kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
Kiadó: | Balassi Kiadó |
---|---|
Kiadás helye: | Budapest |
Kiadás éve: | |
Kötés típusa: | Ragasztott papírkötés |
Oldalszám: | 704 oldal |
Sorozatcím: | |
Kötetszám: | |
Nyelv: | Magyar |
Méret: | 23 cm x 16 cm |
ISBN: | 963-506-563-9 |
Megjegyzés: | Fekete-fehér ábrákkal illusztrálva. |
Előszó | 17 |
Köszönetnyilvánítás | 24 |
Bevezető | 26 |
BEVEZETÉS A TUDOMÁNYOS VIZSGÁLÓDÁSBA | 30 |
Az emberi megismerés és a tudomány | 32 |
Bevezetés | 33 |
Kétféle valóság | 33 |
A természetes emberi kíváncsiság | 35 |
Hibák a hétköznapi megismerésben | 37 |
A társadalomtudomány alapjai | 46 |
Főbb pontok | 56 |
Ismétlődő kérdések és gyakorlatok | 57 |
További olvasmányok | 57 |
Elmélet és kutatás | 59 |
Bevezetés | 60 |
Kutatási indítékok | 60 |
A társadalomtudományi elméletalkotás | 66 |
Deduktív elméletalkotás | 76 |
Induktív elméletalkotás | 84 |
Elmélet és kutatás összefüggése | 85 |
Főbb pontok | 87 |
Ismétlő kérdések és gyakorlatok | 87 |
További olvasmányok | 88 |
Az okság természete | 89 |
Bevezetés | 90 |
Determinizmus és társadalomtudomány | 90 |
Az idiografikus és a nomotetikus magyarázatmodell | 94 |
Az oksági kapcsolat kritériumai | 96 |
Okfejtési hibák | 97 |
Változók közötti összefüggés és mérés | 101 |
Főbb pontok | 106 |
Ismétlő kérdések és gyakorlatok | 107 |
További olvasmányok | 107 |
A MEGISMERÉSI FOLYAMAT FELÉPÍTÉSE | 108 |
A kutatás terve | 110 |
Bevezetés | 111 |
Kutatási célok | 112 |
Elemzési egységek | 114 |
Fókuszpontok | 120 |
Az idődimenzió | 121 |
Hogyan tervezzünk meg egy kutatást? | 125 |
A kutatási tervezet | 133 |
Főbb pontok | 135 |
Ismétlődő kérdések és gyakorlatok | 135 |
További olvasmányok | 136 |
Válaszok az "elemzési egységek" feladatban feltett kérdésekre (117-118. oldal) | 136 |
Konceptualizálás és mérés | 137 |
Bevezetés | 138 |
Mérni tudunk bármit, ami létezik | 138 |
A definíció és a kutatás célja | 152 |
A mérés minősége | 153 |
Főbb pontok | 161 |
Ismétlő kérdések és gyakorlatok | 162 |
További olvasmányok | 162 |
Operacionalizálás | 163 |
Bevezetés | 164 |
Operacionalizálási választások | 164 |
Néhány operacionalizálási példa | 173 |
Kérdezési útmutató | 175 |
Kérdőívszerkesztés | 181 |
Az operacionalizálási folyamatnak soha nincs vége | 188 |
Főbb pontok | 195 |
Ismétlő kérdések és gyakorlatok | 195 |
További olvasmányok | 196 |
A mintavétel logikája | 197 |
Bevezetés | 199 |
A mintavétel története | 200 |
A valószínűségi mintavétel logikája | 203 |
A mintavétellel kapcsolatos fogalmak és szakkifejezések | 206 |
A valószínűségi mintavétel elmélete és a mintaeloszlás | 209 |
Populációk és mintavételi keretek | 218 |
A mintavételi tervek fajtái | 221 |
Példa: mintavétel egyetemisták közül | 228 |
Többlépcsős csoportos mintavétel | 229 |
Példa: mintavétel az episzkopális egyházhoz tartozó nők közül | 239 |
A valószínűségi mintavétel áttekintése | 242 |
Nem valószínűségi mintavétel | 243 |
Főbb pontok | 245 |
Ismétlő kérdések és gyakorlatok | 247 |
További olvasmányok | 247 |
A MEGFIGYELÉS MÓDJAI | 248 |
Kísérletek | 251 |
Bevezetés | 252 |
Kísérletezés céljára alkalmas témák | 252 |
A klasszikus kísérlet | 253 |
A kísérleti alanyok kiválasztása | 257 |
Változatok kísérleti elrendezésekre | 260 |
Példa kísérletre | 267 |
"Természetes" kísérletek | 271 |
A kísérleti módszer erősségei és gyengéi | 273 |
Főbb pontok | 273 |
Ismétlő kérdések és gyakorlatok | 274 |
További olvasmányok | 274 |
Kérdőíves vizsgálatok | 276 |
Bevezetés | 277 |
Kérdőíves vizsgálat céljára alkalmas témák | 278 |
Önkitöltős kérdőívek | 279 |
Kérdőívfelvétel kérdezőbiztossal | 286 |
Kérdőívfelvétel telefonon | 292 |
A három módszer összehasonlítása | 295 |
A kérdőíves vizsgálatok erősségei és gyengéi | 296 |
Másodelemzés | 298 |
Főbb pontok | 300 |
Ismétlő kérdések és gyakorlatok | 301 |
További olvasmányok | 301 |
Terepkutatás | 303 |
Bevezetés | 304 |
Terepkutatásra alkalmas témák | 305 |
A megfigyelő lehetséges szerepei | 308 |
Előkészületek a terepre | 310 |
Mintavétel a terepkutatásbn | 311 |
A kérdezés módja | 312 |
A megfigyelések rögzítése | 317 |
Az adatok feldolgozása | 319 |
Adatelemzés | 323 |
A következtetések levonása, néhány logikai kelepce | 326 |
Példák terepkutatásra | 327 |
A terepkutatás erősségei és gyengéi | 330 |
Főbb pontok | 334 |
Ismétlő kérdések és gyakorlatok | 335 |
További olvasmányok | 335 |
Beavatkozás-mentes vizsgálatok | 337 |
Bevezetés | 338 |
Egy megjegyzés a beavatkozás nélküli mérésekkel kapcsolatban | 338 |
Tartalomelemzésre alkalmas témák | 339 |
Mintavétel tartalomjegyzékhez | 340 |
Kódolás a tartalomjegyzékben | 344 |
Példák tartalomelemzésre | 348 |
A tartalomelemzés erősségei és gyengéi | 355 |
Meglévő statisztikák elemzése | 356 |
Történeti/összehasonlító elemzés | 364 |
Főbb pontok | 370 |
Ismétlő kérdések és gyakorlatok | 371 |
További olvasmányok | 371 |
Hatásvizsgálatok | 373 |
Bevezetés | 374 |
A hatásvizsgálatok jellegzetes témái | 375 |
A probléma megfogalmazása | 376 |
A társadalmi környezet | 387 |
Makrotársadalmi mutatók vizsgálata | 394 |
Főbb pontok | 397 |
Ismétlő kérdések és gyakorlatok | 398 |
További olvasmányok | 398 |
ADATELEMZÉS | 400 |
Az adatok kvantifikálása | 402 |
Bevezetés | 403 |
Számítógépek a társadalomkutatásban | 403 |
Kódolás | 409 |
Kódutasítás, kódkönyvtár szerkesztése | 412 |
Kódolási és adatbeviteli lehetőségek | 414 |
Adattisztítás | 416 |
Főbb pontok | 417 |
Ismétlő kérdések és gyakorlatok | 418 |
További olvasmányok | 419 |
Adatelemzés alapfokon | 420 |
Bevezetés | 421 |
Egyváltozós elemzés | 421 |
Alcsoportok összehasonlítása | 426 |
Kétváltozós elemzés | 430 |
Bevezetés a többváltozós elemzésbe | 436 |
Főbb pontok | 439 |
Ismétlő kérdések és gyakorlatok | 440 |
További olvasmányok | 440 |
Indexek, skálák, tipológiák | 442 |
Bevezetés | 443 |
Indey kontra skála | 443 |
Indexszerkesztés | 446 |
Skálaszerkesztés | 461 |
Tipológiák | 466 |
Főbb pontok | 467 |
Ismétlő kérdések és gyakorlatok | 468 |
További olvasmányok | 468 |
A Lazarsfeld-modell | 470 |
Bevezetés | 471 |
A Lazarsfeld-modell története | 471 |
A Lazarsfeld-paradigma | 476 |
Kidolgozás és ex post facto hipotéziskészítés | 486 |
Főbb pontok | 487 |
Ismétlő kérdések és gyakorlatok | 489 |
További olvasmányok | 489 |
A társadalomtudományok statisztikája | 491 |
Bevezetés | 492 |
Miért veszélyesek a jó matekjegyek? | 492 |
Leíró statisztika | 493 |
Egyéb többváltozós eljárások | 503 |
Statisztikai következtetések | 510 |
Főbb pontok | 520 |
Ismétlő kérdések és gyakorlatok | 522 |
További olvasmányok | 523 |
A TÁRSADALOMKUTATÁS TÁRSADALMI KÖRNYEZETE | 524 |
A társadalomkutatás etikai és politikai szempontja | 526 |
Bevezetés | 527 |
A társadalomkutatás etikai kérdései | 528 |
Két etikai vita | 535 |
Megvitatandó példák | 540 |
A társadalomtudományi kutatás politikai vonakozásai | 541 |
Főbb pontok | 546 |
Áttekintő kérdések és feladatok | 546 |
További olvasmányok | 546 |
Használati utasítás a társadalomkutatáshoz | 548 |
Bevezetés | 549 |
Elmélet - Kutatás - Statisztika | 549 |
Társadalomkutatás a mindennapokban | 551 |
Tanácsok a társadalomtudományi kutatások fogyasztóinak | 442 |
Zárszó | 558 |
FÜGGELÉK | 561 |
A könyvtár használata | 562 |
Hogyan írjunk tanulmányt kutatásunkról? | 569 |
Kérdőív | 578 |
Véletlenszám-táblázat | 584 |
A khí-négyzet eloszlás táblázata | 586 |
A normálgörbe alatti terület | 588 |
A mintavételi hiba meghatározása | 589 |
Útmutató az SPSS és az SPSs/PC használatához | 590 |
SZAKKIFEJEZÉSEK | 675 |
BIBLIOGRÁFIA | 684 |
MUTATÓ | 690 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.