Előszó
A melegsajtolás szerepe rendkívül nagy a Szovjetunió nemzetgazdaságának újjáépítésére és fejlesztésére szolgáló hatalmas terv megvalósítása terén. A melegsajtolással nagypontosságú, jóminőségű darabokat lehet nagy mennyiségben előállítani, melyek a korszerű gépgyártás valamennyi követelményét kielégítik. A gyártás munkaidejének csökkentése és a fém kihasználásának magas jellemzője a süllyesztékes kovácsolás során fokozza a gépgyártás teljesítményét és lehetővé teszi, hogy a késztermék önköltsége rendszeresen csökkenjen.
A melegsajtolás fontossága a fémek más megmunkálási módszereihez viszonyítva igen nagy. A Szovjetunióban folyékony gyártással nyert fémek kb. 15-20%-a kerül sajtolás útján feldolgozásra.
Különösen nagy a sajtolás jelentősége a tömeg- és nagysorozatú gépgyártás terén, pl. az autó-, a traktor- és repülőgépipar, a szállító-mezőgazdasági és még sok más gépgyártás vonalán.
Így pl. a korszerű autó 80%, a repülőgép 85%, a tank 70% és a legutóbbi mintájú mozdonyok 60% súlyban tartalmaznak sajtolt alkatrészt.
Az utolsó tíz évben a melegsajtolás terén sok fontos újítás vált ismertté.
Elterjedt a sajtolási folyamat egyszerű műveletekre való széttagozása, melyek mindegyikét különleges gépek végzik. Új nagyteljesítményű technológiai eljárásokat dolgoztak ki, különösen a mechanikus kovácssajtókon történő sajtolás terén. Bevezették a fémek elektromos hevítési módját.
Nagy fejlődést mutat a pontos sajtolás, a melegkalibrálás, a hideg simítóverés, amelyek sok esetben lerövidítik, néha pedig teljesen kiszorítják a sajtolt darabok forgácsolással történő megmunkálását. A sajtolóüzemekben egyre jobban terjednek a folyamatos gyártás módszerei.
Vissza