Előszó
A polgári ismeretek és készségek olyan magatartásformák, viselkedésminták tudatos használatát és képviseletét jelentik, amelyek lehetővé teszik az egyének hatékony életvitelét a modern demokratikus társadalomban. E készségek kifejlesztésében, alakításában jelentős szerepe, felelőssége van a társadalom szocializációs „intézményeinek": a családnak, az iskolának, az állami, társadalmi intézményeknek, szervezeteknek, az egyének mikro - és makro-környezetének.
A magyarországi CIVITAS Egyesület 1994-ben jött létre a polgári ismeretek, magatartásminták és készségek fejlesztése és terjesztése céljából. Az Egyesület eddigi tevékenységének középpontjában mindezek köz- és felsőoktatási integrációja állt. Ez egyrészt jelentette a polgári készségfejlesztés tanárképzési rendszerének kiépítését mind graduális, mind posztgraduális szinten, a gyakorló tanárok együttműködési hálózatának kifejlesztését a tanárok módszertani kultúrájának folyamatos fejlesztése, frissítése érdekében, másrészt olyan időszakos, egész országra kiterjedő tanulmányi versenyek indítását, amelyek a közoktatás különböző szintjein tanulók számára jelentenek lehetőséget állampolgári ismereteik és készségeik kipróbálására, fejlesztésére.
Jelen kiadvány célja összefoglalni az Egyesület eddigi tevékenysége, eredményei alapján a polgári ismeret- és készségfejlesztés elméleti, módszertani és gyakorlati tapasztalatait.
Az itt ismertetett pedagógiai alapvetések, célok, követelmények a javasolt módszerek, gyakorlatok a polgári készségfejlesztés feladatát felvállaló pedagógusok munkáját általános jelleggel segítik - pedagógiai tudatosságuk megalapozásában, erősítésében, módszertani kultúrájuk fejlesztésében. Mindez azt jelenti, hogy jelen munka a polgári készségfejlesztéssel kapcsolatos általános pedagógiai attitűdhöz,, a nevelő komplex tevékenységéhez szolgáltat szakmai tapasztalatokat és nem korlátozódik annak egy meghatározott területéhez, pl. felsőoktatás, közoktatás, tanórai vagy tanórán kívüli keret, társadalmi ismeretek stb. Ugyanakkor feltehető, hogy e tartalmak általános érvénye következtében az itt ismertetettek megfelelő hatékonysággal alkalmazhatók a polgári készségfejlesztés minden szintjén, a különböző témák oktatása során, formális és nem-formális keretek között egyaránt.
A kiadvány két részből tevődik össze: az első rész a Civitas Egyesület eddigi szakmai fejlesztő munkájára alapozva a polgári ismeretek oktatásának általános, elvi keretét foglalja össze, illetve számos módszertani ajánlást tartalmaz.
Vissza