A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A matematika tanítása

Kézirat/Tanárképző Főiskolák számára

Szerző
Szerkesztő
Grafikus
Budapest
Kiadó: Tankönyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 348 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 16 cm
ISBN:
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal illusztrálva. Tankönyvi szám: J 11-656. Kézirat.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Tartalom

Bevezetés3
A matematika tanításának tudománya (Dr. Gazsó István)5
A matematika tantárgy-pedagógiájának fogalma, tárgya és főbb kérdései7
A matematika tantárgy-pedagógiájának helye a pedagógiai tudományok rendszerében9
A matematika tantárgy-pedagógiájának kapcsolata más tudományokkal és tantárgyakkal10
Matematika11
Pszichológia13
Filozófia14
Pedagógia15
Didaktika16
Egyéb tudományok, tantárgyak16
A matematika tanításának fejlődése (Dr. Gazsó István)19
A matematikai ismeretek kifejlődése és azok továbbadása, tanítása az ókorban21
Őskor21
Az első kultúrnépek matematikája és matematikatanítása21
Egyiptom24
Babilónia29
India31
Kína32
Az ókori görögök matematikája és matematikatanítása34
A rómaiak matematikája és matematikatanítása40
A középkor matematikája és matematikatanítása43
A matematika újkori fejlődésének néhány vonása, amelyek a matematika tanítása szempontjából különösen fontosak46
A modern matematikatanítás előhírnökei50
A magyarországi matematikatanítás történetének fontosabb adatai55
Jelenlegi általános iskolai matematikatanításunk néhány jellemzője65
A matematikatanítás korszerűsítésének problémái világszerte és hazánkban66
Az általános iskolai matematikatanítás feladatai (Dr. Gazsó István)71
Ismeretek nyújtása73
Jártasságok és készségek kialakítása77
A tanulók logikus gondolkodásra nevelése80
A tanulók függvényszerű gondolkodásának kialakítása82
A térszemlélet és a bizonyítási igény fejlesztése85
Világnézeti, erkölcsi nevelés88
A matematikatanítás anyaga (Dr. Mosonyi Kálmán)93
A tananyag kiválasztása95
A tantárgy ismeretrendszere97
A tantárgy anyagának változásai100
A közeljövő iskolájának matematika-tananyaga102
A matematikatanítás sajátos tantárgy-pedagógiai problémái (Dr. Vörös György)107
Pszichológiai tényezők segítő szerepe a matematika tanításában. A problémamegoldó gondolkodás fejlesztésének módszertani kérdései109
A problémamegoldó gondolkodás fogalma109
A problémamegoldó gondolkodási tevékenység strukturális vizsgálata115
A problémamegoldó gondolkodás mikrostuktúrája117
A gondolkodás logikai törvényei119
A gondolkodás iránya128
A kérdés szerepe a gondolkodás fejlesztésében138
Gondolkodási műveletek a cselekvés síkján140
A tehetség kérdése a matematikában142
A motiváció szerepe a matematika tanításában143
A matematika tanítás-tanulás folyamatának alapelvei és új vonásai150
A matematikai ismeretek alkalmazása154
A matematikai ismeretek ellenőrzése, értékelése, osztályozása157
A tanulók gondolkodásának és tudásszintjének mérése159
A matematikatanítás módszerei és segédeszközei (Dr. Vörös György)163
A módszer fogalma165
A módszerek megválasztása166
A módszerek osztályozása167
A tanári szereplés módszerei169
A tanár-diák dialógus módszerei170
Az önálló tanulás mdószerei179
A szemléltetés és a manipulatív tevékenység szerepe. Munkaeszközök, szemléltetőeszközök funkciója és felhasználási módja191
Összefoglalás196
A matematikatanítás anyagának részletes feldolgozása (Dr. Mosonyi Katalin)197
A természetes számok tanítása199
A természetes szám fogalma199
A számfogalom kialakítása200
A tizes számrendszer kiépítése202
Szemléltetés, szemléltetőeszközök203
Szóbeli és írásbeli számolás205
Összeadás206
Kivonás210
Szorzás212
Osztás216
Összetett feladatok219
A számelméleti alapismeretek tanítása222
A racionális számtest kiépítése224
A számfogalom kibővítése224
Közönséges és tizedes törtek225
A törtszám fogalma226
A törtszámok alaptulajdonságai228
Törtszámok összeadása és kivonása231
Törtszám szorzása és osztása egész számmal233
Szorzás törtszámmal235
Osztás törtszámmal238
Összetett műveletek240
Az előjeles számok fogalma241
Műveletek előjeles számokkal243
Szöveges feladatok246
Egyszerű és összetett feladatok246
Az arányosság, arány tanítása249
A százalékszámítás tanítása253
Nehezebb szövegesfeladat-típusok256
Egyéb szöveges feladatok259
Az algebra tanítása263
Az algebra mint iskolai tantárgy263
Az algebrai alapismeretek tanítása264
Az egyenletek tanítása266
Egyenlettel megoldható szöveges feladatok270
Azonosságok tanítása276
A függvények tanítása279
A geometria tanítása281
A geometria mint iskolai tantárgy281
A síkgeometria tanítása282
A térgeometria tanítása288
Mérések a telepen291
A matematikatanítás szervezeti kérdései (Dr. Vörös György)297
A szervezett oktatás alapformái299
A frontális osztálymunka300
A csoportmunka301
Az individualizált matematikai ismeretelsajátítás303
Óratípusok, óramodellek304
Az ismeretelsajátítás tanórán kívüli tevékenységének szervezeti kérdései (Különleges szervezeti formák)316
A házi feladat316
A korrepetálás316
A matematikai szakkör vezetése316
A matematikai érdeklődést felkeltő tevékenység316
A kiemelkedő matematikai tehetséggel való foglalkozás317
Előkészület a tanítási órára és a matematikatanári tevékenységre318
Tanmenetkészítés318
Az óravázlat készítése319
A szakköri munkaterv készítése320
Speciális helyzetű matematikatanítás322
A részben osztott és osztatlan iskolák matematikatanítása322
A felnőttoktatás problémái (Dolgozók esti iskolái. Levelező tagozat. Magántanulók)323
Óraelemzés. Mi jó és mi rossz a tanítási órán?325
A matematikatanítás pedagógiájának fejlesztése. Kutatások (Dr. Gazsó István)329
Kölcsönhatás a matematikatanítás pedagógiája és az iskolai gyakorlat között331
A módszertani kutatások célja, feladatai, irányzatai és munkamódszerei332
Tájékoztató irodalom337
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem