Fülszöveg
Sarkadi Imre drámái meglepetést keltettek első megjelenésük idején, és villanyozó energiájuk azóta sem szűnt meg. Ma már túlzás nélkül állíthatjuk, hogy drámái szervesen beleépülnek a magyar színházi repertoárba.
Kötetünk Sarkadi valamennyi színpadi művét magába foglalja. Az ötvenes években - ahogy azt más műfajban született művei is tanúsítják - a falusi élet, a paraszti gondok felé fordul az író. Az új világba való beilleszkedés lehetőségeit, gondjait, megoldást sürgető problémáit taglalja színműveiben, és nemcsak az életföltételek változásáról ad hírt. Érdeklődése mindenkor az ember felé fordul: gondolati, érzelmi, tudati világának változását, alakulását ábrázolja - ezt tartja elsőrendű föladatának.
A gyűjteményben az ötvenes évek előtt született műveit is közöljük, olyan darabokat, amelyek megelőzik a paraszti életet ábrázoló műveit. A népiballada és az ókori témák az örök emberi tragédiák iránti érzékenységét, érdeklődését tanúsítják. És bár e darabok csak töredékben maradtak...
Tovább
Fülszöveg
Sarkadi Imre drámái meglepetést keltettek első megjelenésük idején, és villanyozó energiájuk azóta sem szűnt meg. Ma már túlzás nélkül állíthatjuk, hogy drámái szervesen beleépülnek a magyar színházi repertoárba.
Kötetünk Sarkadi valamennyi színpadi művét magába foglalja. Az ötvenes években - ahogy azt más műfajban született művei is tanúsítják - a falusi élet, a paraszti gondok felé fordul az író. Az új világba való beilleszkedés lehetőségeit, gondjait, megoldást sürgető problémáit taglalja színműveiben, és nemcsak az életföltételek változásáról ad hírt. Érdeklődése mindenkor az ember felé fordul: gondolati, érzelmi, tudati világának változását, alakulását ábrázolja - ezt tartja elsőrendű föladatának.
A gyűjteményben az ötvenes évek előtt született műveit is közöljük, olyan darabokat, amelyek megelőzik a paraszti életet ábrázoló műveit. A népiballada és az ókori témák az örök emberi tragédiák iránti érzékenységét, érdeklődését tanúsítják. És bár e darabok csak töredékben maradtak fönn, befejezetlen voltukban is izgalmas és művészileg értékes dokumentumai Sarkadi Drámaírói kisérleteinek. Ezt bizonyítja a töredékekből összeállított hangjátékok, televíziós filmek és színdarabok sikere is.
Kötetünk utolsó darabjai a hatvanas évek izgalmas, megoldásra váró problémáit szólaltatják meg. Az értelmiség nyomasztó életérzésének kifejezése, a kudarcba fulladt életek kiútkeresése jellemzi ezeket a darabokat. Izgalmát és erejét az adja, hogy írójuk emberi bátorsággal képes egységet teremteni hősei mindennapi élete és jellemük sorsot hordozó, jelképes értelme között. Ez az írói erény különbözőképpen mutatkozik meg a hagyományos menetű drámákban és az újító törekvésű drámai fölfogást tükröző színművekben. De olvassuk vagy nézzük akkor az elveszett paradicsom fölforrósodó jeleneteit, akár az Oszlopos Simeon sötét tragédiáját, egyaránt a jelentős írói hatókörébe kerülünk.
A Drámák - Az életműsorozat előző kiadásához képest - Az író hagyatékából időközben előkerült szövegrészletekkel, töredékekkel bővült. A művek keletkezési körülményeiről, utóéletéről jegyzetek tájékoztatják az olvasót.
Vissza