1.067.327

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Egészségesebb nemzedéket 2000-re

6-10 évesek testneveléséről szülőknek, pedagógusoknak, edzőknek

Szerző
Szerkesztő
Lektor
Budapest
Kiadó: OTSH Testnevelési, Diák- és Szabadidősport Főosztály
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 334 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 14 cm
ISBN: 963-708-424-x
Megjegyzés: Fekete-fehér fotókat, illusztrációkat tartalmaz. Megjelent 1000 példányban.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Tisztelt Pedagógus, Kedves Szülő!

A mozgáshiány sajnos korunk betegsége, éppen ezért nem véletlen, hogy az iskolaköteles gyermekek közel 50-60%-a társgyenge, vagy már valamilyen testi deformitás... Tovább

Előszó

Tisztelt Pedagógus, Kedves Szülő!

A mozgáshiány sajnos korunk betegsége, éppen ezért nem véletlen, hogy az iskolaköteles gyermekek közel 50-60%-a társgyenge, vagy már valamilyen testi deformitás szenvedő alanya.
A gondot tovább fokozza az a tény is, hogy lassan minden harmadik diák átlagosan 10%-nyi "túlsúllyal" rendelkezik.
Az ülve töltött órák egyre növekvő száma miatt (iskolapad, televízió, video, stb.) a szervezet nem kapja meg a szükséges ingereket, és ezért nem fejlődik a kívánt mértékben a váz- és az izomrendszer, továbbá a szív, a keringési és a légzési rendszer.
Gyakran felvetődik az a kérdés, hogy mit tehetnek a szülők és a pedagógusok a felnövekvő nemzedék egészséges életmódjának kialakítása érdekében. Vissza

Tartalom

ELŐSZÓ HELYETT 17
1. ELMÉLETI ALAPOK 23
1.1 A KORSZERŰSÍTÉS INDÍTÉKAI 23
1.2 A SZERVRENDSZEREK FEJLŐDÉSI JELLEGZETESSÉGEI 25
1.2.1 A központi idegrendszer 26
1.2.2 A belsőelválasztású mirigyek 28
1.2.3 Hőszabályozás 30
1.2.4 A harántcsíkolt izmok 33
1.2.5 A szív-vérkeringési rendszer 34
1.2.6 A légzőrendszer 36
1.3 A TANTÁRGY JELENTŐSÉGE 39
1.4 A JÁTÉKOSSÁG ÉRTELMEZÉSE 47
1.5 MÓDSZERTANI ÚTMUTATÁSOK 51
1.5.1 Az iskolai testnevelés célja 52
1.5.2 Az alapozó időszak fő feladatai 53
1.5.3 A korszerűsítés főbb irányai 53
1.6 A FEJLESZTÉS LOGIKAI RENDSZERE 61
1.6.1 Ismeretek 64
1.6.2 Jártasság 64
1.6.3 Készség 65
1.6.4 Képesség 65
1.6.5 Technika 66
1.6.6 Taktika 66
1.6.7 Kondíció 66
1.6.8 Teljesítmény 67
1.6.9 Szervezés 67
1.6.10 Fejlődés 68
1.6.11 Rekreációs edzés 68
1.6.12 Az eredményesség ellenőrzése 68
1.6.13 Intenzitás, terhelhetőség 71
1.6.14 A mozgás minősége 71
1.6.15 A mozgás sokrétűsége 74
1.6.16 Az élmény mélysége 76
1.6.17 Az osztály irányítása 77
1.6.18 Gondolatok a szocializációról 77
1.7 A TANTERV FELÉPÍTÉSE 79
1.7.1 Az éves tanterv 79
1.7.2 Az ATT tematikus blokkjai, moduljai 80
1.7.3 Az anyag tagolása 81
1.8 BALESETEK MEGELŐZÉSE 83
1.8.1 Az idegrendszer sérülései 84
1.8.1.1 Az agy sérülése 84
1.8.1.1.1 Agyrázkódás 84
1.8.1.2 Gerincvelő sérülései 86
1.8.2 A bőr sérülései 87
1.8.2.1 Kiváltó okai 87
1.8.2.2 Formái 87
1.8.2.2.1 Horzsolás 87
1.8.2.2.2 Zúzódás 88
1.8.2.2.3 Feltörés 88
1.8.2.2.4 Kérgesedés 89
1.8.2.2.5 Sebek 90
1.8.2.2.6 Napozás okozta bőrelváltozások 91
1.8.2.2.7 Bőrgennyesedések 92
1.8.2.2.8 A köröm sérülései 93
1.8.2.2.9 Rühfertőzés 93
1.8.2.2.10 Bőrgombásodás 94
1.8.2.2.11 Égések 95
1.8.2.2.12 Fagyás 95
1.8.2.2.13 Elektromos áram okozta sérülések 97
1.8.3. Az izomzat sérülései 98
1.8.3.1 Zúzódás 98
1.8.3.2 Húzódás 99
1.8.3.3 Rándulás, szakadás 99
1.8.3.4 Tónusfokozódások 100
1.8.3.4.1 Izomláz 100
1.8.3.4.2 Izomgörcs 100
1.8.3.4.3 Izomfájdalom /Myalgia/ 101
1.8.3.4.4 Izomsorvadások 101
1.8.3.4.5 Csontos izomgyulladás 101
1.8.4 Az izületek sérülései 102
1.8.4.1 Zúzódás 102
1.8.4.2 Rándulás 102
1.8.4.3 Ficamok 103
1.8.4.4 Izületi porcsérülések 104
1.8.4.5 Nyálkatömlő sérülések 105
1.8.4.6 Inak sérülései 105
1.8.4.7 Különleges izületi és ínsérülések 107
1.8.4.7.1 A térd meniscus sérülései 107
1.8.4.7.2 Teniszkönyök 107
1.8.4.7.3 Achilles-ín sérülése 107
1.8.4.7.4. Vállfájdalmak 108
1.8.5 A csontok sérülései 108
1.8.5.1 Zúzódás 108
1.8.5.2 Csonttörések 109
1.8.5.3 Csonthártyagyulladások 110
1.8.5.4 A térdkalács sérülései 111
1.8.6 Rosszullétek 111
1.8.6.1 Szívgyengeségből eredő rosszullétek 111
1.8.6.2 Collapsusok 112
1.8.6.2.1 Oxigénadósságon alapuló collapsus 112
1.8.6.2.2 Intrapulmonális nyomásfokozódás 112
1.8.6.2.3 Orthostaticus collapsus 113
1.8.6.2.4 Hőség-coUapsus 113
1.8.7 A balesetek elhárításának főbb szempontjai 117
1.9 ÓRATERVEZÉS, SZERVEZÉS 118
1.9.1 A testnevelés óra és a napi sporttevékenység 118
1.10 MÓDSZERTANI ÚTMUTATÓ 120
1.10.1 A magyarázat főbb "ismérvei" 120
1.10.2 A bemutatás 120
1.10.3 A javítás fő szempontjai 122
1.10.4 Főbb foglalkoztatási formák 123
1.10.4.1 A foglalkoztatási formák előnyei és 124
2 atletikus, komplex képességfejlesztés 127
2.1 1. OSZTÁLY
2.1 FUTÁSOK
2.1.2 UGRÁSOK 29
2.1.3 DOBÁSOK
2.4 Az értékelés szempontjai 131
2.2 2. osztály 132
2.2.1 Futások 132
2.2.2 Ugrások 133
2.2.3 Dobások 134
2.2.4 Az értékelés szempontjai 136
2.3 3. osztály 137
2.3.1 Futások 137
2.3.2 Ugrások 138
2.3.3 Dobások 139
2.3.4 Az értékelés szempontjai 140
2.4 4. osztály 141
2.4.1 Futások 141
2.4.2 Ugrások 142
2.4.3 Dobások 144
2.4.4 Az értékelés szempontjai 145
2.5 Játékos téli gyakorlatok (1-4. osztály) 146
3. Képességfejlesztés gimnasztikai ALAPJAI 149
3.1 1. osztály 149
3.1.1 Tartásos- és dinamikus gyakorlatelemek 149
3.1.2 Járásgyakorlatok 152
3.1.3 Játékos lábtorna 153
3.1.4 Légzőgyakorlatok 154
3.1.5 Egyensúly-és koordinácós gyakorlatok 154
3.1.6 Támaszgyakorlatok 156
3.1.7 Függésgyakorlatok 157
3.1.8 Táncos, mozgásos gyakorlatok énekre 158
3.1.9 az értékelés szempontjai 159
3.2 2. osztály 161
3.2.1 Tartásos- és dinamikus gyakorlatelemek 161
3.2.2 Járásgyakorlatok 162
3.2.3 Játékos lábtorna 163
3.2.4 Légzőgyakorlatok 165
3.2.5 Egyensúly- és koordinációs gyakorlatok 165
3.2.6 Támaszgyakorlatok 167
3.2.7 Függésgyakorlatok 168
3.2.8 Táncos, mozgásos gyakorlatok énekre 168
3.2.9 AZ ÉRTÉKELÉS SZEMPONTJAI 170
3.3 3. OSZTÁLY 171
3.3.1 Tartásos- és dinamikus gyakorlatelemek 171
3.3.2 Járásgyakorlatok 172
3.3.3 Légzőgyakorlatok 172
3.3.4 Egyensúly- és koordinációs gyakorlatok 173
3.3.5 Támaszgyakorlatok 175
3.3.6 Függésgyakorlatok 176
3.3.7 Táncos, mozgásos gyakorlatok énekre 176
3.3.8 AZ ÉRTÉKELÉS SZEMPONTJAI 178
3.4 4. OSZTÁLY 180
3.4.1 Tartásos- és dinamikus gyakorlatelemek 180
3.4.2 Járásgyakorlatok 182
3.4.3 Légzőgyakorlatok 182
3.4.4 Egyensúly-és koordinációs gyakorlatok 182
3.4.5 Támaszgyakorlatok 184
3.4.6 Függésgyakorlatok 186
3.4.7 Táncos, mozgásos gyakorlatok énekre 187
3.4.8 AZ ÉRTÉKELÉS SZEMPONTJAI 188
3.5 SZERVEZÉSI ALAPISMERETEK 190
3.5.1 AZ ÉRTÉKELÉS SZEMPONTJAI 192
4. LABDÁS KÉPESSÉGFEJLESZTÉS 193
4.1 1. OSZTÁLY 195
4.1.1 AZ ÉRTÉKELÉS SZEMPONTJAI 198
4.2 2. OSZTÁLY 199
4.2.1 AZ ÉRTÉKELÉS SZEMPONTJAI 202
4.3 3. OSZTÁLY 203
4.3.1 AZ ÉRTÉKELÉS SZEMPONTJAI 206
4.4 4. OSZTÁLY 207
4.4.1 AZ ÉRTÉKELÉS SZEMPONTJAI 211
5. AZ ALAPOZÓ IDŐSZAK ZÁRÓKÖVETELMÉNYEI 213
5.1 Tantervi alapkövetelmények 213
5.1.1 Ismeretek 213
5.1.2 Szervezés 215
5.1.3 Teljesítmény, fejlődés 215
5.2 Javasolt motoros próbák 219
5.2.1 Fiúk értékei 219
5 2.2 Leányok értékei
6. AZ ÚSZÁSOKTATÁS ISKOLAI MODULJA 223
6.1 Bevezetés 223
6.1.1 Az oktatási anyag szerkezete 224
6.1.2 Az oktatási anyag 225
6.1.3 Végrehajtás 225
6.1.4 Tervezés 226
6.2 Az úszásoktatás általunk javasolt módszert, lépései 227
6.2.1 Az oktatás folyamatának főbb részei 227
6.2.2 Az úszásoktatás menete 228
6.2.3 Módszertani útmutatások 229
6.2.3.1 A mozgás alapformáinak elsajátítása 229
6.2.3.2 A mozgáskép pontosítható: 229
6.2.3.3 Az oktatás hatékonysága növelhető 229
6.2.4 A foglalkozás felépítése 230
6.2.4.1 Bevezető rész 230
6.2.4.2 Fő rész 230
6.2.4.3 Levezető rész 230
6.2.5 A foglalkozás tervezésének, levezetésének 231
6.2.6 Szervezési alapformák 232
6.2.7 Az oktatáshoz használható eszközök 233
6.3 Az oktatási anyag felépítése 234
6.3.1 I. fokozat 236
6.3.1.1 A "nedvességhez" és a "hideghez" 236
6.3.1.2 Víz alatti "tartózkodás" 236
6.3.1.3 A felhajtóerő érzékeltetése 237
6.3.1.4 Légzés 237
6.3.1.5 Vízfekvés 237
6.3.1.5.1 Hasonfekvés sekély vízben 237
6.3.1.5.2 Lebegés csípőmélységű vízben 238
6.3.1.6 Siklás 238
6.3.2. II. fokozat 239
6.3.2.1. A légzés 239
6.3.2.2 Ügyességi gyakorlatok vízben 240
6.3.2.3. Siklás háton 240
6.3.2.4. A mellúszás lábmunkája 241
6.3.2.5 A hátúszás lábmunkája 241
6.3.2.6 Vízbeugrás 242
6.3.3. III. fokozat 242
6.3.3.1 Merülés 242
6.3.3.2 Delfinugrások 243
6.3.3.3 A mell-és a hátúszás lábmunkája 244
6.3.3.4 A mellúszás karmunkája 245
6.3.3.4.1. Gyakorlatok sekély vízben 245
6.3.3.4.2 Gyakorlás csípőig érő vízben 246
6.3.3.5 Vízbeugrás 247
6.3.3.6 A Mellúszás kar- és lábmunkája 247
6.3.4 IV. fokozat 248
6.3.4.1 A hátúszás karmunkája 248
6.3.4.2 "Szabadúszás" 248
6.3.4.3 Vízbe ugrások utasításra 249
6.3.4.4 A gyorsúszás lábmunkája 249
6.3.4.5 A gyorsúszás karmunkája 250
6.3.4.6 Fejesugrás 250
7. TÁNC, NÉPTÁNC MODUL 251
7.1 Motívumfűzések 251
7.1.1 Kapuzás 251
7.1.2 Egyes csárdás 253
7.1.2.1 Sarokemelgetős 253
7.1.2.2 Egyes csárdás 253
7.1.2.3 Tovahaladó csárdás 253
7.1.3 Cifra-höcögő 254
7.1.4 Nyílt rida 256
7.2 Játékfűzések 258
7.2.1 Új a csizmám 258,
7.2.2 Ki játszik ilyet? 261
7.2.3 Túró rekenyő 264
7.2.4 Volt-e itt az úr? 268
7.2.5 Ajánlat haladóknak 274
7.2.5.1 Magyar csárdás 274
7.2.5.2 Fel, fel vitézek 276
7.2.5.3 Már minálunk babám 277
7.2.5.4 Az egri ménes 279
7.2.5.5 Hullámzó Balaton tetején 280
7.2.5.6 Csínom Palkó 281
8. SPORTPÁLYÁK, SPORTSZEREK, SZABVÁNYOK 283
8.1 A TERVEZÉS SZEMPONTJAI 283
9. EURÓPAI SPORT CHARTA 321
10. FELHASZNÁLT, JAVASOLT IRODALOM 323
11. INDEX MUTATÓ 331
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem