Bevezetés | 9 |
Gyermek- és ifjúság-egészségtan (dr. Katona Ibolya) | 11 |
A gyermek- és ifjúság-egészségtan tárgya, célkitűzése és kapcsolata más tudományágakkal | 11 |
A magyar iskolaegészségügy történetének rövid áttekintése | 12 |
Az ember és környezete (dr. Róna Borbála) | 16 |
Természeti tényezők hatása az emberre | 17 |
A levegő egészségtana | 17 |
A talaj egészségtana | 24 |
A víz egészségtana | 28 |
Az ember mesterséges környezete | 34 |
Településformák egészségügyi jelentősége | 34 |
A lakással kapcsolatos egészségügyi követelmények | 36 |
Az oktatási intézményekkel kapcsolatos általános egészségügyi követelmények | 38 |
A gyermek testi fejlődése (dr. Hegedűs György) | 45 |
A fejlődés általános törvényszerűségei | 45 |
A fejlődés szakaszossága | 45 |
A fejlődést befolyásoló tényezők | 47 |
Akcelerációs jelenségek a testi fejlődésben | 49 |
A gyermek növekedésének főbb mutatói | 51 |
A gyermek fejlődése, egyes szervrendszerek differenciálódása | 55 |
Növekedés és fejlődés az óvodás- és iskoláskorban | 65 |
Az óvodás korú gyermekek életkori sajátosságai | 65 |
Az iskolás korú gyermekek életkori sajátosságai | 69 |
A bioritmus mint az élettani funkciók alapja | 73 |
Az életfunkciók periodicitása | 73 |
A gyermeki szervezet bioritmusa | 74 |
Óvoda-egészségtan (dr. Merétei Klára) | 76 |
Az óvoda épületével és berendezésével kapcsolatos egészségügyi követelmények | 76 |
Az óvodák telepítése | 76 |
Az óvodák udvara | 78 |
Az óvodaépület és helyiségei | 84 |
Az óvoda megvilágítása, szellőztetése, fűtése | 87 |
Az óvodai berendezéssel kapcsolatos egészségügyi követelmények | 88 |
Az óvoda működésével kapcsolatos egészségügyi kérdések | 89 |
Az egészséges életmód kialakítása az óvodában | 89 |
Az óvodás gyermek gondozása | 94 |
Néhány óvodáskorban gakori megbetegedés megelőzése és felismerése | 98 |
A szájüregben, torokban jelentkező megbetegedések | 99 |
Az emésztőszervek megbetegedéseivel kapcsolatos tudnivalók | 100 |
A légutak megbetegedése és azok megelőzése | 101 |
A mozgásszervek elváltozásainak megelőzése | 101 |
A kültakarón észlelhető néhány elváltozás | 102 |
A vérképző szervek betegségei | 103 |
A húgyutak gennyes gyulladása | 103 |
Az érzékszervek védelme, elváltozásainak megelőzése | 103 |
Az idegrendszer működésének zavarai | 105 |
Balesetek megelőzése az óvodáskorban | 107 |
Az óvónő és a szülői ház kapcsolata | 108 |
Iskola-egészségtan | 109 |
Az iskolaépület spexiális követelményei (dr. Róna Borbála) | 109 |
Befogadóképesség | 109 |
Az iskolák telke | 110 |
Az iskola épülete | 112 |
Az iskola helyiségei | 115 |
Általános higiénés követelmények | 120 |
Balesetelhárítás az iskolában | 121 |
Az iskolai berendezés és felszerelés higiénés követelményei (dr. Hegedűs György) | 122 |
Az ülés mechanizmusa | 122 |
Az iskolapad fontosabb méretei | 124 |
Egyéb berendezési tárgyak | 127 |
A tanulók teljesítőképessége és az azt befolyásoló tényezők (dr. Róna Borbála) | 129 |
Teljesítőképesség | 130 |
Kifáradás | 132 |
Aktív pihenés | 133 |
Kimerülés | 134 |
Az oktató-nevelő munka egészségtana | 134 |
Az iskolai beilleszkedés kérdése (dr. Szabó Pál és dr. Katona Ibolya) | 134 |
Az oktató-nevelő munka általános egészségügyi követelményei (dr. Róna Borbála) | 140 |
Speciális egészségügyi követelmények az 1-4. osztály néhány tantárgyával szemben (dr. Hegedűs György) | 145 |
Az iskolai testnevelés egészségtana (dr. Nemessúri Mihály) | 147 |
A gyakorlati oktatás egészségtana (dr. Hegedűs György) | 153 |
A napközi othonnal kapcsolatos egészségügyi követelmények (dr. Róna Borbála) | 160 |
A pályaválasztási tanácsadás egészségügyi kérdései (dr. Katona Ibolya) | 165 |
Az iskolán kívüli tevékenység, az életmód egészségügyi követelményei (dr. Merétei Klára) | 171 |
A tanulók étrendje az iskolaév alatt | 172 |
A tanulók életrendje a szünidő alatt | 177 |
Bentlakásos intézményekkel kapcsolatos egészségügyi követelmények | 186 |
Az intézményekben levő gyermekek pszichohigiénés problémái (dr. Szabó Pál) | 187 |
A bentlakásos intézmények épülete és berendezése (dr. Róna Borbála) | 189 |
Az épületekkel kapcsolatos követelmények | 190 |
A helyiségekkel, berendezéssel kapcsolatos követelmények | 191 |
A bentlakásos intézmények helyes napirendje (dr. Róna Borbála) | 196 |
Az óvodás otthonok napirendje | 197 |
Diákotthonok, gyermekotthonok napirendje | 199 |
Speciális egészségügyi és járványügyi követelmények a bentlakásos intézetben (dr. Róna Borbála) | 201 |
Táplálkozás-egészségtan (dr. Soós Aladár) | 203 |
Legfontosabb tápanyagaink | 203 |
Fehérjék | 203 |
Szénhidrátok | 204 |
Zsírok | 205 |
Vitaminok | 206 |
Ásványi anyagok és víz | 207 |
A gyermekek és serdülők táplálkozási normái | 208 |
A beteg gyermek tápanyagigénye | 212 |
Az étvágytalanság okai | 212 |
Betegség és étvágytalanság | 213 |
Beteg gyermek étrendje | 213 |
Az óvodai és iskolai konyhák közegészségügyi követelményei | 216 |
A helyes, kulturált óvodai és iskolai étkeztetés megszervezése és ellenőrzése | 221 |
A családi és intézményen belüli táplálkozás összehangolása | 223 |
Az egészségnevelés elmélete és gyakorlata (dr. Székely Lajos) | 225 |
A nevelési terv egészsgénevelési követelményei | 226 |
Az egészségnevelés főbb tartalmi kérdései | 227 |
Személyi higiéne | 227 |
Egészséges öltözködés | 229 |
Káros szokások megelőzése az iskoláskorban | 230 |
Szexuális nevelés | 232 |
A balesetek megelőzése otthon és az utcán | 235 |
Az ifjúsági vöröskereszt munkája | 237 |
Az iskola és a család közös egészségnevelő munkája | 238 |
Az egészségnevelés gyakorlati módszerei | 240 |
Az élőszó módszerének alkalmazása | 240 |
Az írott szó és a nyomtatott szó módszere | 243 |
A szemléltetés módszere | 244 |
Összetett módszerek | 244 |
Járványtan (dr. Rudnai Ottó) | 246 |
A járványtan tárgya, feladata, jelentősége és felosztása | 246 |
A fertőzés (infekció) | 246 |
A járványfolyamat mozgató erői | 247 |
Közvetlen (elsődleges) mozgató erők | 248 |
Közvetett (másodlagos) mozgató erők | 253 |
Fertőző betegségek előfordulási módjai | 255 |
A fertőző betegségek felosztása | 256 |
Bérfertőzések | 256 |
A légutak fertőzései | 256 |
A vér fertőzései | 257 |
A kültakaró fertőzései | 257 |
Állatokról emberre terjedő betegségek | 258 |
A fertőző betegségek megelőzése és leküzdése | 258 |
A megbetegedésektől függetlenül végzendő járványügyi feladatok | 259 |
Járványügyi teendők fertőző betegségek előfordulásakor | 262 |
Részletes járványtan | 266 |
Bacilláris dizentéria | 266 |
Vírusos májgyulladások | 267 |
Vörheny | 268 |
Szamárköhögés | 268 |
Kanyaró | 269 |
Cérnagiliszta-betegség | 270 |
Elsősegélynyújtás (dr. Hegedűs György) | 271 |
Az élet és a halál jelei | 271 |
Kétséges haláltünetek | 272 |
Kétséget kizáró haláltünetek | 272 |
Eszmélet- és tudatzavarok, eszméletvesztés | 273 |
Élesztési eljárások | 275 |
Mesterséges lélegeztetés | 275 |
Szívmasszázs | 277 |
Sérülések, sebek | 278 |
A sérülések és sebek jellemzése | 278 |
Sebellátás | 279 |
Az ízületek és csontok sérülései | 284 |
Ízületi sérülések | 284 |
Csontsérülések | 285 |
Elsősegélynyújtás hőártalmak esetén | 286 |
Napszúrás és hőguta | 286 |
Elsősegélynyújtás fagyás esetéln | 286 |
Áramütés | 287 |
Idegen testek eltávolítása | 288 |
A mentődoboz | 289 |
A magyar gyermekegészségügyi ellátás szervezete (dr. Merétei Klára) | 291 |
Az egészségügy fő ágazatai | 291 |
Gyógyító-megelőző ellátás | 292 |
Anya-, csecsemő és gyermekvédelem | 292 |
Közegészségügy, járványügy | 292 |
Gyógyszerellátás | 292 |
Szociálpolitika | 292 |
A gyógyító-megelőző tevékenység a gyermekellátásban | 293 |
A gyógyító-megelőző gyermekellátás szervezete és intézményei | 293 |
A körzeti orvos és körzeti gyermekorvos gyermekegészségügyi tevékenysége | 295 |
Az iskolaorvosi tevékenység | 295 |
A védőnő tevékenysége | 297 |
A közegészségügyi és járványügyi hálózat gyermek- és ifjúság-egészségügyi tevékenysége | 297 |
A közegészségügyi és járványügy szervezete és intézményei | 297 |
A közegészségügyi-járványügyi hálózat iskola-egészségügyi tevékenysége | 298 |
Függelék | 300 |