1.062.614

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Irodalomtörténeti áttekintés

Felvételizőknek és érettségizőknek

Szerző
Budapest
Kiadó: DFT-Budapest
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 155 oldal
Sorozatcím: Egyenes út az egyetemre
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 28 cm x 20 cm
ISBN:
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Középiskolai tanulmányainak végéhez közeledve általában mindenki megtapasztalja, hogy felvetődik benne egy kérdés: mi végre gyűlt fel ez a rengeteg tankönyv, melyeknek csak egy töredékét voltam... Tovább

Előszó

Középiskolai tanulmányainak végéhez közeledve általában mindenki megtapasztalja, hogy felvetődik benne egy kérdés: mi végre gyűlt fel ez a rengeteg tankönyv, melyeknek csak egy töredékét voltam képes megtanulni? Az a diák, akit nem motivál egy természettudományi karra való bekerüléshez szükséges felvételi, minden valószínűség szerint soha többé nem fogja elővenni gimnáziumi biológia tankönyvét. De vizsgáljuk meg másik oldaláról is a kérdést: hasznát tudja-e venni azon tankönyveknek, melyek az őt továbbtanulásában érintő tantárgyakat reprezentálják? Ismét nagy könyvhalmazzal állunk szemben, mely felgyülemlett az évek során, s a diák nem tud vele mit kezdeni. Tegyük fel, hogy jogi kara akar felvételizni. Ha manapság bemegy a könyvesboltba, legalább öt féle tankönyvcsalád irodalmi kiadványait találhatja meg a polcokon. De ha csak azokat veszi elő, melyekből az ő iskolájában tanultak négy éven keresztül, akkor is négy vaskos kötettel áll szemben. Az érettségire még fel lehet valahogy készülni, kidolgozott tételekből - gondolja -, de hogy felvételire mind a négy tankönyvet megtanulja, attól megretten. Rájön, hogy a középiskolai tankönyvek és az ő céljai eltérőek. A szerzőnek az a törekvése - akárcsak a gimnáziumi tanárnak - hogy megszerettesse tantárgyát a diákokkal. Különösen igaz ez az irodalom esetében, amelynél többről beszélünk, mint egy puszta tantárgyról, mikor az a cél, hogy egyes olvasmányok - versek, regények - örök nyomot hagyjanak az ifjúságban, azok hozzájáruljanak személyiségfejlődéséhez, s olvasó emberré neveljék őket. Valljuk be, ez a célkitűzés sokkal nehezebb feladatot jelent, mint egy felvételire való felkészítés. A helyzet csak a gyakorlatban tűnik fordítottnak: a végzős diák úgy érzi, hogy az érettségi és a felvételi évében vár rá a legnehezebb feladat. Megtanulni mindazt, amiről eddig csak benyomást szerzett, amivel eddig csak ismerkedett. Pedig nem tudja, hogy a nehezén ekkor már túl van. Ezzel persze nem azt állítom, hogy ami ezután jön, már egyszerű, mint a karikacsapás, pusztán azt, hogy a dolgok belsős lényegét, a megértésre való készséget a középiskolában kapta meg. Ehhez képest már csak a gyakorlati célt szem előtt tartva kell átismételnie a négy év anyagát. Mégis mit tehet? Mit kezdhet azokkal a könyvekkel, melyek négy éven át szellemi épülését szolgálták, bár nem egyszeregyként magolandó memoritereknek tekintette azokat? Jobb esetben a leendő felvételiző elkezdi kijegyzetelni könyveit, úgy, aogy érettségi tételeket dolgoz ki, s mire a végére ér, talán nem is jut ideje a jegyzeteket megtanulni. Másrészt nincs tisztában vele, hogy mit és hogyan jegyzeteljen ki, hogyan szűrje ki a végeláthatatlan tananyagból azt, ami előjöhet a felvételin. Nem tudja, hogy milyen feladatok formájában kérdeznek rá tárgyi ismereteire. Sok időt veszít azzal is, ha maga kezdi el tanulmányozni az elmúlt évek felvételi feladatsorait, s annak alapján körvonalazni a tőle számonkérhető tudását. Nem ártana egy komplex irodalomtörténeti jegyzet, amely felvételicentrikusan tekinti át a tananyagot - gondolja - de nem talál ilyet. Ilyen kiadványt eddig még nem hoztak forgalomba. Ez a jegyzet, mely a DFT-Budapest Egyetemi Előkészítő Szervezet két szemináriumvezetőjének közöt szerzeménye, ezt a hiányt igyekszik pótolni.
Célunk mindössze az, hogy megkönnyítsük a felvételire és az érettségire való felkészülést. Ez a jegyzet a gyakorlati célt tartja szem előtt: a lényeget, é csakis a lényeget igyekszik elmondani. Nem fogalmaztuk meg azt az elvárást, hogy megszerettessünk egy-egy művet a tanulóval, mert gyakorlati törekvésünk egészen más jellegű. Tudjuk, hogy a leegyszerűsített cselekményvázlatok, a kivonatolt pályaképek nem pótolják sem az olvasást, sem az elmélyedés élményét. Ugyanakkor tudomásul kell vennünk, hogy mindez hasznos és elengedhetetlen a felvételire való felkészülés szempontjából, s ezeket a vázlatokat - e felkészülést segítő kiadvány hiányában - amúgy is kénytelenek lennének maguk kidolgozni. Most készen nyújtjuk át, abban reménykedve, hogy az Irodalomtörténeti áttekintés segítségével való felkészülés meghozza gyümölcsét: a sikeres érettségit és az eredményes felvételit.
Tanulásához és tanulmányozásához kitartó munkát kívánunk. Vissza

Tartalom

Korstílusok, stílusirányzatok
Az európai kultúra korszakai
Antikvitás5
Középkor6
Reneszánsz7
Barokk8
Felvilágosodás8
Romantika9
Realizmus10
A XIX. század második felének stílusirányzatai11
Az avantgárd13
A magyar irodalom korszakai
A középkori magyar kultúra15
A reneszánsz Magyarországon15
A barokk Magyarorszgáon16
Magyar felvilágosodás16
Magyar romantika17
A XIX. század második fele és a századforduló Magyarországon18
A Századelő magyar művészete és a Nyugat első nemzedéke19
Magyar művészet és irodalom a két világháború között19
Magyar művészet és irodalom 45 után20
Magyar líra és elbeszélő költészet
A reneszánsz líra Magyarországon
Janus Pannonius21
Balassi Bálint22
A magyar barokk költészet
Zrínyi Miklós23
A felvilágosodáskori magyar líra
Csokonai Vitéz Mihály26
Berzsenyi Dániel28
A romantika korabeli magyar líra
Kölcsey Ferenc31
Vörösmarty Mihály33
Petőfi Sándor37
Arany János41
A Nyugat első nemzedéke
Ady Endre48
Babits Mihály55
Kosztolányi Dezső62
A két világháború közötti nemzedék68
József Attila82
Radnóti Miklós
Magyar regény- és novellairodalom
A romantikus regény88
A magyar regény kezdetei88
Jókai Mór
Realista regényírók és novellisták91
Kemény Zsigmond91
Mikszáth Kálmán
A Nyugat első nemzedékének prózaírói95
Móricz Zsigmond98
Kosztolányi Dezső
Modern magyar széppróza104
Márai Sándor104
Ottlik Géza105
Örkény István106
A magyar dráma
A magyar színjátszás kezdetei111
A romantika korabeli magyar dráma
Katona József111
Vörösmarty Mihály113
Madách Imre115
Külföldi széppróza
Az elbeszélő széppróza kezdetei120
A felvilágosodás prózája
Daniel Defoe120
Jonathan Swift121
Voltaire121
Rousseau122
Romantikus regények
E. T. A. Hoffmann122
Victor Hugo123
Realista regényírók
Stendhal123
Honoré de Balzac125
Gustave Flaubert127
Gogol128
Tolsztoj130
Dosztojevszkij132
XX. századi széppróza
Thomas Mann133
Franz Kafka136
Albert Camus139
Külföldi dráma
A görög dráma
A görög színház és színjátszás142
Szophoklész143
A középkori színjátszás144
A reneszánszkori dráma és színház
Az olasz reneszánsz, angol reneszánsz144
William Shakespeare144
Az ellenreformáció színháza, a barokk dráma146
A Francia klasszicista dráma147
Moliere147
A német felvilágosodás drámája149
Goethe149
A romantikus dráma151
A realista dráma152
Ibsen152
Csehov155

Dr. Vargha Balázs

Dr. Vargha Balázs műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Vargha Balázs könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem