1.062.540

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A dialektika a kálvinizmus politikai ethikájában

Szerző
,
Kiadó:
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Varrott papírkötés
Oldalszám: 208 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 16 cm
ISBN:
Megjegyzés: Írta Tóth Kálmán "Magister Theologiae", Princeton "Doctor Theologiae", Union, New-York. Készült a könyvnyomtatás 500. esztendejében. Bethlen Gábor Irodalmi és Nyomdai Részvénytársaság nyomása, Budapest.

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

„Azok, akik Kálvint csak theológusnak tekintik, nem ismerik föl az ő géniuszának egész szélességét. Bölcs törvényeink kiadása, amiben neki nagy része volt, nem kevesebb tisztességet szerzett neki,... Tovább

Előszó

„Azok, akik Kálvint csak theológusnak tekintik, nem ismerik föl az ő géniuszának egész szélességét. Bölcs törvényeink kiadása, amiben neki nagy része volt, nem kevesebb tisztességet szerzett neki, mint Institúciója. Bármilyen forradalmat hoz is az idő vallásunkban, mindaddig, amíg a haza és a szabadság szeretete ki nem alszik közöttünk, ennek a nagy embernek az emléke tiszteletben fog tartatni." Ezek Rousseau szavai, amelyekben az egymástól több, mint kétszáz esztendő történelmi távolságában élt két nagy genfi, Kálvin és Rousseau, legalább egy pillanatra összetalálkozott. Az előbbi nemcsak a tizenhatodik századi egyházreformátor, prédikátor és theológus, hanem politikai elmélkedő, államférfi és az egykorú nemzetközi politikai élet aktív résztvevője is, aki meghatározta a következő századok politikai gondolkodását, formálta a történelmet és oly nyilvánvalóan befolyásolta a modem idők politikai szervezkedését, hogy még a fölvilágosodás korának nagy filozófusa és politikai elmélkedője is a lelkes elismerés e szavainak megírására indult: „Mindaddig, amíg a haza és a szabadság szeretete ki nem alszik közöttünk, ennek a nagy embernek az emléke tiszteletben fog tartatni."
Az ok, amely arra késztet bennünket, hogy "A dialektika a kálvinizmus politikai ethikájában" címet viselő tanulmányunkat egy Rousseau tollából származó Kálvin-dicsérettel kezdjük, nem az a szándék, mintha a modem idők e két nagy, politikai gondolkodóját közös platformra akarnók állítani, sem pedig az az elgondolás, hogy igazoljuk és magasztaljuk a reformátort a fölvilágosodáskori romanticizmus filozófusának szavaival, mintha talán ők ketten ugyanannak, vagy valamiféle rokon szellemnek a képviselői volnának, hanem inkább az a szándék, hogy úgy hivatkozzunk erre a két névre, mint a modern politikai gondolkodás két, különböző, irreleváns, sőt antagonisztikus irányzatának szimbólumaira. Vissza

Tartalom

Bevezetés - - - - - - - - - - - - - 5
I. A DIALEKTIKA ELVE A KÁLVINIZMUSBAN - - _ _ 8
1. A kálvini theológia „centrum"-ának keresése és a dialektika. 8
2. A kálvinizmus dialektikájának háttere. - - - - _ 13
a) Az ótestamentumi prófétizmus. - - - - - _ 13
b) Az ókori filozófiák. - - - - - - - - _ 14
c) A középkori katholicizmus. - - - - - - - 15
d) A prófétai dialektika visszaállítása a kálvinizmusban. - 17
3. A kálvinizmus dialektikái. - - - - - - - - 17
a) A theológiai dialektika. - - - - - - - - I7
b) Az anthropológiai dialektika. - - - - - - 20
c) A politikai-ethikai dialektika. - - - - - - 23
II. A TÖRVÉNY. _ - - - - - - - 27
1. A gratia communis és a politikai ethika. - - - - - 27
2. Kálvin tanítása a természetitörvényről. - - - - - 31
3. A természeti törvény tartalma. - - - - - - - 36
4. A természet törvénye és az isteni törvény. - - - - - 39
5. A szuverén Isten és a törvényszegő. - - - - - - 42
6. Igazság és szeretet. - - - -- - - - - 46
7. Törvény és szabadság. - - - - - - - -- 49
8. A pozitív törvény és az állam. - - - - - - - 54
9. A kálvinizmus és a modern természetitörvény theóriák. - 56
III. A TEKINTÉLY. - - - - 62
1. A tekintély fogalma. - - - - - - - - - 62
2. Levezetett szuverénitások. - - - - - - - - 64
3. Isten és a magisztrátus szuverénitása. - - - - - 67
4. A nép és a tekintély. - - - - - - - - - 71
a) A magisztrátus tisztsége és személye. - - - - 72
b) A tekintély: különleges istenkép. - - - - - 73
c) Tekintély és engedelmesség egyaránt Isten műve. - 74
5. A tekintély és korlátozása. - - - - - - - - 76
a) A fejedelem erkölcsi kötelességérzete. - - - - 76
b) Isten Igéje és annak prófétája. - - - - - - 79
c) A magistratus populares vagy inferiores. - - - - 82
6. Konklúzió. - _ - _ - - - - - - - 89
IV. AZ ÁLLAM. - - - - - - - 91
1. Az állam eredete. - - - - - - - - - - 91
2. Az állam föladata és munkája. - - - - - - - 94
3. Kálvinizmus és theokrácia. - - - - - - - - 100
a) A theokrácia fogalma. - - - - - - - - 100
b) A theokrácia tipusai. - - - - - - - - 101
c) A theokrácia a kálvinizmusban. - - - - - - 105
4. Egyház és állam. __ - _ - - - - - - 108
a) Az egyház és állam egysége. - - - - - - 109
b) Az egyház és állam szeparációja. - - - - - 122
V. A KORMÁNYZAT. - - - - - - - - - - -130
1. Kálvin és a kormányforma. - - - - - - - - 130
2. A monarchia. - - - - - - - - - - 131
a) A Seneca-kommentárban. - - - - - - - 131
1. Zsarnokság, - - - - - - - - 133
2. Felelősség. - - - - - - - - - - 134
3. Clementia. - - - - - - - - - - 136
b) A reformátor és a monarchia. - - - - - - 137
c) A kálvinizmus és a monarchia. - - - - - - 141
3. Kálvin ideális kormányformája. - - - - - - 142
4. Szövetség. Szerződés. Alkotmány. - - - - - - 147
a) Konstitucionalizmus és a dialektika. - - - - - 147
b) Theológiai és ekkleziológiai megalapozás. - - - - 149
c) Kormányzati szerződés: az alkotmány. - - - - 151
d) Kálvinista konstitucionalizmus. - - - - - - 154
e) „Contract social"? - - - - - - - - - 159
5. Választott és felelős képviselet. - - - - - - - 162
VI. ENGEDELMESSÉG ÉS ELLENÁLLÁS. - - - __ 168
1. A „politikai paradoxon" és a dialektika. - - - - - 168
a) A „politikái paradoxon". - - - - - -. ___168
b) Paradoxon és dialektika. - - - - - - __168
c) A kritérium. - - - - - - - - - ___169
2. Az engedelmesség Kálvin levelezésében. - - - ____169
3. Az engedelmesség-elmélet megalapozása. - - - ____175
a) A történelmi szükség. - - - - - - ___175
b) A tisztség tekintélye. - - -. - - _ ___176
4. Passiva obedientia és passiva resistentia. - _ ___179
5. A providenciális liberátor. - - - - - .- ___182
6. Alkotmányos ellenállás. Kálvin. - - - ___ _186
a) Theológiai megalapozás. - - - ___ ___187
b) Ethikai megerősítés. - - - - -187
c) Politikai-jogi igazolás. - - - - ___ ___188
7. Kálvin tanítványai az alkotmányos ellenállásról. _ ___191
a) Az ellenállás objektuma. - - - - _ ____191
b) Az ellenállás szubjektuma. - -- - - _ ___192
c) Jogi megalapozás. - - - - - - _ ____194
ÖSSZEFOGLALÓ MEGJEGYZÉSEK. ________197
BIBLIOGRÁFIA. _____ - - - ___ ____205

Dr. Tóth Kálmán

Dr. Tóth Kálmán műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Tóth Kálmán könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem