Előszó
A Közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. Törvény módosítása (1999. évi LXVIII. Törvény) előírja az óvodák számára az ellenőrzési, mérési, értékelési, minőségbiztosítási rendszerük kidolgozását és...
Tovább
Előszó
A Közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. Törvény módosítása (1999. évi LXVIII. Törvény) előírja az óvodák számára az ellenőrzési, mérési, értékelési, minőségbiztosítási rendszerük kidolgozását és helyi nevelési programba illesztését.
Az óvodai mérések témaköre jelentős mértékben megosztotta a szakmai közvéleményt. Ellenzői úgy beszéltek róla, mint új követelményről, amely nem illeszthető be az óvodai élet sajátos világába. Erőteljesen különböznek a vélemények a „Mit, hogyan, milyen időközönként mérjünk?" kérdésben is.
Álláspontunk szerint a neveltségi eredmények mérése hosszú idő óta része az óvodai nevelésnek. Időről időre számba vettük hogy kitűzött céljainkhoz képest, vagy korábban az ONEP követelményeihez képest, mit tudtunk elérni. Mérésmetodikai módszerként a megfigyelést használtuk. Kvalitatív (minőségi) mutatókat alkalmaztunk és a mérések eredményei általában nem voltak számszerűsíthetők. Értékelésük dokumentumelemzéssel történt.
Jelen írásunkban egy olyan módszert kívánunk a szakma figyelmébe ajánlani, amely szintén a megfigyelés módszerét alkalmazza, de kvantitatív (számszerű) adatokat nyújt az értékeléshez.
Nagyon lényeges sajátossága, hogy az Óvodai nevelés országos alapprogramjának kimeneti jellemzőihez illeszkedik, így minden óvoda számára használható, bármilyen adaptált, vagy önállóan alkotott helyi nevelési programmal dolgozzék is.
Mottónk: „Mindent olyan egyszerűen csináljunk meg, amilyen egyszerűen csak lehet, de nem egyszerűbben." (Albert Einstein)
A gyermeki fejlődés nyomonkövetésére ajánlott módszerünk minőségelvű, természetes módon illeszkedik a COMENIUS 2000 Közoktatási minőségfejlesztési Program Irányított önértékelés fejezetéhez.
Vissza