kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
Kiadó: | Tankönyvkiadó Vállalat |
---|---|
Kiadás helye: | Budapest |
Kiadás éve: | |
Kötés típusa: | Ragasztott papírkötés |
Oldalszám: | 313 oldal |
Sorozatcím: | |
Kötetszám: | |
Nyelv: | Magyar |
Méret: | 20 cm x 14 cm |
ISBN: | 963-18-2783-6 |
Megjegyzés: | Fekete-fehér ábrákkal. |
Bevezető | 7 |
A mai gyermek- és ifjúságvédelem kialakulásának előzményei | 11 |
Néhány alapvető fogalom mai értelmezése | 11 |
A kultúra, a társadalom működésének zavarai és a gyermekvédelem összefüggése | 13 |
A kultúra értelmezésének néhány összefüggése | 14 |
Az értékfogalom értelmezéséről | 18 |
A gyermekvédelem kialakulásának főbb szakaszai | 27 |
A szakaszolásról | 27 |
Az elhagyott és "kitett" gyermekek helyzete az ókori népeknél | 29 |
Az elpusztítás vagy "kitevés" | 29 |
A gyermekáldozatok | 31 |
Az életben maradt árva és elhagyott gyermekek helyzete | 31 |
A szegénykérdés megjelenésének hatása az elhagyott és szegény gyermekek helyzetére | 32 |
A kereszténység megjelenésének hatása az elhagyott és szegény gyermekek helyzetére | 32 |
A gyermekvédelem alakulása a középkorban | 34 |
A gyermekvédelem kezdete Magyarországon | 36 |
A reneszánsz hatása a szegény, az elhagyott gyermekek helyzetének alakulása | 38 |
A reformáció és ellenreformáció hatása | 42 |
Az állami és karitatív intézmények időszaka a gyermekvédelemben | 43 |
Eszmei előkészítés és hősi erőfeszítések | 43 |
Az állami gyermekvédelem megjelenése | 44 |
A felvilágosodás programadó hatása | 45 |
Az állami gyermekvédelem fellendülése | 48 |
Az állami gyermekvédelem törvénybe iktatása | 52 |
A századfordulótól a demokratikus köztársaságig | 57 |
A Gyermekvédelmi Lap és a Gyermek című folyóirat szerepe | 58 |
A demokratikus köztársaság és a Tanácsköztársaság gyermekvédelmi tevékenysége | 63 |
Gyermekvédelem a két világháború között | 65 |
A Gyermekvédelem Lapj tevékenységéről | 69 |
A rendszeres és intézményes gyermekvédelem kialakulása | 70 |
Örökség és újjáépítés | 70 |
Tartalmi újjászületés | 72 |
A gyermekvédelem alakulása az 1949 és 1957 közötti években | 74 |
A gyermekvédelem fellendülése és megtorpanása | 75 |
A megtorpanás és útkeresés | 79 |
Észrevételek a mai gyermekvédelem szerkezeti és tartalmi útkereséshez | 82 |
A tudományos tevékenység fellendülése | 82 |
A személyiségelv érvényesítése | 85 |
Tevékenység és élmény | 86 |
Tartós személyes szeretetkapcsolat | 88 |
Az értékzavarok rendezése | 89 |
Önfejlesztő aktivitás | 90 |
Néhány szervezeti forma megújulása | 91 |
Az intézményes hálózat összehangolása | 92 |
Az állami gondoskodásról | 94 |
Állami nevelés helyett társadalmi nevelés | 96 |
A nevelőszülői hálózatról | 96 |
A hivatásos nevelőszülőkről | 97 |
A gyermekotthonok továbbfejlesztéséről | 97 |
A gyermekfalu-mozgalomról | 98 |
Összegzés | 99 |
A gyermekvédelem és intézményrendszere | 101 |
A gyermekvédelem értelmezésének néhány alapkérdése | 101 |
A fogalom meghatározásának módszertani problémái | 101 |
A gyermekvédelem területei | 103 |
A preventív gyermekvédelem | 103 |
A speciális gyermekvédelem | 105 |
A szociokulturális hatások jelentősége a gyermekvédelemben | 106 |
Reális felnőttkép, "emberléptékű" felnőttmodell | 107 |
A negatív hatások és következményeik | 110 |
Harmónia és konfliktus a gyermek szocializációjában | 112 |
A gyermekvédelem fontosabb alapfogalmai | 119 |
Kinek az érdeke? | 119 |
Ki a felelős? | 119 |
A gyermekvédelem fogalma | 121 |
A veszélyeztetés | 123 |
A pszichés sérülések | 125 |
A speciális gyermekvédelmi tevékenység megkezdése | 127 |
Az anómia szerinti felosztás | 131 |
A gyermekvédelem intézményei | 132 |
Hatósági és társadalmi szervezetek | 132 |
Adatok az egyházak gyermekvédő tevékenységéhez | 134 |
A speciális gyermekvédelem intézményei | 136 |
Az óvodai és iskolai gyermekvédelem szerepének megnövekedése | 141 |
Preventív gyermekvédelem az iskolában | 142 |
A speciális gyermekvédelem az óvodában és az iskolában | 144 |
A segítő pedagógiai, pszichológiai hatás | 146 |
Gyermekvédelmi gondozómunka az óvodában és az iskolában | 148 |
Pótló nevelés az óvodában és az iskolában | 148 |
A korrigáló nevelés | 151 |
A helyettesítő nevelés | 155 |
Az "értő figyelem" módszere | 156 |
Az általános és a speciális gyermekvédelem jogi vonatkozásai | 157 |
A családi jogállás | 158 |
A kiskorúakról való állami gondoskodás | 158 |
Védő- és óvóintézkedések | 159 |
A szülői felügyelet megszüntetése és szüneteltetése | 160 |
A kiskorúakról történő állami gondoskodás | 160 |
Az örökbefogadás | 161 |
Fiatalkorúakra vonatkozó néhány büntetőjogi rendelkezés | 162 |
Utógondozás - pártfogás | 163 |
Fiatalkorúak jogi védelme | 163 |
A szociokulturális ártalmak, a gyermek- és ifjúkori személyiségzavarok összefüggései | 164 |
Az ártalomforrás, a veszély és a pszichés zavar fogalma | 164 |
Az ártalomforrás és a veszély fogalma | 164 |
A szociokulturális ártalom | 167 |
A pszichés zavarok megnyilvánulásainak jelöléséről | 168 |
A pszichikus jelenségek, a személyiség kialakulásának és működésének feltételei | 172 |
A személyiségelvre épülő gyermekvédelem | 172 |
Az öröklött adottságok (biológiai potenciál) | 173 |
Az adaptivitás | 177 |
A szellemi adottságok | 179 |
A tipológiai ismeretek szerepe a gyermekvédelemben | 183 |
Az exravertált és az introvertált típus | 187 |
A szociokulturális hatások jelentősége a pszichikus jelenségek és a pszichikus rendszer kialakulásában | 189 |
A természeti környezet szerepe | 190 |
A kultúra mint feltételrendszer | 190 |
A tesi gondozás, az ápolás és a higiéniai feltételek | 191 |
A személyes kötődés jelentősége | 192 |
A testi-lelki érintés | 194 |
A bizalom | 196 |
A gazdasági, társadalmi hatások és az intézmények | 197 |
A hagyományok, a történelmi emlékek és értékek tisztelete | 199 |
A nevelés szerepe a személyiséggé válás folyamatában | 201 |
A nevelés és a szocializáció összefüggése | 201 |
A nevelés fogalmának értelmezése | 203 |
A nevelés fontosabb színterei és eszközei | 203 |
A személyiség fejlődését meghatározó késztetések | 207 |
Biológiai jellegű dinamikák | 222 |
A természeti és a szociokulturális hatások késztetései | 222 |
A személy értékrendje mint késztető erőforrás | 224 |
A célrendszerbeli értékek és a pszichés dimamika | 225 |
A tágabb környezet késztetései | 227 |
Az ösztönző energiák egyéni különbségei | 228 |
Szociokulturális ártalomforrások, leggyakoribb veszélyformák | 229 |
Az antropogén veszélyek | 230 |
A házastársi és a családi konfliktusok hatása | 233 |
A konfliktusok fokozatai | 234 |
Az állandósult házastársi és családi diszharmónia (életminőség-romlás) forrása és hatásai | 236 |
A házastársi és családi diszharmóniát kiváltó leggyakoribb okok | 236 |
Az elhagyás és az elhanyagolás | 242 |
A szülők nevelési stílusából eredő hatások | 244 |
A szülők alkoholizmusa | 247 |
A válás hatása a gyermekek szocializácójára | 251 |
A válások számszerű alakulása | 252 |
A különböző életkorú gyermekek reakciói a válási krízisre | 253 |
Az új család | 255 |
A bűnözés és a lumpen környezet hatása gyermekre | 257 |
A kedvezőtlen iskolai hatások | 260 |
A szegénység hatása a gyermekek szocializációjára | 263 |
A szegénység hatása a gyermekek fejlődésére | 264 |
A pozitív családi és iskolai hatások esetén korrigálható személyiségzavarok főbb típusai | 265 |
Szorongás: út a személységzavarhoz | 266 |
A személyiségzavarok néhány általánosabb sajátossága | 266 |
Retardáció és regresszió | 267 |
Gyakrabban előforduló viselkedési, életvezetési és beilleszkedési (disszociális) zavarok | 270 |
A pszichoszomatikus reakciók és zavarok értelmezése | 281 |
A pszichoszomatikus eredetű személyiségzavarok korrigáló nevelésének vázlata | 289 |
A személyiségelv | 289 |
Néhány szempont a korrigáló nevelés módszeréhez | 293 |
A társas problémák megoldását fejlesztő programok | 298 |
Gyakorlatok nevelési problémahelyzetek megoldásához | 299 |
Utóhang | 302 |
Irodalom | 303 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.