1.067.672

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Az ízlés és a műsorpolitika szociológiájáról

Szerző
Szerkesztő
Lektor
Budapest
Kiadó: Magyar Rádió és Televízió
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött papírkötés
Oldalszám: 127 oldal
Sorozatcím: Rádió szakkönyvtár
Kötetszám: 14
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 14 cm
ISBN:
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Talán szerénytelenül hat a kijelentés (de helyzetünk szerénységéből adódik), hogy az első magyar nyelven íródott rádiószociológiai tárgyú könyvet tartja kezében az olvasó, amely emellett, főleg, a... Tovább

Előszó

Talán szerénytelenül hat a kijelentés (de helyzetünk szerénységéből adódik), hogy az első magyar nyelven íródott rádiószociológiai tárgyú könyvet tartja kezében az olvasó, amely emellett, főleg, a mi rádiózásunkat illeti. Szorongással és bizakodással küldjük a címzetteknek e könyvünket: vajon arányban lesz-e az elolvasáshoz szükséges erőfeszítése a remélt ellenszolgáltatással? Arra az egyszerű számtani törvényre gondolunk itt, amely szerint: úgy növelhetjük valamely tört értékét,. ha növeljük a számlálóját, vagy ha csökkentjük a nevezőjét. A tömegkommunikáció nyelvére fordítva, ez azt jelenti: az egyén, valószínűleg, inkább azt a közleményt (könyvet, műsort, filmet stb.) választja, amely a nagyobb ellenszolgáltatást ígéri neki, s ugyanakkor a kisebb erőfeszítést követeli tőle, mint valamelyik másik közlés (Schramm).
Ez a remélt ellenszolgáltatás viszont szorosan kapcsolódik az ember érdekeihez. Lélektani törvény ugyanis, hogy mindabból, ami kívülről érkezik ránk, valóban csak az hat, ami közvetlenül (vagy közvetve) megfelel szükségleteinknek, törekvéseinknek. Módszertani csoportunk e könyv várható sikerét éppen arra alapozta: munkatársaink többségében kifejlődött immár az érdeklődés a rádiószociológiai elemzések iránt: hogy ma már sokan gondolkoznak, elmélkednek közülünk munkájuk elképzelt következményein: hogy egyre inkább természetes szükségletté válik nálunk is, szerkesztőségekben és stúdiókban egyaránt, feladataink tudatosodása. Varga Károly dr. könyve éppen e tekintetben adhat élénk ösztönzéseket.
„Az ízlés és a műsorpolitika szociológiájáról" ugyanis, elsősorban azt gyűjtötte össze lapjaira, amiket a rádiózás dolgairól világszerte ismernek, kipróbáltak és be is váltak, s amik nálunk még jórészt hiányzanak, avagy csak csírájukban leledzenek. Vissza

Tartalom

Dr. Cserés Miklós előszava 3
Bevezetés:
A tömegközlésben forgalmazott kultúra problémája. A probléma logikai és tartalmi megközelítése 9
ELSŐ RÉSZ
A tömegkultúra logikai modellje 21
1. Táncdalfesztivál és NB I/B 21
2. A kultúra túlélési elmélete 25
a) A McPhee-féle kulturális túlélési elmélet fogalmai és feltételezései 26
1° Definíciók 28
2° Feltételezések 31
b) Az egyszerű és ismétlődéses szelektálások elve 31
1° A két szelektálási rendszer matematikai lényege és eltérő eredményeik 31
2° A két szelektálási rendszer hatása a televízió műsoranyagára 34
3° Záró megjegyzések a kétféle szelektálási rendszer működéséhez 36
c) A sebezhetőség elve: pelyva-hiba, búza-hiba 37
1° Melyik fajta rendszer melyik hibára érzékeny? 37
2° Hogyan okozza a felszínen megjelenő pelyva-hibát a rejtett búza-hiba? 39
d) A diszkrimináció problémája hazai tapasztalatainkban 41
1° A KKO rejtélyes kérdése 41
2° Az örök dilettantizmus problémája 44
3° A diszkrimináció alternatívái ideológiai szemszögből 47
4° A két diszkrimináció-típus eredménye szelektálási rendszerenként 50
5° „Sír a nóta, magyar nóta..." 54
3. Műsorpolitikai következtetések és javaslat a kulturális túlélési elmélet hazai empirikus felülvizsgálatára 56
MÁSODIK RÉSZ
Az ízléskörök tartalma és társadalmi meghatározottsága 61
1. A szociológiai és esztétikai szemléletek különbözősége 61
2. Világosan megkülönböztethetjük az ízléskörök határait 69
a) A koncentrikus körök modellje a kulturális tartalmak ismeretében 69
1° Rokonszenves drámaírók - ellenszenves zeneszerzők 70
2° A „kettős veszélyeztetés" elmélete 73
b) Az önálló ízléskörök modellje 76
Az ízléskörök határai az ellenszenv feketéjével meghúzva 77
2° Az ízléskörök egymásba kapcsolódása 80
c) Az ízlés multimodális koncepciója 83
3. A modális ízléskör tartalma és a feszültségkezelés társadalmi funkciója 85
a) Tények a szórakoztatási igény erejéről 85
1° A szilveszteri műsorok tanulsága 85
2° ... és mit mondanak a hétköznapok? 86
3° Sereghajtó: az esztétikai jellegű válaszok 89
b) Mivel magyarázhatjuk e tényeket? 90
1° A tömegkultúra megvádolása és a védelem ellentámadása 91
2° A feszültségkezelés funkciója a komplex társadalmakban 93
3° Veszélyesebb kisülések 95
4° A közönség felfedezése 98
4. Az ízléskörök társadalmi megalapozottsága 98
a) ökológiai, demográfiai és társaslélektani tényezők 98
b) Az ízléskörök tipológiája 100
1° A hat ízlésréteg az amerikai társadalomban 100
2° Hazai tanulságok 103
c) Egy értékítélet, melynek második szakaszát sem szabadna elhagyni I05
5. Az alacsonyabb kultúrák archimédeszi pontjai 106
a) Az alapműveltség emelése 106
b) A szociális felemelkedés I07
c) A társadalmi felemelkedés anyagi és emberi alapjai 108
d) Tudjuk-e, hogy mit akarunk? 111
e) ... hát azt, hogy mit nem akarunk? 115
f) Mi a kanalizáció? 116
Utószó 120

Dr. Varga Károly

Dr. Varga Károly műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Varga Károly könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem