1.062.892

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Pszichológia a tanításban

Szerző
Szerkesztő
Lektor
Debrecen
Kiadó: Pedellus Tankönyvkiadó Kft
Kiadás helye: Debrecen
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 372 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-9224-57-X
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Ez a könyv a pszichológiáról szól - pedagógusjelölteknek és pedagógusoknak. Célja, hogy tudományosan megalapozott ismereteket nyújtson rendszerezett formában a fejlődésről, a tanulásról, a motivációról, az értékelésről, az egyéni sajátosságokról, egyáltalán a pszichológiának az oktató-nevelő munkával összefüggő legfontosabb területeiről. Emiatt tartalmában és megközelítési módjában különbözik minden más, a pszichológiát bemutatni kívánó munkától. Tartalmában azért, mert arra koncentrál, amire a pedagógusnak szüksége lehet a pszichológiából, megközelítési módjában pedig azért, mert ezen ismereteknek a gyakorlati pedagógiai munkában, a tanításban való alkalmazását tartja szem előtt.
Mire ezt a könyvet áttanulmányozzuk, nem lesz kétségünk afelől, hogy a pszichológia hasznos segítőtársunk lehet a gyakorlati munkánk során. Szempontjai, felvetései új oldalról világítják meg a pedagógiai folyamatot, hozzájárulva ahhoz, hogy munkánkat hatékonyan, tanítványaink és önmagunk megelégedésére... Tovább

Fülszöveg

Ez a könyv a pszichológiáról szól - pedagógusjelölteknek és pedagógusoknak. Célja, hogy tudományosan megalapozott ismereteket nyújtson rendszerezett formában a fejlődésről, a tanulásról, a motivációról, az értékelésről, az egyéni sajátosságokról, egyáltalán a pszichológiának az oktató-nevelő munkával összefüggő legfontosabb területeiről. Emiatt tartalmában és megközelítési módjában különbözik minden más, a pszichológiát bemutatni kívánó munkától. Tartalmában azért, mert arra koncentrál, amire a pedagógusnak szüksége lehet a pszichológiából, megközelítési módjában pedig azért, mert ezen ismereteknek a gyakorlati pedagógiai munkában, a tanításban való alkalmazását tartja szem előtt.
Mire ezt a könyvet áttanulmányozzuk, nem lesz kétségünk afelől, hogy a pszichológia hasznos segítőtársunk lehet a gyakorlati munkánk során. Szempontjai, felvetései új oldalról világítják meg a pedagógiai folyamatot, hozzájárulva ahhoz, hogy munkánkat hatékonyan, tanítványaink és önmagunk megelégedésére végezzük. Vissza

Tartalom

Előszó3
A pszichológiáról - röviden5
A pszichológia filozófiai gyökerei5
A determináltság-szabadság problémája5
A test-lélek problémája7
Az adottság-nevelés problémája7
A pszichológia mint tudomány8
A pszichológia fő területei8
Nézőpontok, irányzatok a pszichológiában10
Fejlődés és személyiség
Fejlődéselméletek14
Erikson pszichoszociális fejlődéselmélete14
Piaget kognitív fejlődéselmélete21
Piaget és Kohlberg az erkölcsi fejlődésről29
Életkori sajátosságok36
Háromtól hat éves korig37
A hat - kilenc év közöttiek jellemzői42
A kilenc - tizenkét év közöttiek jellemzői45
A tizenkét - tizenöt év közöttiek jellemzői50
A tizenhat - tizennyolc év közöttiek jellemzői55
A személyiség felépítése és működése59
Pszichodinamikai elméletek60
A pszichodinamikai elméletek további képviselői66
Vonáselméletek71
Humanisztikus elméletek76
A behavioristák79
Epilógus80
A személyiség ötfaktoros modellje81
Szocializáció82
A szocializáció jelenségvilága83
Családi szocializáció85
Iskolai szocializáció88
Kortársi szocializáció89
Szakmai szocializáció93
A tanulás folyamata
Behaviorista tanuláselméletek98
Klasszikus kondicionálás98
Operáns kondicionálás99
Az operáns kondicionálás elveinek alkalmazása a nevelésben102
Szociális tanuláselmélet109
Kognitív tanuláselméletek113
Alaklélektan114
Piaget kognitív fejlődéselmélete és az oktatás117
Bruner kognitív fejlődéselmélete és az oktatás120
A tanulás humanisztikus megközelítése124
A humanisztikus irányzat megjelenése124
A humanisztikus pszichológia vezéralakjainak nézetei126
A humanisztikus pszichológia más teoretikusainak nézetei128
A humanisztikus irányzat nevelési módszerei131
A humanisztikus nevelés értékelése133
A tanulás mint információfeldolgozás137
Az információfeldolgozás kutatása137
Az informácófeldolgozás modellje139
A felejtés149
Metakogníció151
A tanulás motiválása155
A motiváció összetettsége155
A behaviorista nézőpont157
A kognitív nézőpont160
A humanisztikus nézőpont161
Igényszint és teljesítmény164
A tanítási óra légkörének hatása169
Útban az integratív nézőpont felé171
Néhány módszer a tanulók motiválására172
Az iskolai tanulás értékelése176
A szubjektivitás csökkentése177
Az értékelés típusai181
Tesztek, felmérések182
A pontszámok átalakítása osztályzatokká187
A hatékony tanulási környezet
A befolyásolás pszichológiai mechanizmusai190
Szociális hatalom191
A szociális befolyásolás három folyamata192
Konformitás194
Engedelmeskedés196
A felelősség megoszlása199
Döntéshozatal a csoportban200
Vezetési stílus202
A pedagógus hatékonysága206
Az ideális pedagógus koncepciója206
A pedagógus szerep pszichológiai jellemzői207
Törekvések a pedagógus személyi hatásának elemzésére211
A tanári viselkedés és a tanulói teljesítmény közötti kapcsolat211
A hatékony tanításban alapvető szeepet játszó tanári viselkedésmódok215
A hatékony tanulást elősegítő tanári viselkedésmódok218
A tanári hatékonyság sokfélesége221
A tanári hatékonyság néhány fontos mutatója222
A tanulók közötti különbségek figyelembevétele224
Miért kell tekintettel lenni az egyéni különbségekre?224
Az általános intellektuális képesség szerepe a tanulásban226
A specifikus képességek szerepe a tanulásban230
A korábbi teljesítmény szerepe a tanulásban233
Kreativitás233
Kognitív stílusok239
A család szerepe a tanulásban240
Személyiség és tanulás244
Stressz és tanulás248
Speciális bánásmódot igénylő tanulók254
A lassú tanulók255
A tehetséges tanulók258
A hátrányos helyzetű tanulók262
A tanulási zavarral küzdő tanulók265
Az alulteljesítő tanulók269
A nehezen nevelhető tanulók274
Gyógypedagógiai problémák278
Az iskolai csoportok sajátosságai282
Az iskolai osztály kettős arca282
Vonatkoztatási csoport284
A csoporttá válás feltételei285
A csoport fejlődése286
A tanulási szituáció szerepe288
A konfliktusok és viták kezelése a csoportban291
Csoportösszetétel294
Osztály- és csoportnormák295
Csoportnagyság297
A csoport szerkezete298
Tanulási modellek301
Tanulási modellek és a tanuláselméletek301
Az iskolai tanulás a Carroll-féle modellje303
Dahllöf irányadó csoport modellje303
Bloom modellje az iskolai tanulásról305
Bruner oktatáselmélete307
Galperin elmélete az értelmi képességek szakaszos fejlesztéséről309
A képesség-módszer interakció modell310
Kooperatív tanulás311
A mesterfokú tanulás modellje316
A tantermi kommunikáció319
A kommunikáció fogalma319
A kommunikáció általános modellje320
Nyelv és kommunikáció321
Verbális kommunikáció az osztályteremben323
Nem verbális kommunikáció az osztályteremben327
Irányítás és fegyelmezés az osztályteremben336
A tanítási óra irányítása336
Tanári irányításmódok340
Fegyelmezési módszerek345
Én-üzenetek és a vereségmentes módszer352
Hogyan lehetünk jó (jobb) tanárok?354
A pedagógiai képességek fejlesztése355
A frusztrációval való megküzdés358
Irodalom361

Dr. Tóth László

Dr. Tóth László műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Tóth László könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem