Előszó
Örömmel olvastam Sasvári Istvánné, a Nyugdíjas Klubok és Idősek „Életet az éveknek" Pest megyei elnökének pályázati felhívását. A pályázat témái közül a Kulturális barangolás Pest megyében című témát választottam.
A Duna-kanyarban eltöltött pedagógiai munkám során sok ismeretanyaggal gazdagodtam. Gyarapodó ismereteimet igyekeztem tudatosan felhasználni pedagógusként. A Tudományos Ismeretterjesztő Társulat tagjaként a Duna-kanyar SZOT-üdülőiben saját diafelvételeimmel is illusztrált előadásokat tartottam.
Tanítványaimmal környezetünk megismerése után országjáró tanulmányi utakon vettünk részt. Diákjaimat jó előre felkészítettem a látnivalókra. Felkészülésük során a könyvtár látogatói is lettek. A kirándulás végeztével összegeztük az élményanyagot. Tudatosan törekedtem arra, hogy útjaink során a résztvevők ne csak nézzenek, hanem lássanak is.
Leányfalun a sokak által látogatott Vöröskő-sziklára a házunk előtt vonulnak el a turisták és diákok százai. A piros jelzésű turistaút Gyulai Pál író háza előtt vezet. Ebből az utcából látható Szendrey Ignácnak, Petőfi Sándor apósának volt háza, és a patak túlsó partján a Szendrey Júliáról elnevezett utca is. A tanulókat vezető pedagógusok többsége sajnos nem tud ezekről a látnivalókról, ily módon gyakran fordul elő, hogy a túrákon „vak vezet világtalant". Kívánatos lenne, hogy a túravezetők rendelkezzenek friss információkkal a tervezett útvonal látnivalóiról.
A pályamunkában leírtak ehhez kívánnak segítséget nyújtani.
A Duna-kanyar látnivalóival sok írott anyag foglalkozik. Munkámban nem kerülhetem el, hogy ezek egy részét ne érintsem, nélkülük nagyon csonka lenne az ismertetőm. Visegrádon a Mátyás-palota és a Fellegvár feltárási munkálatairól a helyszínen gazdag, szakszerű tájékoztatás áll rendelkezésre. A községekben a Duna-Ipoly Nemzeti Park térképpel illusztrált ismertetővel segíti a tájékozódást.
Pályázati munkámban arra törekedtem - rendhagyó módon hogy a közelmúlt eseményeit és a változásokat is bemutassam úgy, hogy az itt élt és alkotott írók és művészek munkájából is ízelítőt adok azzal az elvárással, hogy ezek elolvasása során érzelmileg jobban azonosulnak a látottakkal, amelyek jobb megismerését segítik a gazdag fénykép-illusztrációk is.
Vissza