1.062.087

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Egészségfejlesztés

Alapismeretek pedagógusok számára/A pedagógusképzés és -továbbképzés számára ajánlott tananyag

Szerző
Budapest
Kiadó: Medicina Könyvkiadó Rt.
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 295 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-226-034-0
Megjegyzés: Néhány fekete-fehér ábrával illusztrálva. Tankönyvi szám: 3125.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Az egészséges ifjúság a magyar társadalom egyik legfontosabb célja, mindannyiunk közös jövőjének záloga.
Az iskolai egészségfejlesztés olyan befektetés, mely segít mind az országon belüli... Tovább

Előszó

Az egészséges ifjúság a magyar társadalom egyik legfontosabb célja, mindannyiunk közös jövőjének záloga.
Az iskolai egészségfejlesztés olyan befektetés, mely segít mind az országon belüli egyenlőtlenségek mérséklésében, mind pedig az uniós tagállamok egészségi állapotához való felzárkózásban.
Az iskolai egészségfejlesztés mindannyiunk közös feladata, felelőssége. Az egészségnevelés tantárgy bevezetése lehetővé teszi, hogy a tanulók ismereteket és készségeket sajátítsanak el a biztonság megőrzése, a kiegyensúlyozott táplálkozás, az örömszerző mozgás, a személyes higiéné, a veszélyes anyagok, a biztonságos emberi szexualitás, a harmonikus családi élet és kapcsolatok, valamint az egészséges környezet témaköréből. Ez az ismeret és készségfejlesztés több módon kell, hogy megjelenjen az iskolában.
Az egészségnevelés tantárgy önmagában még nem elegendő! A hatékonyságot nagymértékben növeli, ha az egyes tantárgyak tantervében újra megjelennek az egészségfejlesztéssel, egészségvédelemmel kapcsolatos ismeretek. A tantárgy oktatása tehát nem szűkíthető le egy-egy tanóra keretére. Egyszerű példával megvilágítva: a táplálkozás és mozgás kapcsolata nemcsak az egészségfejlesztésben, hanem pl. a matematikaóra feladványában is visszaköszönhet.
Nagyon fontos, hogy a tanárok számára megfelelő módszereket és oktatási technikákat is átadjunk, hiszen ennek a régi-új tantárgynak a 21. századi igényeknek megfelelő oktatásáról van szó. Az oktatás sikerének feltétele az iskola vezetésének és dolgozóinak egészségfejlesztés iránti elkötelezettsége, vállalkozó kedve, annak érdekében, hogy a hagyományos oktatási szisztéma szigorú keretei helyett rugalmasan alkalmazkodjon a szükségletekhez.
Az egészségfejlesztés oktatása kihívás mind a pedagógus, mind a diák számára. A sikeres tanítás eredménye nem egyszerűen egy tantárgy elsajátításában jelenik meg, hanem hosszú távra meghatározza a diákok és környezetük egészség-magatartását, életmódját és így egészségesélyeit is. Az iskolában, az oktatáson túlmenően, a gyermekek közösségi szocializációja, viselkedésmintáinak kialakítása is megtörténik az életkor előrehaladásával, a kortárs közösség szerepének egyre jelentősebb felértékelődésével együtt. Vissza

Tartalom

Előszó - Az egészségfejlesztésről 9
1. Bevezetés 11
1.1. Az egészség és az egészséget meghatározó tényezők 13
1.2. A magyar populáció demográfiai helyzete és egészségi állapota 18
1.3. A magyar gyermekpopuláció egészségi állapota és egészség-magatartása 32
1.4. Lehetőségek a jó egészségi állapot megőrzésére. A megelőzés és az egészségfejlesztés 45
1.5. Az egészségügyi intézményrendszer, különös tekintettel a megelőzésben
szerepet játszó intézményekre 50
2. Egészség-betegség határa, viszony a beteg emberhez 53
2.1. Testünk épsége, ép testben ép lélek 55
2.2. A jobb és a bal agyfélteke működésének harmóniája 63
2.3. Fertőző és nem fertőző betegségek kialakulása 74
2.4. Tartós egészségkárosodással élők helyzete az oktatási intézményekben 84
2.5. Kihez forduljunk? 93
3. A táplálkozás és élelmezés egészséget meghatározó szerepe 97
3.1. A táplálkozás, mint élettani folyamat és a táplálkozás kulturális
meghatározottsága 99
3.2. A táplálkozási hibák okozta betegségek és megelőzésük. Gyermekétkeztetés
jelentősége 105
3.3. Élelmiszerek egészséget befolyásoló hatásai. Ételfertőzések, ételmérgezések,
az élelmiszerekben lévő anyagok azonosítása 115
3.4. Táplálkozási zavarok, a fiatalok sajátos táplálkozási szokásai, zavarai.
A média által befolyásolt testkép, ennek következményei 119
4. Testmozgás 125
4.1. A test és lélek harmóniája, a mozgás 127
4.2. Mozgásszegény életmód és a betegségek kapcsolata 132
4.3. A testmozgás jelentősége 139
4.4. A biztonság - balesetek, elsősegélynyújtás, balesetvédelem 149
5. Család, társas kapcsolatok, társadalom, női és férfiszerepek, szexualitás 153
5.1. Az emberi szexualitás sajátossága. A férfi- és női szerepek kulturális
meghatározottsága 155
5.2. A család szerepe, konfliktusai, válás 160
5.3. Minden gyerek várt gyerek legyen (családtervezés, szexuális úton terjedő
betegségek és megelőzésük) 167
6. A környezet egészséget meghatározó szerepe, a környezet hatása
a gyermekpopuláció pszichoszomatikus fejlődésére 177
6.1. Az ember és környezete. Humán ökológia - a bioszféra hatása az egészségre 179
6.2. A települések és az épített környezet egészséget meghatározó szerepe 185
6.3. A gyermekintézmények környezetének jelentősége a gyermek pszichoszomatikus fejlődésében 188
7. Szenvedélybetegségek 197
7.1. A káros szenvedélyek biopszichoszociális alapjai 199
7.2. A dohányzás és az egészség 203
7.3. Az alkoholfogyasztás népegészségügyi jelentősége 214
7.4. Az illegális drogfogyasztás, mint korunk új kockázati tényezője 224
8. A média egészséget meghatározó szerepe 231
8.1. A média hatása az egészségre 233
9. Az idő és az egészség 241
9.1. A bioritmus figyelembevétele és az egészség 243
9.2. Az egyes élettevékenységek idő- és egészségdimenziói 254
9.3. A múlt-jelen-jövő egyéni és társas kezelésének összefüggései 261
10. Életmód, kultúra, egészségtudatosság 267
10.1. Életmód, kultúra, egészségkultúra 269
10.2. Az életmód elemei: a szabadidő és az egészség-magatartás 273
10.3. Egészségtudatosság és kockázatészlelés az életmód és a kultúra tükrében 278
Függelék - Az Ottawai Egészségfejlesztési Charta 282
Tárgymutató 289
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem