1.059.310

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A társadalomtudományi kutatás gyakorlata

Szerző
Szerkesztő
Fordító
Budapest
Kiadó: Balassi Kiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 704 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 16 cm
ISBN: 963-506-563-9
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

"Jó néhány" évvel ezelőtt volt (kimondani sem szeretem, pontosan mennyivel), hogy elkezdtem kutatásmódszertant tanítani. Kurzusomon főként a survey-módszerekkel (a kérdőíves felvételekkel) foglalkoztam, és az első szemeszterben mindössze hat hallgatóm volt. A félév előrehaladtával egyre kevésbé feszélyezett az oktatói helyzet, s az órákat hamarosan már a szobámban tartottam, hogy szükség esetén a saját könyvtáramból adhassak kölcsön egy-egy fontosabb könyvet.
Meglehetősen zavart azonban a kurzus idején az, hogy nem találtam jó tankönyvet a kérdőíves felvételek módszertanáról. Ismereteim alapján úgy tűnt, kétféle tankönyv létezik. Az egyik fajta olyan elvontan fogalmazta meg a kutatásmódszertan elméleti logikáját, hogy attól tartottam, a diákok nem tudják majd az általános elveket átültetni a gyakorlatba, a kutatás valódi világába. A másik csoportba tartozó - gyakran "szakácskönyv"-ként aposztrofált - munkák pedig, épp ellenkezőleg, egészen részletes, lépésről lépésre vezető... Tovább

Fülszöveg

"Jó néhány" évvel ezelőtt volt (kimondani sem szeretem, pontosan mennyivel), hogy elkezdtem kutatásmódszertant tanítani. Kurzusomon főként a survey-módszerekkel (a kérdőíves felvételekkel) foglalkoztam, és az első szemeszterben mindössze hat hallgatóm volt. A félév előrehaladtával egyre kevésbé feszélyezett az oktatói helyzet, s az órákat hamarosan már a szobámban tartottam, hogy szükség esetén a saját könyvtáramból adhassak kölcsön egy-egy fontosabb könyvet.
Meglehetősen zavart azonban a kurzus idején az, hogy nem találtam jó tankönyvet a kérdőíves felvételek módszertanáról. Ismereteim alapján úgy tűnt, kétféle tankönyv létezik. Az egyik fajta olyan elvontan fogalmazta meg a kutatásmódszertan elméleti logikáját, hogy attól tartottam, a diákok nem tudják majd az általános elveket átültetni a gyakorlatba, a kutatás valódi világába. A másik csoportba tartozó - gyakran "szakácskönyv"-ként aposztrofált - munkák pedig, épp ellenkezőleg, egészen részletes, lépésről lépésre vezető utasításokban adták meg, hogyan kell egy surveyt elvégezni. Ezek a munkák azonban, sajnálatos módon, csak a szerzők által ismertetettekhez rendkívül hasonló felvételek elvégzésére készítették fel a diákokat. Úgy tűnt, hogy sem az elvont, sem a szakácskönyv-szerű megközelítés nem igazán alkalmas a hallgatók vagy a tanáraik számára. Vissza

Tartalom

Előszó17
Köszönetnyilvánítás24
Bevezető26
BEVEZETÉS A TUDOMÁNYOS VIZSGÁLÓDÁSBA30
Az emberi megismerés és a tudomány32
Bevezetés33
Kétféle valóság33
A természetes emberi kíváncsiság35
Hibák a hétköznapi megismerésben37
A társadalomtudomány alapjai46
Főbb pontok56
Ismétlődő kérdések és gyakorlatok57
További olvasmányok57
Elmélet és kutatás59
Bevezetés60
Kutatási indítékok60
A társadalomtudományi elméletalkotás66
Deduktív elméletalkotás76
Induktív elméletalkotás84
Elmélet és kutatás összefüggése85
Főbb pontok87
Ismétlő kérdések és gyakorlatok87
További olvasmányok88
Az okság természete89
Bevezetés90
Determinizmus és társadalomtudomány90
Az idiografikus és a nomotetikus magyarázatmodell94
Az oksági kapcsolat kritériumai96
Okfejtési hibák97
Változók közötti összefüggés és mérés101
Főbb pontok106
Ismétlő kérdések és gyakorlatok107
További olvasmányok107
A MEGISMERÉSI FOLYAMAT FELÉPÍTÉSE108
A kutatás terve110
Bevezetés111
Kutatási célok112
Elemzési egységek114
Fókuszpontok120
Az idődimenzió121
Hogyan tervezzünk meg egy kutatást?125
A kutatási tervezet133
Főbb pontok135
Ismétlődő kérdések és gyakorlatok135
További olvasmányok136
Válaszok az "elemzési egységek" feladatban feltett kérdésekre (117-118. oldal)136
Konceptualizálás és mérés137
Bevezetés138
Mérni tudunk bármit, ami létezik138
A definíció és a kutatás célja152
A mérés minősége153
Főbb pontok161
Ismétlő kérdések és gyakorlatok162
További olvasmányok162
Operacionalizálás163
Bevezetés164
Operacionalizálási választások164
Néhány operacionalizálási példa173
Kérdezési útmutató175
Kérdőívszerkesztés181
Az operacionalizálási folyamatnak soha nincs vége188
Főbb pontok195
Ismétlő kérdések és gyakorlatok195
További olvasmányok196
A mintavétel logikája197
Bevezetés199
A mintavétel története200
A valószínűségi mintavétel logikája203
A mintavétellel kapcsolatos fogalmak és szakkifejezések206
A valószínűségi mintavétel elmélete és a mintaeloszlás209
Populációk és mintavételi keretek218
A mintavételi tervek fajtái221
Példa: mintavétel egyetemisták közül228
Többlépcsős csoportos mintavétel229
Példa: mintavétel az episzkopális egyházhoz tartozó nők közül239
A valószínűségi mintavétel áttekintése242
Nem valószínűségi mintavétel243
Főbb pontok245
Ismétlő kérdések és gyakorlatok247
További olvasmányok247
A MEGFIGYELÉS MÓDJAI248
Kísérletek251
Bevezetés252
Kísérletezés céljára alkalmas témák252
A klasszikus kísérlet253
A kísérleti alanyok kiválasztása257
Változatok kísérleti elrendezésekre260
Példa kísérletre267
"Természetes" kísérletek271
A kísérleti módszer erősségei és gyengéi273
Főbb pontok273
Ismétlő kérdések és gyakorlatok274
További olvasmányok274
Kérdőíves vizsgálatok276
Bevezetés277
Kérdőíves vizsgálat céljára alkalmas témák278
Önkitöltős kérdőívek279
Kérdőívfelvétel kérdezőbiztossal286
Kérdőívfelvétel telefonon292
A három módszer összehasonlítása295
A kérdőíves vizsgálatok erősségei és gyengéi296
Másodelemzés298
Főbb pontok300
Ismétlő kérdések és gyakorlatok301
További olvasmányok301
Terepkutatás303
Bevezetés304
Terepkutatásra alkalmas témák305
A megfigyelő lehetséges szerepei308
Előkészületek a terepre310
Mintavétel a terepkutatásbn311
A kérdezés módja312
A megfigyelések rögzítése317
Az adatok feldolgozása319
Adatelemzés 323
A következtetések levonása, néhány logikai kelepce326
Példák terepkutatásra327
A terepkutatás erősségei és gyengéi330
Főbb pontok334
Ismétlő kérdések és gyakorlatok335
További olvasmányok335
Beavatkozás-mentes vizsgálatok337
Bevezetés338
Egy megjegyzés a beavatkozás nélküli mérésekkel kapcsolatban338
Tartalomelemzésre alkalmas témák339
Mintavétel tartalomjegyzékhez340
Kódolás a tartalomjegyzékben344
Példák tartalomelemzésre348
A tartalomelemzés erősségei és gyengéi355
Meglévő statisztikák elemzése356
Történeti/összehasonlító elemzés364
Főbb pontok370
Ismétlő kérdések és gyakorlatok371
További olvasmányok371
Hatásvizsgálatok373
Bevezetés374
A hatásvizsgálatok jellegzetes témái375
A probléma megfogalmazása376
A társadalmi környezet387
Makrotársadalmi mutatók vizsgálata394
Főbb pontok397
Ismétlő kérdések és gyakorlatok398
További olvasmányok398
ADATELEMZÉS400
Az adatok kvantifikálása402
Bevezetés403
Számítógépek a társadalomkutatásban403
Kódolás409
Kódutasítás, kódkönyvtár szerkesztése412
Kódolási és adatbeviteli lehetőségek414
Adattisztítás416
Főbb pontok417
Ismétlő kérdések és gyakorlatok418
További olvasmányok419
Adatelemzés alapfokon420
Bevezetés421
Egyváltozós elemzés421
Alcsoportok összehasonlítása426
Kétváltozós elemzés430
Bevezetés a többváltozós elemzésbe436
Főbb pontok439
Ismétlő kérdések és gyakorlatok440
További olvasmányok440
Indexek, skálák, tipológiák442
Bevezetés443
Indey kontra skála443
Indexszerkesztés446
Skálaszerkesztés461
Tipológiák466
Főbb pontok467
Ismétlő kérdések és gyakorlatok468
További olvasmányok468
A Lazarsfeld-modell470
Bevezetés471
A Lazarsfeld-modell története471
A Lazarsfeld-paradigma476
Kidolgozás és ex post facto hipotéziskészítés486
Főbb pontok487
Ismétlő kérdések és gyakorlatok489
További olvasmányok489
A társadalomtudományok statisztikája491
Bevezetés492
Miért veszélyesek a jó matekjegyek?492
Leíró statisztika493
Egyéb többváltozós eljárások503
Statisztikai következtetések510
Főbb pontok520
Ismétlő kérdések és gyakorlatok522
További olvasmányok523
A TÁRSADALOMKUTATÁS TÁRSADALMI KÖRNYEZETE524
A társadalomkutatás etikai és politikai szempontja526
Bevezetés527
A társadalomkutatás etikai kérdései528
Két etikai vita535
Megvitatandó példák540
A társadalomtudományi kutatás politikai vonakozásai541
Főbb pontok546
Áttekintő kérdések és feladatok546
További olvasmányok546
Használati utasítás a társadalomkutatáshoz548
Bevezetés549
Elmélet - Kutatás - Statisztika549
Társadalomkutatás a mindennapokban551
Tanácsok a társadalomtudományi kutatások fogyasztóinak442
Zárszó558
FÜGGELÉK561
A könyvtár használata562
Hogyan írjunk tanulmányt kutatásunkról?569
Kérdőív578
Véletlenszám-táblázat584
A khí-négyzet eloszlás táblázata586
A normálgörbe alatti terület588
A mintavételi hiba meghatározása589
Útmutató az SPSS és az SPSs/PC használatához590
SZAKKIFEJEZÉSEK675
BIBLIOGRÁFIA684
MUTATÓ690

Earl Babbie

Earl Babbie műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Earl Babbie könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem