülött fürdetése 288
P. 31. Műveleti leírás: csecsemő fürösztése 289
A fürösztés gyakorlása újszülöttkortól 3-4 hónapos korig 290
Gyakoroltatási terv 291
A kisgyermek fürösztése c. téma feldolgozása 292
Gyakoroltatási terv 293
M. 32. Munkalap: A fürösztés 294
5. Területi szakmai gyakorlatok 295
5.1. Évközi és nyári gyakorlatok 296
5.2. Munkanapló 298
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem