Előszó
1997. forró augusztusában nagyszabású és hosszútávú perspektívát kínáló pályázati felhívás rázta fel a gyengélkedő magyar egészségügyi rendszert. Az Egészségügyi Szolgáltatások és Management (ESzMP) projekt keretében a Népjóléti Minisztérium Világbanki Phare és Segélykoordinációs Irodája meghirdette az Egészségügyi Szolgáltatások (Regionális) Modernizációja (ESzM) Subkomponenst. Az alulról felfelé történő építkezés elvének megfelelően a pályázat önszerveződő és önmaga által definiált régiókra támaszkodik.
A projekt nem kisebb célokat tűzött ki, mint:
- az egészségi állapotra koncentráló regionális egészségügyi politika és gyakorlat kialakítása,
- az erőforrások szükségletekhez jobban alkalmazkodó hatékony kihasználása,
- a régió egészségügyi rendszere alkalmazkodóképességének javítása, hogy felkészüljön a jövő társadalmi-gazdasági, valamint az egészségi állapot és egészségügyi technológia terén bekövetkezett változásaihoz.
Az ígéretes távlatok, a nyomasztóan szoros határidő (1998. március 31.) és nem utolsósorban a pályázattal elnyerhető összeg (27-30 millió USD) óriási lendületet adott a projekttel kapcsolatos eseményeknek.
1997. szeptember 15-re Bács-Kiskun, Békés, Csongrád és Jász-Nagykun-Szolnok megyék szervezetei megalakították a Dél-Alföldi Regionális Egészségügy-fejlesztési Konzorciumot (DAREK) és az Ügyvivői Testület haladéktalanul munkához látott. Megyei munkacsoportokat és egymást részben átfedő munkabizottságokat hoztunk létre a szolgáltatásfejlesztési programok kidolgozására. Hamarosan megfogalmazódtak az első ötletek, melyeket az utolsó három hónapban írásos javaslatok valóságos áradata váltott fel.
A javaslatokból a következő elvek alapján válogattunk:
- összhang a prioritásokkal,
- regionális jelentőség,
- olyan modellértékű kezdeményezés, melyet a későbbiekben érdemes régiószerte bevezetni.
Szakemberek százainak összehangolt erőfeszítése végül a pályázat 4 kötetének 1250 oldalán állt össze. A pályázat elkészítése kitűnő alkalom volt a csapatépítésre. Az ennek eredményeképpen létrejött, sok fiatal szakembert is magába foglaló, összehangolt munkacsoport készen áll arra, hogy hasonló elkötelezettséggel vegyen részt a tervek megvalósításában is.
A rendelkezésünkre álló hat hónap során mindent elkövettünk annak érdekében, hogy a pályázat előrehaladásáról tájékoztassuk a szakmabelieket és a nagyközönséget. Ennek érdekében bevontuk a médiát, számos fórumot szerveztünk, sőt külön újságot is publikáltunk (DAREK Hírlevél). Erőfeszítéseink ellenére korántsem lehetünk elégedettek PR tevékenységünk eredményével. Ezen elégedetlenségünk volt a fő tényező abban, hogy összeállítottuk a jelen rövid változatot, amely az eredeti pályázat szerkezetét követi. Két célunk közül az első, hogy szeretnénk régiónkat tájékoztatni a pályázati elképzelésekről. Emellett hozzá kívánunk járulni az ezen pályázat keretében létrejött regionális konzorciumok közötti együttműködéshez. Bízunk abban, hogy a konzorciumok összhangban fognak tevékenykedni és a későbbiekben a konzorciumok lesznek felelősek a régiók egészségügyi rendszerének stratégiai tervezéséért.
Jelen kiadvány utolsó fejezete nem szerepel az eredeti pályázatban. A pályázati kiírás szellemében szolgáltatásfejlesztési javaslatainkat a jelenleg érvényben lévő szabályozási rendszer keretein belül kellett megtenni. Álláspontunk szerint bizonyos módosítások az egészségügyi tervezés, biztosítási és finanszírozási rendszer, tulajdonosi viszonyok és emberi erőforrás-fejlesztés területén gyors javulást eredményeznének a magyar egészségügyi ellátó rendszer hatásosságában és hatékonyságában. Az utolsó fejezet nem a magyar egészségügyet meggyógyító csodaszer, azonban úgy véljük, hogy az ott leírt gondolatok mindenképpen megfontolást érdemelnek.
Vissza