1.062.058

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A lélek és az értelem ABC-je

Szerző
Szerkesztő
Fordító
Budapest
Kiadó: Reader's Digest Kiadó Kft.
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött kemény papírkötés
Oldalszám: 336 oldal
Sorozatcím: Reader's Digest Válogatás
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 28 cm x 18 cm
ISBN: 963-8475-13-7
Megjegyzés: Színes és fekete-fehér fotókkal gazdagon illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Már az első napon, amikor A lélek és az értelem ABC-jén dolgozni kezdtünk, az ámulat érzése kerített hatalmába bennünket, és ez az érzés a munka során egyre erősödött. Előítéleteinket a csodálat... Tovább

Előszó

Már az első napon, amikor A lélek és az értelem ABC-jén dolgozni kezdtünk, az ámulat érzése kerített hatalmába bennünket, és ez az érzés a munka során egyre erősödött. Előítéleteinket a csodálat váltotta fel. Mi is most értettük csak meg igazán, hogy az elme, a lélek, az értelem nem egyetlen dolog, de nem is részeinek egyszerű összege, hanem milliónyi, épp most zajló dolog, meg újabb milliónyi, ami egy szempillantás múlva fog zajlani, s mindez együtt tesz bennünket azzá, akik vagyunk. A lélek és az értelem ABC-je sorra veszi az aggyal és annak működésével kapcsolatos káprázatos új fölfedezéseket. Kérdés-felelet formában megírt (és a szakzsargont messze elkerülő) fejezeteire kortól és nemtől függetlenül minden érdeklődő rábízhatja magát. Hogyan tanulunk? Miért felejtünk? Mi tart bennünket mozgásban? A lélek és az értelem ABC-je minden ízében korszerű és szakszerű, a pszichológia, az elmegyógyászat, az idegélettan, az antropológia és más tudományterületek szaktekintélyeinek álláspontját tükrözi. S bár a könyv a pszichiátriai betegségek felismerésének, kezelésének módszereivel is foglalkozik, hangsúlyoznunk kell, hogy célunk csupán az Olvasó tájékoztatása volt, nem pedig az, hogy bárkit is arra biztassunk, próbáljon meg orvos lenni az orvos helyett!
Bízunk benne, hogy A lélek és az értelem ABC-jét lapozgatva, tanulmányozva az Olvasó ugyanazt a felvillanyozottságot fogja érezni, amit mi magunkon tapasztaltunk. Az I. rész (A titokzatos emberi lélek) egyebek mellett azt mutatja be, hogyan fejlődött tudománnyá a pszichológia, s hogy mi is történik a pszichoterápia során. A II. részben (Az agy felépítse és működése ) arról olvashatunk, hogyan alakul ki az emberi agy, melyek a részei, milyen eszközökkel vizsgálható. A III. részből (Bámulatos érzékszerveink) kiderül, miért látunk olykor nem létező dolgokat, hogyan lehet oldani a hallássérültek elszigeteltségét, mi okozhat állandó szédülést. A IV. rész (Belső világunk) olyan kérdésekkel foglalkozik, mint az emberi személyiség kialakulásának időbeli lefolyása és mikéntje, a kreativitás fejlesztése, vagy a depresszió leküzdése. Az V. részben (A család mindenekelőtt) a családi hagyományok továbbadása, a gyerekek egyéniségének formálódása, a szexualitásnak a házasságban játszott szerepe, a párválasztás dilemmái kerülnek nagyító alá. Végül a VI. rész (A külvilág) az iskola, a munkahely, a sport, a szabadidős tevékenységek lélektanát foglalja össze, s arra is kitér, miért viselkednek egyesek "irgalmas szamaritánusként", míg másokról ugyanez nem mondható el.
A témák visszakeresését megkönnyítendő, a tartalomban egytől egyig felsoroltuk nemcsak a fejezeteket, hanem az azokat tagoló kérdéseket is. Emellett a könyvet különféle keretes összeállítások (Esettanulmányok, Elméletek és kidolgozóik, Vélemények) teszik még színesebbé, még gazdagabbá. A név- és tárgymutatóban ki-ki pillanatok alatt megtalálhatja, amire éppen kíváncsi. Egy szó mint száz, ez a könyv is hihetetlen tények és nagyszerű felismerések kimeríthetetlen tárháza, miként a lélek és az értelem maga! /A szerkesztők/ Vissza

Tartalom

A titokzatos emberi lélek
A pszichológia tudománya18
Hogyan született a pszichológia?18
Tudomány-e a pszichológia?18
Merre tart a pszichológia?19
Mi a normális?20
Hogyan állapítjuk meg, hogy mi normális és mi nem?20
Lételeme-e az embernek a vallás?20
Ellentétbe kerülhet-e a pszichoterápia a vallással?21
Történetek a tudattalanból22
Mi a mítosz?22
Hogyan hatnak a régi mítoszok?22
Van-e összefüggés az ősi mítoszok és az elmebetegségek között?23
Hogyan kapcsolódik a mítosz és a legenda a társadalomhoz?23
Hősök és kutatások24
Túlhaladottá válnak-e a mítoszok?24
Mire valók a tündérmesék?24
Hogy állunk a női mítoszokkal?24
Esettanulmány: Egy király álomvilága25
Modern nézetek a nemekről26
Változtak-e az idők során a nemekkel szembeni elvárások?26
Kellenek-e azonos nemű barátok a lelki fejlődéshez?26
Vannak-e hasonlóságok a férfiak és a nők között?27
Így változtunk28
Hogyan változtatta meg világlátásunkat a televízió?28
Hogyan hat az agyra a zene?28
Hogyan hat a tévé a gyermekekre?29
Ember a háborúban30
Mindig harcban álltak egymással az emberek?30
Változott-e háború?30
Okozhat-e a háború elmebajt?30
Magányosan a tömegben32
Mindennapos probléma-e az elidegenedés?32
Egyedülálló-e mindenki, aki elidegenedett?32
Vezethetnek-e elidegenedéshez gazdasági vagy szociális tényezők?32
Elidegenedettebbek lettek-e újabban az emberek?32
Gyógyítható-e az elidegenedés?33
Mi a különbség elidegenedettség és magányosság között?33
A rémülettől az együttérzésig34
Mivel gyógyították régen az elmebetegségeket?34
Mióta nem számít bűnnek az elmebaj?34
Ki teremtett rendet a mentális zavarok között?35
Az összhang keresése36
Hogyan befolyásolja a pszichoterápia az önismeretet?36
Rávehet-e bennünket erkölcstelenségre a hipnotizőr?36
Vannak-e különösen könnyen hipnotizálható emberek?36
Esettanulmány:"Anna O." és a pszichoanalízis születése37
Fokozatok és mértékek38
Miben különbözik a pszichológus a pszichiátertől és a pszichoterapeutától?38
Melyek az elmebetegség jelei?38
Mi a különbség a neurózis és a pszichózis között?39
Próbáljon-e az ember megszabadulni bűntudatától?39
Lehet-e az ember a saját pszichoterapeutája?39
Az elmezavarok osztályozása40
Pszichoterápia kívülről és belülről42
Miből áll a freudi terápia?42
Mi történik az analízis során?42
Megtanulható-e a lelki egészség?43
Miből állapítható meg, hogy használ-e a terápia?43
A szkizofrénia félelmetes világa44
Mi a szkizofrénia?44
Ki válhat szkizofrénné?44
Mi okozza a szkizofréniát?44
Melyek a betegség korai jelei?44
Hogyan kezelik a szkizofréniát?45
Mikor cselekszünk helyesen?46
Szabad-e emberen alkalmazni kipróbálatlan gyógymódokat?46
Szabad-e férevezetni a kísérlet résztvevőit a kísérlet felől?46
Földeríthető-e a pszichológiai vizsgálatokban elkövetett csalás?47
A bűnözés rejtélye48
Minden bűnöző lelki beteg?48
Mi jellemzi a pszichopatát?48
A bűnöző lesz vagy születik?48
Mi indítja erőszakra a tömeget?48
Miért nem segít minden ember a rászulókon?49
A manipulátorok50
Mi a különbség a propaganda és az agymosás között?50
Lehet-e irányítani az embereket az elmeműködésre ható szerekkel?50
Mi az a Stockholm-szindróma?50
Esettanulmány: A szektavezér, aki a halál hírnöke lett51
A szellem az anyag felett52
Javíthatnak-e közérzetünkön az agyról szerzett új ismeretek?52
Mi a meditáció?52
Gyógyíthat-e a meditáció?52
Van-e köze a New Age-mozgalomnak a pszichológushoz?53
Lehet-e mágikus rítusokkal gyógyítani?53
Lehet-e ölni a fekete mágiával?53
A babona gyökerei54
Mi a babona?54
Mitől lesz babonás az ember?54
Miért tartják a 13-as számot szerencsétlennek?55
Lehet-e hasznos a babona?55
Irányító erőkbe vetett hit56
Befolyásolják-e az ember életét a csillagok és a bolygók?56
Mit mondanak az asztrológiai jelek a személyiségről?56
Miért népszerű az asztrológia?56
Van-e haszna az asztralógiának?56
Van-e a csillagjóslásnak pszichológiai kockázata?57
Az ESP-től az ufóig58
Földeríthetők-e, befolyásolhatók-e távoli események az érzékeken túli jelenségek révén?58
Miért hisznek oly sokan az érzékeken túli észlelés lehetőségében?58
Hihető-e, hogy a médiumok meg tudják jósolni a jövőt?58
Mivel magyarázhatók az ufókról szóló beszámolók?59
Az agy felépítése és működése
Páratlan adottságunk: az agykéreg62
Mi az egyedi az emberi agyban?62
Miért hívják az agy egyes részeit hüllő-, ill. emlősagynak?62
Mi a tudat?63
Az agy fejlődésének kulcslépései64
Hogyan kezdődik az agy kialakulása?64
Mikor kezd a magzati agy a kifejlett agyar hasonlítani?64
Mikor van legtöbb agysejtünk?64
Miért fejjel előre jön világra a legtöbb csecsemő?65
Folytonosan változó hálózatok66
Milyen sejtek vannak az agyban, és milyen feladatot látnak el?66
Mi szükség van az idegsejtek közti "ragasztóanyagra"?66
Mi az a szürkeállomány?67
Hogyan kommunikálnak az idegsejtek?67
Felborulhat-e az ingerületátvivő anyagok egyensúlyba?67
Az agy vizsgálatának legújabb módszerei68
Hogyan teszik láthatóvá a működő agyat?68
Milyen hatással van az öregedés az agyra?68
Van-e különbség a férfiak és a nők agya között?69
A jobb és a bal egyensúlya70
Miért oszlik két részre az agy?70
Két agyfélteke- két külön agy?70
Mitől lesz az ember jobb vagy balkezes?70
Milyen érzés balkezesnek lenni egy jobbkezes világban?71
Képesek-e egyesek mindkét kezüket egyformán júl használni?71
Kölcsönhatás az agyféltekék között72
Melyek a két agyfélteke speciális képességei?72
Fontosabb-e az egyik agyfélteke, mint a másik?72
Van-e mindegyik agylebenynek sajátos feladata?72
Hogyan működnek együtt a lebenyek?73
Különleges működések nyomában74
Hol vannak a beszélőközpontok?74
Mi történik a homloklebenyek károsodásakor?74
Mi ez neglekt szindróma?74
Miért nem ismerik föl némelyek ismerőseiket?74
Hogyan jön létre a "dájú vu" jelenség?74
Esettanulmány: Egy ember, akiben összetört a világ75
Az agy "agya"76
Biológiai ciklusok, biológiai órák78
Mik a biológiai ritmusok?78
Mit számít az, hogy a ciklusok egyéneként különbözők?78
Mi a közös az állandó alvásban és a kényszeres alvásban?78
Kiölheti-e a szexuális vágyat a fejre mért ütés?78
A hipotalamusz a "főnök"?79
A szervezet hőszabályozása80
Mi köze az agynak a testhőmérséklethez?80
Hogyan befolyásolja a láz az agy hőszabályozását?80
Segít-e az agy alkalmazkodni a nagy hideghez?80
Esettanulmány: III. György rejtélyes betegsége81
Az elme tápláléka82
Mivel táplálkozik az agy?82
Fontos-e az agynak a kiegyensúlyozott étrend?82
Mi az vér-agy-gát?82
Van-e étvágyszabályozó központ az agyban?83
Szabályozza-e az agy a szomjúságot?83
Irányítás nélkül is rászoknának-e a gyerekek a helyes étrendre?83
Okozhat-e elmezavart a vitaminhiány?83
Érzelmeink kapcsolótáblája84
Lehet-e szív az érzelmek központja?84
Vajon a limbikus rendszer irányítja-e viselkedésünket?84
Mi történeik a limbikus rendszer zavara esetén?84
Idegek: az agy "nyúlványai"86
Mi az idegrendszer feladata?86
Hány idegrendszerünk van?86
Igényli-e idegrendszerünk a tudatos irányítást?87
Hogyan vesszük fel a ceruzát?87
Átveheti-e a tudatos agy a vegetatív idegrendszer irányítását?87
Akció, reakció, egyensúly88
Meg tudnak-e nyugtatni bennünket az idegeink?88
Gondolkodik-e a gerincvelő?88
Mi történik, ha megsérül a gerincvelő?88
Melyik a legérzékenyebb testrész?88
Esettanulmány: Stephen Hawking: az értelem diadala89
A fájdalom szubjektív természete90
Mi a fájdalom?90
Hogyan reagálunk a fájdalomra?90
Létezik-e többféle fájdalom?90
Hogyan érezzük a fájdalmat?90
Létezik-e fájdalomérző központ az agyban?90
Képzelt vagy valóságos fájdalom?91
Mit mond a fájdalom kapuelmélete?91
A makacs fájdalom pokla92
Mi okozza az idült fájdalmat?92
Hogyan viseljük az idült fájdalmat?92
Hogyan kapcsoljuk ki a szervezet a fájdalmat?93
Hogyan hatnak a fájdalomcsillapítók és az érzéstelenítők?93
Az izomeredetű fejfájástól a migrénig94
Hogyan okoz fejfájást az izomfeszülés?94
Mi az a koponyaűri fájdalom?94
Mi az a migrén?94
Mi az oka a migrénrohamoknak?94
Kiknél fordul elő a migrén?95
Mi váltja ki a migrénes fejfájást?95
Gyógyítható-e a migrén?95
Alvási mintázatok96
Alszik-e az agy?96
Miért nevezik az alvás bizonyos típusát paradox alvásnak?96
Alapvetően különböző-e a REM és a nem REM alvás?96
Miért van szükségünk alvásra?97
Hogyan alszik el testünk?97
Az alvásigény megváltozása98
Mennyi alvásra van szükségünk?98
Természetes állapotunk az alvás?98
Változik-e a korral az alvásigény?99
Mi történik, ha összeütközésbe kerül a munka és az alvás?99
Alvajárás és álmatlanság100
Mi okozza az alvajárást?100
Szabad-e felrázni az alvajárót?100
Vannak-e olyanok, akik alvás közben nem kapnak levegőt?100
Lehet-e az álmosság kóros?100
Mitől lesz valaki rossz alvó?101
Segítenek-e az álmatlanságon az altatók?101
Az álmok csodálatos világa102
Mi az álom?102
Miért nehéz felidézni az álmokat?102
Tudjuk-e szabályozni álmainkat?102
Miért érdemes naplót vezetni az álmokról?103
Sugallhatnak-e az álmok értékes ötleteket és megoldásokat?103
A tudattalan rejtelmei104
Mikor jelentkeznek a rémálmok?104
Lehet-e az álom a jövő előhírnöke?105
Látnak-e álmot a világtalanok?105
Az agy és a számítógép106
Hasonlít-e egymáshoz az agy és a számítógép?106
Felülmúlja-e az agy szerveződése a számítógépet?106
Miben hasonlít a mesterséges intelligencia az emberi agyhoz?107
Képes-e a számítógép tapasztalás útján tanulni?107
Az agy eredendő felsőbbrendűsége108
Segít-e a számítógép az agy megértésében?108
Miért lehet legyőzni a sakkozó számítógépet?108
Segít-e az agy működésének megismerése a számítógépek továbbfejlesztésében?108
Miért javítja magát könnyebben az agy, mint a számítógép?109
Hogyan kapcsolódnak az érzelmek a gondolkodáshoz?109
Bámulatos érzékszerveink
Látás és látomások112
Láthatunk-e nem létező dolgokat?112
Melyik a legkülönösebb hallucináció?113
Vannak-e az átlagembernek látomásai?113
A látás "áramköre"114
Mivel látunk?114
Hogyan ismerjük fel, amit látunk?114
Olyan-e a világ, amilyennek látjuk?114
Hogyan lehet megtalálni a fehér tehenet a hóviharban?114
A szem csodálatos receptorai116
Mennyi fény kell a látáshoz?116
Hogyan alkalmozkodik a szem a sötéthez?116
Miért látjuk jobban éjjel a tárgyakat?116
Élesebb lesz-e a látása annak, aki sok sárgarépát eszik?116
Hogyan érzékeljük a színeket?117
Káprázatos színeink118
Miért látunk néha ott is színt, ahol nincs?118
Mindannyian ugyanazokat a színeket látjuk?118
Befolyásolják-e a színek a hangulatunkat?118
Hogyan befolyásolja a szín a termékek eladását?118
Mi a színvakság?119
Van-e összefüggés a színvakság és a nem között?119
Két szemmel, három dimenzióban120
Miért jobb két szem mint egy?120
Mi a térhatású képek titka?120
Mindenkinek van térlátása?120
Veleszületett adottság-e a mélységészlelés?120
Lehet-e szemmel érzékelni a távolságot?121
Alakzatok, rejtvények, érzékcsalódások122
Mindig hihetünk-e szemünknek?122
Mi az az optikai csalódás?122
Vannak-e különösen becsapós formák?122
Miért látjuk visszafelé futni a tájat a vonat megállása után?123
Miként használja ki a természet az optikai csalódásokat?123
A média rejtelmei124
Milyen optikai csalódást keltenek az újságfotók?124
Rontja-e a tévé a látást?124
A televízió is optikai csalódás?124
Hogyan jelenítik meg a filmesek a lehetetlent?125
Egyéb kulisszatitkok125
A vakok világa126
Lehet-e vak az ember ha a szeme ép?126
Rontja-e a látást a stressz?127
Befolyásolja-e a vakság a személyiséget?127
Kifinomultabb-e a vakok többi érzékszerve, mint a látóké?127
Mi történik akkor, ha egy vakon született ember később látó lesz?127
Származhat-e hátrány abból, ha egy vak újra lát?127
A hangok érzékelése128
Hogyan különbözteti meg az agy a hangokat?128
Mikor kezdünk hallani?128
Miért gyönyörködtet a zene?129
Mi a különbség az abszolút hallásúak és a botfülűek között?129
Mi az a koktélparti-jelenség?129
Áttörés a csend falán130
Romlik-e a hallás a korral?130
Öröklődhet-e a süketség?130
Mi a különbség a nagyothallás és a teljes süketség között?130
Miként boldogul a hallássérült a hallók világában?130
Lehetséges lesz-e valaha hallóvá tenni a súlyos hallássérülteket?131
Kényes egyensúlyérzékünk132
Mi a fül szerepe az egyensúly fenntartásában?132
Mi okozhat állandó szédülést?132
Úgy szédülnek-e az űrbetegek, mint a tengeri betegek?133
Emlékeznek-e az izmok?133
Lehet-e az egyensúlyérzék öröklötten jobb?133
Az ismeretlen testérzékelés134
Létezik-e hatodik érzék?134
Hol található a propriocepció a testünkben?134
Függ-e a helyzetérzékelés a kortól vagy az egészségügyi állapottól?134
Esettanulmány: Agnes de Mille diadala135
Az érintés hatalma136
Szükségünk van-e az érintésre?136
Miért a tapintás a "legősibb érzék"?136
Létezik-e nyomásérzékelés?137
Mit értünk még a tapintás révén a nyomáson kívül?137
Miért reagálunk annyira eltérően a csiklandozásra?137
Gyógyít-e az érintés?137
Valódi és képzelt érzetek138
Érzékenyebbek-e az érintésre egyes testfelületek?137
Miért érzik a betegek elveszített végtagjukat?138
Fejleszthető-e a tapintás érzéke?139
Egyformán szereti-e mindenki, ha megérintik?139
Vannak-e az érintésnek szabályai?139
Tudnivalók a szaglásról140
Hogyan érzékeli az agy a szagokat?140
Szükség van-e a szaglásra?140
Mennyire érzékeny az orr?140
Változhat-e a szaglás?140
Hányféle szagot tudunk megkülönböztetni?141
Jobb-e a nők orra a férfiakénál?141
Életszagú tapasztalatok142
Hozzá lehet-e szokni a szagokhoz?142
Befolyásolják-e az illatok a viselkedést?142
Van-e betegségeknek szaguk?142
Miért ébresztenek az illatok bensőséges emlékeket?143
Meg lehet-e szeretni az ízeket?143
Milyen éles az ízérzés?143
Belső világunk
Az emberi személyiség nyomában146
Fejleszthető-e a karizmatikus képesség?146
Agyunk mely részében rejlik a személyiség?146
Ahány személyiség, annyiféle agy?147
Az öröklés és a környezet148
Öröklődik-e a személyiség?148
Az élet megy szakaszában alakul ki az éntudat?148
Pontosan jelzik-e a személyiségtesztek a jövőbeli viselkedést?148
Képesek-e a szülők alakítani gyermekük személyiségét?149
Típusok és sablonok150
Befolyásolja-e a személyiséget a testfelépítés?150
Állandók-e a személyiségjegyek?150
Mikor károsak a sablonok?151
Külön típus-e a veszélyt kereső fenegyereké?151
Van-e "sikerszemélyiség"?151
Kézírásunk: változékony, de jellemző152
Hiteles eszköz-e a kézírás elemzése az emberek megismerésében?152
Többet mond-e a grafológia, mint a személyiségtesztek?152
Mit árul el a kézírás az ember személyiségéről?153
Az ideális külső nyomában154
Hogyan hat a külső megjelenés az önbecsülésre?154
Miért esznek egyesek túl sokat?154
Miért éheztetik magukat egyesek?154
Hogyan befolyásolja önbecsülésünket az, hogy mások milyennek látják a külsőnket?155
Segít-e a plasztikai műtét az önbizalom erősítésében?155
A fogyatékos ember156
Mit nevezünk örökletes, és mit veleszületett szellemi fogyatékosságnak?156
Különleges-e a szellemi fogyatékos gyermekek személyisége?156
Képesek-e a szellemi fogyatékosok kiemelkedő teljesítményre?156
Esettanulmány: A kisfiú, akit Noah-nak hívtak157
Amikor kibúvót keresünk158
Mit nevezünk elhárító mechanizmusnak?158
Jobban járnánk-e elhárító mechanizmusok nélkül?158
Tudatosak-e az elhárító mechanizmusok?159
Vannak-e olyanok, akik számára ismeretlen a lelki stressz?159
Személyiség és egészség160
Okozhat-e szívinfarktust a személyiség?160
Miért fogékonyabbak egyesek a betegségre, mint mások?160
Egyéb betegségek is összefüggésbe hozhatók-e a hajlammal?160
A mai önző társadalom szülte-e az önimádatot?160
Miért ellenőrzik egyesek folyton a tűzhelyet, hogy nem maradt-e nyitva a gáz?160
Változás idején162
Optimisták vagy pesszimisták legyünk-e?162
Megváltoztatható-e szántszándékkal a személyiség?162
Esettanulmány: Oroszország őrült cárja163
Félelem ok nélkül164
Mit nevezünk fóbiának?164
Mennyire gyakoriak a fóbiák?164
Valóban félnek-e egyesek elhagyni otthonukat?164
Van-e összefügés a fóbiák és a szenvedélybetegségek között?165
Mi lehet a pánikreakció oka?165
Legyőzhetők-e a fóbiák?165
Az érzelmek forrása166
Mit nevezünk érzelemnek?166
Hogyan jönnek létre az érzelmek?167
Képes-e gondolat önmagában érzelmeket kiváltani?167
Ami emberré teszi az embert168
Mi szükség van érzelmekre?168
Hányféle érzelmet ismerünk?168
Lehetséges-e az érzelmek tudományos vizsgálata?168
Mikor jelennek meg az érzelmek?169
Lelki betegségek jele-e a túlzott érzelmesség vagy az érzelemszegénység?169
Hogyan hat ránk a kulturális közeg?169
Ártalmas-e harag elfojtása?169
Kiegyensúlyozottab érzelmi életet élnek-e a nők, mint a férfiak?169
Spontán reakciók170
Miért nevelünk?170
Azonos érzés-e félelem és a szorongás?171
Miért nehéz befolyásolni a szorongást?171
Mit nevezünk "szabadon lebegő" szorongásnak?171
A szellemi képességek kölcsönhatása172
Változhat-e az agy szerkezetén a gondolkodás?172
Megfigyelhető-e a gondolkodás?172
Mit jelent a tudás?172
Hol raktározódnak az emlékek?173
Tudun-e szavak nélkül gondolkodni?173
A fejlődés állomásai174
Az elme tornáztatása176
Lehet-e jó emlékezőtehetséggel születni?176
Hogyan fejleszthető az emlékezet?176
Mennyit javíthat a gyakorlás a memórián?177
Emlékezés és felejtés178
Hogyan választja ki az agy, hogy mire emlékezzünk?178
Mennyire tartós a hosszú távú memória?178
Kitörli-e az amnézia az emlékeket?178
Mi az a fotografikus memória?178
Esettanulmány. A mindenre emlékező ember179
Az olvasás varázslata180
Hogyan tanulunk meg olvasni?180
Miért fontos az olvasás?180
Mit tehetünk, ha gyermekünk nem tud olvasni?180
Hogyan befolyásolja a televízió az olvasást?181
Új megvilágításban182
Mit nevezünk kreativitásnak?182
Ábrándozással kezdődnek-e az eredeti gondolatok?182
Intelligensebb-e az, aki találékonyabb?182
Örökölhető-e a kreativitás?182
Kit nevezünk kreatívnak?182
Kialakítható-e neveléssel a kreatív gondolkodás képessége?182
Miért olyan a feltaláló, mint a tyúk?183
A kreativitás bűvkörében184
Az agy mely része befolyásolja a kreativitást?184
Szab-e határt bármi is a kreatív gondolkodásnak?184
Miért tesz jót a kudarc a kreativitásnak?184
Hogyan lássunk neki az alkotómunkának?184
Esettanulmány: Vincent van Gogh géniusza185
Amikor bajban vagyunk...186
Mit nevezünk stressznek?186
Hogyan reagál a szervezet a stresszre?186
Káros-e a stressz?186
Milyen események váltják ki a legerősebb stresszt?186
Mindenki egyformán reagál-e a stresszre?186
Hogyan birkózhatunk meg a nehéz helyzetekkel?187
Küzdelem a depresszióval188
Mindenkit utolér-e olykor a depresszió?188
Okozhat-e testi betegséget a depresszió?188
Mi okozza a depressziót?188
Mi a különbség a heveny és az idült depresszió között?188
Melyek a mély klinikai depresszió korai tünetei?188
Van-e összefüggés az agyi kémiai anyagok és a depresszió között?189
Mi az a szezonális affektív rendellenesség?189
A kétségbeesés réme190
Mások-e a mániás-depressziós betegek, mint a többi depressziós?190
Gyógyítható-e a depresszió?190
Férfiakat, nőket és gyermekeket egyformán sújt-e a depresszió?190
Összefügg-e a kreativitással a mániás-depressziós betegség?190
Esettanulmány: Josh Logan hullámzó élete191
Az öngyilkosság gyötrő rejtélye192
Miért követnek el az emberek öngyilkosságot?192
Vezethet-e öngyilkossághoz a súlyos depresszió?192
Vannak-e olyan társadalmak, ahol elfogadják a öngyilkosságot?192
Hajlamosak-e bizonyos típusú emberek az öngyilkosságra?192
Miért növekszik a fiatalok körében az öngyilkosságok száma?193
Normális-e az öngyilkossági kísérlet után érzett bűntudat és harag?193
Hazardőrök, fösvények, tékozlók194
Milyen érzelmi értéket képvisel a pénz?194
Miért fösvények egyes emberek?194
Mi a közös a szűkmarkú és a költekező emberben?194
Mi az a vásárlási kényszer?194
Mikor kóros a szerencsejáték?194
Hogyan ismerhetjük fel a szenvedélyes játékost?195
Rossz szokások új megvilágításban196
Szenvedélybetegség-e a cigarettázás?196
Hogyan lehet leszokni a dohányzásról?196
Mit ér a mennyiség csökkentése?197
Hogyan hat az alkohol az agyra?197
Gyógyítható-e az alkoholizmus?197
Mit tehetnek a visszaesők?197
Az alkohol és a család198
Mitől válik valaki alkoholistává?198
Miért szorul segítségre az alkoholista családja is?198
Lézetik-e addiktív személyiség?198
Esettanulmány: "Az alkoholisták elvetélt idealisták"199
A kábítószerek átka200
Melyek a legelterjedtebb kábítószerek?200
Okoz-e függőséget a marihuána?200
Miért különösen veszélyes a heroin?201
Miért veszélyes a szipózás?201
Hazug ígéretek, halálos veszélyek202
Miért szednek egyes sportolók szteroidokat?202
Befolyásolják-e a szteroidok az érzelmeket?202
Okozhatnak-e függőséget a receptre kapható gyógyszerek?202
Vannak-e az agynak saját fájdalomcsillapítói?203
Ugyanúgy hatnak-e egyes tiltott szerek, mint az endorfinok?203
A család mindenekelőtt
Honnan indulunk?206
Mennyire hat a család a gyermeki elme fejlődésére?206
Mi is a család?207
Melyik hatás erősebb: a családi környezeté vagy a géneké?207
Családi gyökerek, családtudat208
Honnan származnak a családi hagyományok?208
Nélkülözhetetlen-e a család szellemi fejlődésünkhöz?208
Esettanulmány: Az aveyroni vadgyermek209
Testvérek vetélkedése210
Számít-e a születési sorrend a gyermekek fejlődésében?210
A születési sorrend hatása egész életre szól?210
Mi a testvérrivalizálás?210
Elkerülhetetlen-e a testvérek közti rivalizálás?211
Egyformán bánjanak-e a szülők gyermekeikkel?211
A felnőttkorban is tart a testvérvetélkedés?211
Korai befolyások, maradandó szerepek212
Van-e optimális családméret?212
Előnyös-e későn született gyermeknek lenni?212
Mi a legkisebb testvér szerepe a családban?212
Különleges feladat-e egykét nevelni?212
Gyakori-e, hogy a testvérek egy életen át jó barátok maradnak?212
Befolyásolhatja-e a házasságot, hogy a férj vagy a feleség hányadik gyermek volt?213
Az ikrek külön világa214
Miért olyan érdekesek az ikrek?214
Hányféle iker van?214
Minden egyforma testvérpár egypetéjű iker?214
Segítsék-e a szülők az ikrek közti különbségek kifejlődését?215
Az egypetéjű ikrek és a tudomány216
Létezik-e az ikrek között különleges kapcsolat?216
Az ikrekből jobb barátok lesznek?216
Mi derült ki a viselkedésről az ikrek tanulmányozásával?216
Esettanulmány: Egymásra talált ikrek217
Új családi kötelékek218
Miért ábrázolják oly gyakran szívtelennek a mostohaszülőt?218
Mit várhat mostohagyerekétől a mostohaszülő?218
Mitől félnek a gyermekek az új családban?218
Függ-e az életkortól az új családhoz való alkalmazkodás?218
Az új családban a fiúk vagy a lányok találják meg könnyebben a helyüket?219
Hogyan rajtolhat jól az új család?219
Az örökbefogadott gyermek220
Mikor mondjuk meg a gyereknek, hogy örökbefogadott?220
Mit mondjunk a gyermeknek az örökbefogadásáról?220
Mire a legkíváncsibbak az örökbefogadottak?220
Gyengébb-e az örökbefogadott gyermekek egészségre?221
Párválasztás222
Mióta randevúznak a fiatalok?222
Honnan vehetjük észre, hogy "kikezdtek" velünk?222
Vannak-e szabályai a randevúzók könnyed társalgásának?223
Mi a különbség a szexuális vonzódás és a szerelem között?223
Mi a legbiztosabb jele annak, hogy két ember szerelmes?223
Miért veheti le az embert a testi vonzódás a lábáról?223
Az út olykor rögös224
Romantikusabbak-e a nők a férfiaknál?224
Valóban vonzzák egymást az ellentétek?224
Mi történik, ha elmúlik a szerelem?224
Esettanulmány: Egy mindent legyőző szerelem225
Házasság: a súlyos elkötelezettség226
Mi a titka a hosszú és boldog házasságnak?226
Ártalmas-e a házasság az egészségre?226
Vannak-e a házasságnak törvényszerű szakaszai?227
Szokások, elvárások, emberi természet228
Miben különbözik az eltervezett házasság a szerelmi házasságtól?228
Hozhat-e eredmény a házastársak közötti veszekedés?228
Ugyanazon vitatkoznak-e a mai házaspárok, mint a régiek?229
Mit tehet a házassági tanácsadó egy széteső házassággal?229
A szex szerepe a házasságban230
Mást jelent-e a szex a férj és a feleség számára?230
A házasság válságát jelzik-e a szexuális problémák?230
Mi okozhat impotenciát és más szexuális nehézségeket?230
Betegséget jelez-e a szexuális vágy hiánya?231
Mire való a pártelápia?231
Ha a házasság félresiklik...232
Veszélyezteti-e a féltékenység a házasságot?232
Milyen hatása lehet a hűtlenségnek a házasságra?232
Esettanulmány: Egy megrögzött agglegény233
Új élet kezdődik234
Hogyan változnak a nők érzelmei a terhesség alatt?234
Megfigyelhetők-e a férfiakon is terhességi tünetek?234
Hogyan készülhetnek fel a szülők a szülésre?234
Kóros tünet-e a terhes nők reggeli rosszulétte?234
Kapcsolatban léphet-e a kismama meg nem született gyermekével?234
Miért sír fel az újszülött?235
Hat-e a szüléssel járó stressz arra, hogyan érzékeli a csecsemő a világot?235
Mit jelent a szülő és a csecsemő közti kötődés?235
Miért olyan fontos a szülő-csecsemő kötődés?235
Mi okozza a szülés utáni depressziót?235
Mikor mit tudunk?236
Milyen reflexei vannak az újszülöttnek?236
Mit látnak az újszülöttek?237
Mit hall a baba?237
Mennyire fejlett az újszülött ízlelő-, szagló- és tapintóérzéke?237
Az első lépések238
Mi a kapcsolat a mozgás és a gyermek fejlődése között?238
Mikor kezdenek kialakulni a csecsemők érzelmei?238
Mikor kezd tanulni a gyerek?238
Hogyan tanulunk meg beszélni?238
A világ fölfedezése240
Eredendően kíváncsiak-e a gyermekek?240
Hogyan lehetnek a kisgyermekek annyira eltérő egyéniségűek?240
Veleszületett vagy tanult dolog a félelem?241
Megrémiszthetik-e önmagukat a gyerekek?241
A gyermek munkája: a játék242
Mi a játék szerepe?242
Segítsenek-e a szülők a gyermek barátainak kiválasztásában?242
Mikortól mérhető megbízhatóan az intelligencia?243
A gyermekek fejlődésének alapjai244
Mikor kezdődik a szocializáció?244
Mikor és hogyan alakul ki a gyermekek nemi identitása?244
Mennyire fontos a fegyelem?245
Mit ér a büntetés?245
Ha a szülő a gyermek ellen fordul...246
Mikor tekinthető a büntetés bántalmazásnak?246
Melyek a gyermek bántalmazásának jelei?246
Hogyan lehet segíteni a bántalmazott gyermekeken?246
Esettanulmány: Egy anya vallomása247
Az útkeresés kora248
Mit tekintünk a gyermekkor középső szakaszának?248
Hogyan fejlődik az elme a gyermekkor e szakaszában?248
Elérheti-e a szülő, hogy gyermeke hozzá hasonlóan gondolkozzék?248
Mikor jön el a szexuális felvilágosítás ideje?249
A kamaszok újfajta gondolkodása250
Mikor kezdődnek és meddig tart a kamaszkor?250
Életre szóló hatású-e az éretté válás korai vagy kései időpontja?250
Hogyan változik meg a gyermekek gondolkodása a pubertás idején?250
Változik-e a gondolkodás a tinédzserkorban?250
Milyen a kamaszok viszonya a szabályokhoz és a tartalomhoz?251
Van-e biológiai alapjuk a serdülők gondolkodásbeli változásainak?251
Tépelődő tinédzserek252
Mindig viharos időszak a serdülés?252
Mi az a tinédzserkori identitászavar?252
Miért befolyásolhatják társaik olyan könnyen a tinédzsereket?252
Fontosak-e a tinédzserkori barátságok?252
Hogyan befolyásolják a szülők tizenéves gyermekeik önbecsülését és ambícióit?253
Eltérőek-e a lányok és a fiúk ambíciói?253
Próbák és egyéni választások254
Miért vállalnak kockázatot a tizenévesek?254
Mennyit kell tudniuk a tizenéveseknek a szexről?254
Miért nő a tinédzserkori terhességek száma?254
Mit lehet tenni a túl korai terhességek megelőzésére?255
A felnőttkor küszöbén256
Mikor válunk érzelmileg éretté?256
Hány szakaszból áll a korai felnőttkor?256
Melyek a felnőttkor szakaszosságának bizonyítékai?256
Miért olyan nehéz felismerni a felnőttkor szakaszait?256
Esttanulmány: Herman Melville útja az árnyak közt257
A családi élet nehézségei258
Mennyire gyakori a családokban az erőszak?258
Milyen tényezők táplálják a családon belüli erőszakot?258
Miért nőtt a válások száma az utóbbi évtizedekben?258
Függ-e a gyermek életkorától, hogyan érinti a szüleinek válása?258
Hogyan lehet a gyermek számára elviselhetőbbé tenni a válást?259
A középkorúak szemléletváltozása260
Elkerülhetetlen-e a férfiak válsága a 40. év után?260
Okoz-e pszichológiai zavarokat a menopauza?260
Nehéz-e a szülők számára, a "kiürül a családi fészek"?261
Megnehezíti-e a szülők életét az otthon lakó felnőtt gyermek?261
Az öregkor: tények és tévhitek262
Mennyire gyors a 65 éven felüli népesség növekedése?262
Mit hiszünk az öregkorról, és mi a valóság?262
Valóban elhagyatottnak és feleslegesnek érzik magukat az öregek?262
Miként segíthetik a felnőtt gyermekek idős szüleiket?263
Időutazók264
Kit tekintünk aggastyánnak?264
Mást jelent-e az öregség a férfiaknak és a nőknek?264
Megnyugvást hoz-e a nyugalomba vonulás?264
Esettanulmány: Egy aggastyán vallomása265
Szenilitás és sziporkázó szellem266
Hogyan változik az agy a korral?266
Mi a szenilitás?266
Van-e visszafordítható szenilitás?267
Fejleszthető-e az intelligencia a kor előrehaladtával?267
Az orvosnál268
Hogyan részesülhetünk a lehető legjobb orvosi ellátásban?268
Mennyire vegyen részt a beteg saját orvosi ellátásában?268
Miért olyan nehéz szót érteni némelyik orvossal?169
Mit tehet a beteg a jobb megértésért?269
Mi a helyzet az ismeretlen, új gyógymódokkal?269
Az érzelmek szerepe270
Mitől lesz valaki hipochonder?270
Megváltoztatja-e a betegség a személyiségünket?270
Együttérzőbbek-e az orvosok, ha maguk kis megbetegszenek?270
Esettanulmány: A betegségtől a gyógyulásig271
A kórház a betegek szemével272
Miként tarthatjuk kezünkben a kórházban is életünk irányítását?272
A kórházi tartózkodást milyen apróságok tehetik kellemesebbé?272
Mit számít a bizakodás és a jókedv?272
Hogyan segíthetünk a kórházba kerülő gyermekeknek?273
Kinek kell döntenie, mikor hagyhatjuk el a kórházat?273
Gyorsítja-e a gyógyulást a fizikai terhelés?273
Döntések az út végén274
Mit tudunk ma a halálról?274
Miért van szükség a halál pontos meghatározására?274
Ki mondja meg, milyen kezeléseket kapjon a haldokló?275
Mihez van joga az orvosnak, ha a beteg beszámítható?275
Mit tudunk ma a halálról?276
Megmondjuk-e a halálos betegnek, hogy mi a bajuk?276
Milyen érzelmeket vált ki az emberekből haláluk közeledte?276
Megjósolható-e, hogyan fogadja valaki közelgő halálának hírét?276
Hogyan beszéljünk a gyógyíthatatlan beteggel?277
Föl lehet-e készülni a halálra?277
A veszteség fájdalma278
Van-e "normális reakció" egy szeretett személy halála esetén?278
Hogyan törődünk bele a gyászba?278
Normális-e, ha a gyászoló haragot vagy levertséget érez?278
Bele lehet-e betegedni a veszteségbe?279
Bele lehet-e halni a bánatba?279
A magány hosszú évei280
Mi az egészségesebb: elfojtani vagy kifejezni a gyászt?280
Hogyan vigasztaljuk a gyászolót?280
Hogyan hat a halott látványa a gyászoló családra?280
Meddig tart, amíg összeszedjük magunkat egy szeretett személy halála után?281
Hogyan tudassuk a gyerekkel, ha valakije meghalt?281
A külvilág
Iskola: egy hely, tele idegenekkel284
Miért olyan nehéz az első nap az iskolában?284
Megtanítsa-e gyermekét a szülő olvasni?284
Mitől lesz a gyerek jó vagy rossz tanuló?285
Mi a tanári elvárások szerepe?285
Újfajta szülői gondoskodás286
Mit jelent a számítógép az osztályteremben?286
Beavatkozzék-e a szülő, ha gyerekének nehézségei támadnak?286
Mit kell tudni a tanulási zavarokról?286
Tanulási zavar-e a hiperaktivitás?287
Vannak-e tipikus tulajdonságaik a lemorzsolódóknak?287
Az unalomról és a kötekedő gyerekekről288
Mi a teendő, ha a gyereket untatja az iskola?288
Miért vannak verekedős gyerekek?288
Hogyan bánjunk a kötekedő gyerekkel?288
Befolyásolják-e a tanulást a közösség elvárásai?288
Esettanulmány: Egy tanár a hivatásáról289
Mire valók az intelligenciatesztek?290
Ki készítette az első használható intelligenciatesztet?290
Hogyan értékelik az intelligenciateszteket?290
Hogyan értékelik a felnőtteknek szánt intelligenciateszteket?290
Miért nehéz torzításmentes tesztet összeállítani?291
Enyhíthető-e a vizsgadrukk?291
Milyen típusú teszteket használnak manapság?291
A pályaválasztás nehézségei292
Jó iskola-e a nyári munka a majdani munkavállaláshoz?292
Milyen tényezők befolyásolják az első munkahelyválasztást?293
Hogyan válasszunk testre szabott munkát?293
Mikor horgonyzunk le egy pályán?293
Előnyök és hátrányok a munkában294
Befolyásolja-e a munka a személyiséget?294
Jobb teljesítményt nyújt-e, aki elégedett a munkájával?294
A pénzen kívül mi ösztönzi munkára az embereket?294
Kiből lesz jó főnök?295
Szembesülés a sikerrel és a kudarccal296
Melyek a sikeres ember ismertetőjegyei?296
Szeretik-e munkájukat az emberek?296
Miért félnek egyesek a sikertől?296
Milyen lélektani hatásokkal jár az elbocsátás?297
A dolgozó nő sajátos világa298
A nőket nem a sikerre a készítik fel?298
Milyen pszichikai akadályokkal kell szembenéznie a nőnek a munkahelyén?298
Hogyan ítélik meg a nő és hogyan a férfi sikerét?298
Hogyan hat a gyerekre, ha a mama dolgozik?299
Mivel jár a munka és az anyaság összeegyeztetése?299
Pihenés, feltöltődés300
Fontos-e a kikapcsolódás?300
Mi az egészséges szemléletmód a vakációval kapcsolatban?300
Miért megy egyeseknek nehezen a lazítás?301
Mi a szabadítő eltöltésének legjobb módja?301
Miért nem tudnak egyesek a szabadság alatt sem elszakadni otthonról?301
Mit tegyen, aki nem tud elszabadulni?301
Új utakon302
Addig dolgozzanak-e az idősebbek, amíg csak lehet?302
Létezik-e a nyugdíjaztatáshoz jobban és kevésbé alkalmazkodó személyiség?302
Mitől félnek legjobban a nyugdíjba vonulók?302
Mikor időszerű a nyugdíjasélet tervezgetése?303
Melyek a nyugdíjaslét legfőbb előnyei?303
A testi ügyesség fejlesztése304
Ugyanolyan fontos-e a sportban a szellem, mint a test?304
A sportoló számára mely érzékszervek a legfontosabbak?304
Mentálisan vagy fizikailag idegződnek-e be a mozdulatok?304
Hogyan sajátítjuk el a sporthoz szükséges készségeket?305
Agresszív-e a keményen küzdő sportoló?305
Létezik-e "született sportoló"?305
Mennyire fontos a győzni akarás?305
A szellem vagy az izmok?306
Bárkiből lehet élsportoló?306
Hogyan gyakorolnak a sportolók "fejben"?306
Mitől hatásos a vizualizáció módszer?306
Esettanulmány: "Ön a világ legkiválóbb sportolója!"307
Amikor kijön a lépés308
Mi a csúcsszériák magyarázata?308
Mi okozza a sportolók "rövidzárlatait"?308
Mi a "futómámor"?309
Mi történik, ha valaki a testedzés rabjává válik?309
Megsúgja-e a józan ész, hogy mikor elég?309
Ha az indulatok magasra csapnak310
Javítja-e a düh a sportteljesítményt?310
Jót tesz-e a gyerekeknek a versenysport?310
Mi az ökölvívás-betegség?311
Szellemileg is jó hatású-e a sport?311
Hogyan választjuk barátainkat?312
Mi a barátság?312
Mindig hihetünk-e az első benyomásoknak?312
Szükségünk van-e barátokra?312
Hány barátra van szükségünk?313
Mi a legértékesebb a barátságban?313
Másféle barátság-e a férfiaké, mint a nőké?313
A kapcsolattartás fontossága314
Hogyan maradnak fönn az életre szóló barátságok?314
Lehet-e egyenlőtlen a barátság?315
Vannak-e fokozatai a barátságnak?315
Segítségnyújtás idegeneknek
Mi az "önzetlenség paradoxona"?316
Önzés húzódik meg az áldozatkészség mélyén?316
Mi az empátia?316
Velünk született tulajdonság-e a másokkal való törődés?316
Mitől válhatunk önzetlenné?317
Amikor megváltoztatjuk mások életét318
Túlzásba vihető-e az önzetlenség?318
Miért neheztelünk meg sokszor a jótevőinkre?318
Jó-e segíteni másokon?318
Esettanulmány:Hale mami rendíthetetlen lelkiereje319
Megoldások320
Név- és tárgymutató323
Köszönetnyilvánítás335
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
A lélek és az értelem ABC-je A lélek és az értelem ABC-je A lélek és az értelem ABC-je A lélek és az értelem ABC-je
Állapot:
2.320 Ft
1.160 ,-Ft 50
17 pont kapható
Kosárba
Állapotfotók
A lélek és az értelem ABC-je A lélek és az értelem ABC-je A lélek és az értelem ABC-je
Állapot:
2.320 ,-Ft
35 pont kapható
Kosárba
Állapotfotók
A lélek és az értelem ABC-je A lélek és az értelem ABC-je

Olvasatlan példány.

Állapot: Újszerű
2.320 ,-Ft
35 pont kapható
Kosárba