A forradalmi erők | |
Előszó | 6 |
I. | |
A román nép kialakulására ható keleti befolyások | |
Az ortodocizmus, mint a keletiesedés alapelve | |
Csaadajev és Szolovjov nézetei | |
Az ortodoxizmus, mint kozmopolita kulturális tényező, mint a művészetek ellensége | |
A román kultúra előrehaladása a Nyugattal való érintkezés eredmény; a XV. századi huszita hatás | |
A XVI. századi kálvinista hatás | |
A XVII. században a lengyel kultúra hatására fejlődésnek indul a moldvai történetírás | |
Nyugati hatás a latinista áramlat formájában a XVIII. században | |
E munka tárgya: a modern román civilizáció a nyugati hatások alkotása | |
II. | |
A történelmi materializmus hiánytalan alkalmazása civilizációnk kialakulásának a folyamatára | |
Megújhodásunk szakaszai egybeesnek a román polgárság kialakulási szakaszaival | |
A külhoni kapitalizmus forradalmi hatása az agrárországokra: hazai alkalmazása | |
A kapitalizmus formái és politikai megfelelője 1866-ig | |
Az 1866 utáni polgári oligarchia | |
III. | |
A történelmi materializmus a gondolkodás ritmikus szükségszerűségének a terméke | |
A történelmi materializmusnak maga Engels szabott korlátot | |
Bernstein és Jellinek elméleteinek korlátai | |
A marxizmus antitétikus válasza Edgar Quintet történetfilozófiájára | |
Loria marxista alkalmazásai például ugyanolyan egyoldalúak, mint a Quinet-féle miszticizmus alkalmazásai | |
IV. | |
A nyugati társadalmi ideológia hatása megelőzte a tőke hatását, más szóval: a társadalmi forradalom megelőzte a gazdasági forradalmat | |
Tudor Vladimirescu forradalma és a nemzeti párt élete nem tekinthető a XIX. századi társadalmi forradalom kiindulópontjának | |
A francia forradalom ideológiájának általános jellemzői | |
V. | |
A francia forradalom hatásának első megnyilatkozása: az 1804. évi névtelen levél | |
Az 1822. évi első alkotmánytervezet | |
A Szervezeti Szabályzat az első román alkotmány; létrejöttének körülményei | |
Enciklopédikus tartalma | |
Evolúciós jellege | |
Leonte Radu főlovászmester összeesküvésének tervezete | |
VI. | |
A kritikai szellem mint moldvai sajátosság | |
Korlátozó ellenvetés: az irodalmi nyelv kérdése nem vitatott | |
Más korlátozó ellenvetés: az egész román irodalom társadalomkritikai jellegű | |
A szervezett és ideológiai kriticizmus valóban Moldvában jelenik meg. Magyarázata faji kérdés | |
Az 1848-as moldvai "forradalom" tradicionalista jellege | |
VII. | |
Kogalniceanu és forradalmi programja | |
Kogalniceanu fellépése nem küszöböli ki a moldvai tradicionalizmus elméletét: a faj, a történelmi kultúra és a német értelmiségi közeg befolyása | |
Kogalniceanu tradicionalizmusa | |
A tradicionalizmus a tudományos evolúció formáját ölti magára | |
E princípiumnak a bírálata: a tradicionalista érvelés elégtelen volta a földtulajdon kérdésében | |
A tradicionalista érvelés elégtelen volta a bojárság és a kiváltságosok kérdésében | |
A társadalmak a jelen és nem a múlt alkotásai | |
Kogalniceanu tradicionalizmusa nemcsak a pillanat szükségességével magyarázható, hanem gondolkodási forma is | |
Olykor egyenesen verbális kifejezési forma | |
Kogalniceanu akciója az agrárreform után önmagát korlátozza: az új társadalom embere Ion Bratianu | |
VIII. | |
A havaselvei forradalom igazi forradalom | |
A faj jellege | |
Ion Bratianu forradalmi alapelve | |
A havaselvei forradalmárnemzedék formálódásának francia közege | |
Az evolucionizmus eredete és alapelvei | |
A társadalmi forradalom alapelvei | |
Az új államok forradalmi úton jöttek létre | |
IX. | |
Az Islazi Alkotmány | |
A misztikus és keresztény hang: világtestvériség | |
Ennek az alkotmánynak a forradalmi alapja | |
Maiorescu kritikája és ennek mellőzése | |
A forradalmárok és az agrárreform: hasztalan humanitárius nyilatkozatok | |
A forradalom agrárporgramjának mérsékelt volta | |
A forradalmároknak a földkérdésben elfoglalt álláspontjának magyarázata | |
X. | |
Az ideológiai forradalom megelőzte a gazdasági forradalmat | |
Ha a kapitalizus előtti liberális eszmék nem demokratikusak, ennek oka a moldvai lelki alkat | |
A vérsmérséklet jelentősége; a szocializmus népek szerinti átalakulásainak példája | |
Az eszmecsere elsősége az európai civilizáció kialakulásában | |
XI. | |
Nemzeti kapitalizmus vitatható jelenléte a 48-as forradalomban | |
E kapitalizmus felfedezésének lélektani magyarázata | |
Gherea tagadja a román kapitalizmus létét | |
Gherea elmélete közelebb jár az igazsághoz | |
A forradalom ideológiája lehet "polgári", de nem valamilyen nemzeti polgárság kifejeződése | |
A 48-as forradalom nem "elkalmárosodott agráriusok" műve | |
Az 1848-as forradalom egybegyűjtött különböző származású embereket, mivel nemcsak társadalmi, hanem nemzeti is volt | |
XII. | |
A forradalom különböző ideológiája | |
Ion Eliade | |
Ion Ghica | |
Ion Bratianu | |
Rosetti | |
Nicolae Balcescu | |
Cezar Bolliac | |
Constantin Filipescu | |
Alexandru G. Golescu | |
A nemzeti eszme ideológiájuk közös alapja | |
A forradalmi hadsereg | |
XIII. | |
A nyugati polgárság magatartása a 48-as forradalommal szemben | |
A 48-as mozgalom érdeme, hogy új, forradalmi irányt szabott civilizációnk fejlődésének | |
A forradalmárok érdeme, hogy a román kérdést európai problémává tették | |
Bel- és külpolitikai tevékenységük fejlődésünk új közegét teremtette meg számunkra | |
XIV | |
Nézetek a múltbeli hazafias érzésünkről | |
A forradalom különbséget tesz a hazaeszme és az osztályeszme között | |
Az államoknak, mint védelmi eszköznek a létrehozása | |
Ennek a magyarázatnak az elégtelensége | |
A történelmi materializmus a kapitalizmus egyesítő folyamatával magyarázza az államok kialakulását | |
Az egyesülés magyarázata az angol-francia kapitalizmus terjeszkedésével | |
Az egyesülés eszméje megelőzte a kapitalizmus hatását | |
Franciaország akcióját politikai okok határozták meg. Anglia ellenünk volt. A Párizsi Egyezmény negatív jellege | |
Annak az állításnak az elutasítása, hogy Nagy-Románia is a kapitalista terjeszkedés műve volna | |
XV | |
Az ad hoc dívánok kívánalmainak jellege | |
Cuza uralkodásának jellegzetessége | |
Cuza államcsínye előkészíti a liberalizmus fejlődésének polgári útját | |
XVI. | |
Alkotmányunk, mint szociológiai szükségszerűség | |
Iorga tradicionalizmusa alkotmányunkra alkalmazva | |
"Alkotmányos" eszmék a múltunkban | |
Ilyen alkotmányellenes eszmék alapján lehetetlen evolúciós úton alkotmányos rendszert teremteni | |
A modern Románia kialakulása kizárólag nyugati hatásnak tulajdonítható | |
A forradalmi fejlődés szükségessége egyes népeknél | |
XVII. | |
Az ideológiai forradalmat gazdasági forradalom követte | |
Ion Braitianu a román polgárság igazi megteremtője | |
A polgári liberalizmus és az agrárkérdés | |
Következtetés | |
A reakciós erők | |
Előszó | 102 |
I. | |
A román politikai reakció szükséges volta és gyökerei | |
A társadalmi konzervativizmus jegyében megszületett különböző felfogások: a mozdulatlanság elmélete, tradicionalizmus, evolucionizmus | |
II. | |
A Moldva krományzási reformját előirányzó 1827. évi felirat kiváltságrendszere | |
A Szervezeti Szabályzat kiváltságrendszere | |
E rendszer vége | |
III. | |
Adózási kiváltságból politikai kiváltság lesz: bojári tervezetek "alkotmányos" felfogása 1821 után | |
Politikai kiváltság a karbonári alkotmányban | |
Politikai kiváltság a Szervezeti Szabályzat korában | |
A 48-as forradalom és a politikai kiváltság | |
Kogalniceanu megszorító intézkedései | |
A Konvenció és a politikai kiváltság | |
Cuza Statútuma és a politikai kiváltság | |
Az 1866-os alkotmány és a politikai kiváltság | |
Az új alkotmány végre lerombolja a politikai kiváltság rendszerét | |
IV. | |
A régi rendszer igazi ellenállása a földbirtok köré tömörül | |
A pártharcot két ellentétes elmélet uralja, amely a földbirtok történelmi jogát elemzi | |
V. | |
A tudomány is két felfogást vall a földbirtok eredetéről | |
Radu Rosetti és a földbirtok paraszti eredete | |
Iorga ugyanazon elméletet támogatja | |
A. D. Xenopol ugyanazt az elméletet vallja | |
IV. | |
G. Panu a földtulajdon bojári eredetét vallja, legalábbis az ismert történeti adatok alapján | |
C. Giurescu elmélete a jobbágyságról (rumanie) és a földtulajdonról | |
VII. | |
Az agrárkérdés történeti áttekintése: az 1829. évi drinápolyi szerződés jelentősége; szükséges behatárolások | |
A Szervezeti Szabályzat és az agrárkérdés | |
VIII. | |
A 48-as forradalom és az agrárkérdés | |
Az ad hoc dívánok és az agrárkérdés | |
A történelmi materializmus és az agrárkérdés | |
Az Európai Bizottság és az agrárkérdés | |
A Párizsi Konvenció és az agrárkérdés | |
IX | |
A kérdés változatlan formában tér vissza Cuza uralkodása alatt | |
Barbu Catargiu konzervatív kormányának tervezete | |
Kogalniceanu szónoklatai és magatartása | |
Barbu Catargiu szónoklatai és magatartása | |
X. | |
A Kogalniceanu-féle földhözjuttatás általános jellemzői | |
Radu Rosetti bírálata | |
Garoflid bírálata | |
Dobrogeanu-Gherea bírálata | |
Kifogások e bírálatokkal szemben | |
XI. | |
Az ideológiai forradalom az agrárkérdésben is megelőzte a gazdasági forradalmat | |
A törvényi és a tényleges állapot megléte társadalmi forradalmunk felülről lefelé irányulását igazolja | |
XII. | |
A román konzervativizmus irányvonala | |
Carp a nemzeti reakció történetében | |
XIII. | |
A lelki tényezők erőteljesebb ellenállása, ami a pszichikai tényezők kettősségéből ered | |
A legtöbb íróra jellemző reakciós ideológia | |
Egy példa: Costache Negruzzi | |
XIV. | |
Carp döntő szerepe Junimeánál | |
Alapját tekintve a zsunimizmus az egész nemzedékre jellemző lelkiállapot | |
A faj és a miliő a zsunimizmus szellemi kialakulásában | |
Kifogás a zsunimista bírálat eredetiségének hiányáról; a kifogás elhárítása | |
Maiorescu: az alap nélküli forma és a szerves evolúció elmélete. E teóriák bírálata | |
Az alap nélküli forma jelenléte nem "ártalmas" | |
Következtetések: a Mariorescu-féle bírálat érdemei | |
XV. | |
A szociológus Eminescu | |
Elméletei az államról és a társadalmi osztályokról | |
Elméletei részint azonosak a Junimea teóriával | |
Elméleteinek hangsúlyozása a gúnyirat eszközeivel | |
A Junimeától eltér a nemzeti miszticizmusa és parasztmiszticizmusa révén | |
Idegengyűlölete | |
Következtetések | |
XVI. | |
A társadalmi forradalom megvalósítása után, 1880-tól elkerülhetetlenül megváltozott a vele szemben tanúsított bírálat | |
A Semanatorul mozgalom tisztán kulturális iránya | |
A kultúra és a művészet egybeolvadása | |
A politikai semanatorizmus fejlődése | |
A régi moldvai szocializmus továbbra is reakciós | |
Az irodalmi poporanizmus | |
A gazdasági poporanizmus | |
A poporanizmus pozitív eredményei | |
A poporanizmus és "A modern román civilizáció története" | |
Dobrogeanu-Ghereát is reakciós magatartásával vádolják | |
XVII. | |
Radulescu-Motru öszegzi a román civilizáció kialakulására vonatkozó zsunimista bírálatot | |
A kultúra és a civilizáció közötti különbség | |
Nincsen román kultúra | |
A zsunimista bírálathoz csatlakozik a "román politizáló szenvedély" kritikája | |
E bírálat ellen felhozható kifogások: a politikai szellem a faj legjellemzőbb vonása | |
XVIII. | |
A forradalmi kulturális irányzat hiánya | |
Az irodalom önmagában véve reakciós erő | |
Elhatárolások a román irodalmi tradicionalizmus kérdésében, az alap és a forma közötti különbség | |
A kritikai magatartás első formája: a társadalmi szatíra | |
Alecsandri társadalmi szatírája | |
Caragiale társadalmi szatírája | |
XIX. | |
A nagybirtok felbomlása tükröződött az irodalomban is | |
Filimon Régi és új urak címó regénye | |
A Tanase Scatiu c. regény | |
Duiliu Zamfirescu, a bojárság irodalmi teoretikusa | |
Az eltűnőben lévő bojárság eszményítése; a moldvai irodalom | |
A múlt eszményítése | |
XX. | |
A társadalmi mozgást nem követte megfelelő irodalmi mozgalom | |
Nem az irodalmat, hanem az azt vezérlő ideológiát kell elítélni | |
Irodalmunk rurális jellege | |
A parasztmiszticizmus különféle formái és visszahatásuk | |
Az írók származása és alakító közegük határozza meg alapvetően az irodalom jellegét | |
A polgári irodalmat illető előítéletek: a román polgárság etnikai egységének hiánya | |
Az archaikus nyelv reakciós felfogása | |
A rurális nyelv reakciós felfogása | |
A nyelv értékét az a képessége adja, hogy magába szívja és hasznosítsa a neologizmusokat | |
Az új román nyelv a kialakulás folyamatában | |
Befejezés | |
A román civilizáció kialalkulásának törvényei | |
Előszó | |
I. | |
A kötet kiindulási pontja | |
Radulescu-Motru vitatja a román néplélek szerepét a román civilizáció kialakulásában | |
A kultúra és a civilizáció fogalmának elkülönításe | |
Chamberlain elmélete a civilizációról és a kultúráról | |
Hová vezethet az ilyen elmélet | |
A művészet nem egységes fogalom, tehát nem hiteles kiindulási pont | |
Gustave Le Bon elmélete | |
Más elméletek: Spencer, Durkheim, Adam Smith stb. | |
Radulescu-Motru kultúraelméletei | |
Ez a könyv a civilizáció és a kultúra közötti hasolnó különbségtételből indul ki | |
Radulscu-Motru ellenvetései tárgytalanok | |
A vita egyetlen lehetséges tárgya | |
II. | |
Radulescu-Motru cáfolja, hogy a hegeli dialektikából indultunk volna ki | |
A logikai párviadal a társadalmi haladás alapelve | |
E könyv tervezete magából a társadalmi dialketikából indul ki | |
III. | |
A történészek hozzáállását a 1848-as forradalomhoz politikai meggyőződések határozták meg | |
Radulescu-Motru ellenvetése a liberális párt szerepéről | |
A kérdést a társadalmi törvények szintjén kell felvetni | |
IV. | |
Az összefüggés törvénye | |
A korszellem: a középkor szelleme | |
A reneszánsz szellemisége | |
A reformáció szellemisége | |
A XVII. század szellemisége | |
A XVIII. század hagyományellenes szellemisége | |
Korunk demokratikus és nemzeti szellemisége | |
V. | |
A korszellemet megelőző eszmék: IV. Henrik türelmi politikája | |
XIV. Lajos türelmetlenségi politikája képviseli az igazi korszellemet | |
IV. Henrik keresztény köztársasága ugyancsak korát megelőző eszme | |
VI. | |
Krounk közlekedése gyorsabb | |
A jelenkori politikai, gazdasági és művészeti élet függetlensége | |
Kant és Locke egyetemesség elmélete | |
Szükséges elhatárolás: a népek jogának fejlődése | |
VII. | |
Dobrogeanu-Gherea "trövénye" | |
Az "összefüggés" és a "meghatározottság" törvénye | |
A Viata romaneasca elsőbbségi igénye az «összefüggés» törvényére | |
Poporanizmus vagy összefüggés? | |
A Viata romaneasca újabb magyarázatai | |
Összefüggés vagy függőség? | |
A mi szerepünk igazi helye az európai élet egészében | |
VIII. | |
Ellenvetések a szinkronizmussal szemben: bolsevizmus és fasizmus | |
Milyen távlatban kell látni a jelenkori eseményeket. Például: a reformáció ideiglenesen feltámasztja a középkor erőit | |
IV. Henrik szátzúzza e középkori erőket | |
A bolsevizmus revolúciót, a fasizmus involúciót jelent | |
A III. Internacionálé propagandája a szinkronizmus döntő bizonysága | |
IX. | |
A szinkronizmus alapja az utánzás | |
Példák: a franciaországi városi élet nagykorúvá válása a XII. században | |
A Rajna menti városok törvényhatósági joga | |
Egyedi tényező terjedéséből fakadó fogalmak: diplomácia, európai egyensúly, általános választójog | |
A gótikus stílus elterjedése | |
Következtetések korunk számára | |
X. | |
Az utánzás felülről lefelés hald | |
A "felsőbbrendűség" fogalma korfüggő | |
A nemesség szerepe az utánzásban | |
A nagyvárosok szrepe | |
XI. | |
E törvény alkalmazása a román civilizáció kialakulására | |
A felső osztályok képlékenysége | |
Megjegyzések az alsó osztályok konzervativizmusáról és a felső osztályok képlékenységéről | |
XII. | |
Bizonyos körülmények között az utánzás a teljesség jellegét ölti | |
A francia forradalomnak nincs ilyen teljesség jellege | |
Az utánzás teljesség jellege kizárja az evolúciós fejlődést | |
Az evolúciós fokozatok abszurditása más területeken | |
Hugo de Vries mutációs elmélete kétségbe vonja az evolúciós átalakulást a szerves élet terén is | |
XIII. | |
A teljes utánzás elméletének alkalmazása civilizációnk kialakulására | |
A Viata romaneasca "kritikai szelleme" is a teljes utánzás törvényének mellőzéséből indul ki | |
XIV. | |
Az áthasonítás az utánzás-mechanzmus második szakasza | |
Példák: a szocializmus áthasonlítása népek szerint | |
A vallások áthasonítása | |
A nyelvek kialakulása áthasonítás révén | |
Áthasonítás a művészetben | |
A faj jelentősége és behatároltsága a civilizáció létrehozásában | |
A teljes áthasonítás és az áthasonítás ciklikusan követik egymást | |
E törvény alkalmazása civilizációnk kialakulására | |
XV | |
Tarde szerint az utánzás belülről kifelé indul | |
Valójában az utánzás kívülről befelé indul | |
Az alap és a forma közötti ellentét természetes volta | |
XVI. | |
Az intézmények és a társadalmi idealizmus jelentősége; Kant, Condorcet, Auguste Comte, Locke, John Stuart Mill, Lazarus, Lotze, stb. | |
Az intézmények jelentőségének tagadása: P. von Lilienfeld, Steinthal, Kolb, Klemm | |
Gustave Le Bon | |
Az intézmények igazi jelentősége | |
A formától az alapig és az alaptől a formáig haladás kettős folyamata | |
A tradicionalisták és a marxisták is az alaptól a forma felé haladás elvéből indulnak ki | |
XVII. | |
A múlt utánzása | |
A múltutánzás eltérő jellege a civilizáció külöböző területein | |
A múlt utánzása még a feltalálásban is | |
A hagyománykultusz a társadalmi egoizmus egyik formája | |
A reneszánsz | |
Chamberlain fenntartásai a reneszánszot illetően | |
Fenntartásainak hatástalansága | |
XVIII. | |
A hagyomány nem egységes, hanem összetett; például a francia demokrácia hagyományalapot találhat a XIV. és XV. századi rendi országgyűlésben (États généraux) | |
A királyok akciója elfojtotta ezt a hagyományt, és abszolutizmust vezetett be | |
A XVIII. század felfogása e hagyománnyal szemben | |
A francia romantika irodalmi hagyománya is a faj germán elemében keresendő | |
Milyen okai vannak annak, hogy egyetlen francia hagyomány rögzült | |
XIX. | |
Miként látjuk a tradicionalizmust civilizációnkban | |
E tradicionalizmus romantikus jellege | |
Várjuk a hagyományos elemek összefoglalását | |
Az új intézmények bírálata inkább amolyan szójárás | |
Andrei Radulescu és a törvénykönyvünk | |
Következtetések a román tradicionalizmus lehetséges voltáról | |
XX. | |
A román civilizáció forradalmi kialakulása csekély reakciót váltott ki | |
Oroszország gazdasági és politikai fejlődési szakaszai: a központi hatalom állította akadályok | |
Oroszország kulturális fejlődési szakaszai | |
Következtetések Oroszországra és reánk nézve | |
XXI. | |
Japán nyugatosítása a miénknél is gyorsabb volt | |
A Japán-Európa viszony rövid történelmi áttekintése | |
Az európaiasítás 1868-ban hirtelen kezdődött | |
A nemzeti lelkület meghasonlása hevesebb volt, mint nálunk | |
A japán politikai rendszer hibái | |
Következtetések | |
XXII. | |
Következtetése: a modern román civilizáció kialakulásának kezdete a XIX. század | |
Civilizációnk forradalmi kialakulásának alapja a modern élet szinkronizmus-törvénye | |
A nyugati civilizáció átültetésének törvényei | |
Függelék | |
C. Filitti historizmusa avagy bírálata | 295 |
V. Barnoschi dilletantizmusa avagy bírálata | 296 |
A névtelen szakértelem avagy az Ideea europeana c. folyóirat bírálata | 299 |
A Viata romaneasca rosszhiszeműsége avagy bírálata | 301 |
Jegyzetek Lovinescu időszerűségéről | 306 |
Jegyzetek | 313 |
Kiegészítő jegyzetek | 340 |
Névmutató | 343 |