1.067.053

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A közlekedési vállalatok mérlegbeszámolójának és gazdasági tevékenységének elemzése

Marx Károly Közgazdaságtudományi Egyetem/Kézirat

Szerző
Budapest
Kiadó: Tankönyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Tűzött kötés
Oldalszám: 338 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Kézirat. Megjelent 333 példányban, 56 ábrával és kihajtható mellékletekkel. Tankönyvi szám: J10-1613.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A gazdasági vezetés informálódása és az információk hasznosítása a magyar népgazdaság vállalatainál az elmúlt néhány esztendőben új tartalmat nyert és új feladatokkal bővült. A szállítási és... Tovább

Előszó

A gazdasági vezetés informálódása és az információk hasznosítása a magyar népgazdaság vállalatainál az elmúlt néhány esztendőben új tartalmat nyert és új feladatokkal bővült. A szállítási és hírközlési népgazdasági ágazatba sorolt vállalatoknál is jelentkeztek ezek a kívánalmak, mert a piaci értékítélet a gazdasági szabályozókon, valamint az árrendszeren keresztül megkövetelte a gazdasági vezetés információinak átalakítását. Mivel a vállalati és egyéni anyagi érdekeltség alapvető komponenseinek, az árbevételnek és az önköltségnek kedvező befolyásolása alapvetően a teljesítményekre ható belső és külső környezeti hatások (tényezők) ismeretében lehetséges, ennek érdekében különösen indokolttá vált a vállalati gazdasági vezetés információs igényeinek és beszámoló-elemzési tevékenységének továbbfejlesztése.
Számviteli információs rendszer hatékonysága a vezetési munkában csak korszerű adatfeldolgozási technika alkalmazásával valósítható meg. Ennek reális gyakorlati feltételeit már a korábbi években megteremtették a közlekedésben. Elektronikus adatfeldolgozó berendezések üzembehelyezésével lerakták az információk hatékony hasznosításának alapjait, és ezáltal tág tere nyílt a gazdasági elemzési modellek alkalmazásának. A számvitel, mint információs alrendszer - az egyéb alrendszerek mellett (ilyen például a statisztika, műszaki nyilvántartás, tervezés stb.)- az egyik legfontosabb adatforrás, mert a vállalat belső (endogén) és külső (exogén) adottságainak hatásairól, a vállalati tevékenységek műszaki-gazdasági eredőiről sajátos rendszerszemlélettel, az analitikus és szintetikus nyilvántartás eszközeivel nyújt mennyiségi és értékbeni tájékoztatást. A műszaki-gazdasági tevékenységről való tájékoztatás gazdasági oldalának mélyreható ismerete természetesen nem nélkülözheti a többi információs alrendszert sem, így a számvitel (szűkebb értelemben könyvvitel) mellett a statisztikai alrendszer szerepe nélkülözhetetlen, mert a műszaki-gazdasági folyamatok gazdasági hatásainak felmérése, felhasználása az igazgatás-irányítás munkájában a két információs alrendszer együttes, komplex módon való felhasználását teszi lehetővé, sőt szükségessé. Vissza

Tartalom

I. Bevezetés a közlekedési vállalatok gazdasági tevékenységének
elemzésébe 3
1. Az elemzésről általában 3
1.1. A vállalati információs rendszerek fejlődésének főbb jellemzői 3
1.2. A kibernetikai szemléletmód a vállalati információs rendszerben 4
1.3. Az elemzés helye a vállalati gazdálkodásban 6
1.4. A közlekedési nagyüzem összetettsége, mint az elemzés
meghatározója 6
1.5. A gazdasági tevékenység elemzésének kialakulása 7
2. A gazdasági tevékenység elemzésének meghatározása 8
2.1. A gazdasági tevékenység elemzésének fogalma, célja
és tárgya 9
2.2. A gazdasági tevékenység elemzésének feladatai 10
2.3. Az elemzés főbb területei 12
3. Az információhasznosítás gazdasági elemzési modelljei 12
3.1. A gazdasági elemzési modellek fogalma és csoportosítása.
3.2. A beszámoló-elemzés célja, fogalma és feladatai 14
3.3. Az elemzési modellek megszerkesztésének általános
követelményei 15
3.4. Az elemzési modell általános alakja (megszerkesztése) 16
4. A gazdasági tevékenység elemzésének információs forrásai 18
4.1. A vállalati információs rendszerek és az elemzés kölcsönhatása 18
4.2. Az elemzés irányvonala, fő forrásai 20
4.3. Az információfeldolgozás termékei, a mutatószámok az
elemzés szolgálatában 22
4.4. A gazdasági elemzés információs forrásának kibernetikai
modellként való működtetése 24
5. A gazdasági tevékenység elemzésének módszerei 26
5.1. A gazdasági tevékenység elemzésének általános menete 27
5.2. Az elemzés általánosan érvényes munkaszakaszai 28
5.3. A gazdasági tevékenység elemzésének számítási módszerei 29
5.31. Az alternatív eltérés-felbontás módszere (standardizálás) 29
5.32. A kumulatív eltérés-felbontás módszere (láncbehelyettesítés) 34
5.33. Az eltérések felbontása parciálszámítási módszerrel 39
5.34. Az elemzési modellek számítógépes megoldásának
értékelése és az elemzési módszerek 46
II. A szállítási teljesítmények elemzése 51
1. A szállítási teljesítmények elemzéséről általában 51
2. A szállítási teljesítmények gazdasági elemzése 52
2.1. A szállítási teljesítmények természetes mértékegységen
történő elemzése 53
2.2. A statisztikai adatszolgáltatás szerepe a gazdasági elemzési modellek megszerkesztésében 54
2.21. A gépjárműállomány statisztikai mutatói 68
2.22. A járművek teljesítményeit kifejező mutatók 69
2.23. A műszaki-gazdasági mutatók 70
3. A szállítási teljesítmények elemzésének gyakorlata 77
3.1. Az áruszállítási teljesítménymutató számításának módszerei 77
3.2. Az árutonnakilométer teljesítménymutató elemzési modellje 80
3.3. Az autóbuszközlekedés teljesítménymutatóinak elemzése,
elemzési modelljei 98
3.4. A mérlegbeszámolóhoz kapcsolódó szöveges értékelés 106
ül. A teljesítmények elemzése a beszámolók keretében 113
1. Az értéktermelő tevékenység elméleti alapjai a közlekedésben 113
2. Az üzemgazdasági és jövedelmezőségi szemléletmód kifejezésre juttatása a komplex elemzésekben 118
3. A komplex elemzés gépi tábláinak információtartalma 120
IV. A szállítási teljesítmények költségeinek elemzése 120
1. A költségszámítás elméleti alapjai 129
1.1. A szállítási költségekről általában 129
1.2. Költségek, mint közgazdasági kategória az értéktermelés
folyamatában 131
2. A költségek elemzéséről általában 132
3. A költségek elemzésének információs forrásai 133
4. Az önköltségelszámolás és a mérlegbeszámoló összefüggései 137
5. A teljesítmények és az önköltség összefüggései a közlekedésben 143
5.1. Az önköltség helye és jelentősége a vállalati önálló elszámolásban 143
5.2. A szállítási teljesítmények és a költségelszámolás információs rendszerének alapvető vonásai 144
5.3. A termelési függvény, mint a teljesítmények költségeinek
Információs meghatározója 149
5.4. A költségfüggvény általános alakjai és szerepük az elemzésben 151
5.41. A költségfüggvények alapvető alakjai a teljesítmények alakulásával összefüggésben 154
5.42. A költségalakulás dinamikájának mérése és kifejezésének problémái 158
5.43. p regressziós függvények jelentősége az önköltségelemzésben 164
5.44. Elemzési tanulmány a költségváltozás mérésére
egyismeretlenes lineáris függvénykapcsolat feltételezésével 170
6. A szállítási teljesítmény önköltségének elemzése 173
6.1. A teljesítmény önköltségének elemzéséről általában 173
6.2. A szállítási teljesítmény önköltségelemzésének gyakorlati
alapjai. (A-lineáris többváltozós függvény szerepe
viteli alapú elemzésekben.) 177
6.3. Az önköltségfüggvény klasszikus szerkezete alapján történő elemzés a szállítási folyamatoknál 180
7. A vállalati költségszerkezet elemzése 186
7.1. A költségnemek szerinti költségelemzés jelentősége 186
7.2. A költségek szerkezeti elemzésének egyszerű módszere 190
7.3. A költségszerkezet-elemzés alapjául szolgáló viszonyszámok. Elemzés a viszonyszámok alapján 198
7.4. Általános módszer a költségtúllépések és megtakarítások
megállapítására, költségszerkezet-vizsgálat keretében 200
7.5. A költségszerkezet-elemzés hagyományos módszere és bírálata 202
8. A vasúti közlekedés költségelemzésének sajátosságai 207
8.1. A vasúti közlekedés költségelemzésének alapvető vonásai.
Funkciók és költségszerkezet-elemzés 207
8.2. Egyszerű elemzési módszer az átlagos vasúti önköltség
alapján 209
8.3. Elemzés az egyedi önköltség alapján 211
8.31. Az egyedi önköltségszámítás jelentősége a vasúti közlekedésben 211
8.32. Elemzési tanulmány az egyedi önköltségszámítás gyakorlati alkalmazására 213
9. A gépjárműközlekedés költségelemzésének sajátosságai 216
9.1. A költségek elemzését meghatározó alapelvek 216
9.2. A közhasználatú gépjárműközlekedés utókalkulációs kötelezettsége. A retrospektív elemzés információs bázisa 217
9.3. A típuskalkuláció a gépjárműközlekedésben 227
9.4. Az egyes költségcsoportok elemzésének általános szempontjai
9.41. A kilométerteljesítménnyel változó költségek (gurulóköltségek) elemzése 231
9.42. Az idővel arányos költségek elemzése 236
9.43. A közvetett (általános) költségek elemzése 237
9.5. Az áruszállítás költségeinek elemzése a közhasználatú gépjárműközlekedésben 239
9.51. A díjszabás alapjául szolgáló költségelemzési modell 239
9.52. Az önköltségmodell megszerkesztésének alapelvei 241
9.53. Az előkészületi (kezelési) szakasz önköltségelemzési modellje 245
9.54. A továbbítási szakasz önköltségelemzési modellje 250
9.55. Az elemzés bemutatása számszerű példán 263
9.56. A rakodási tevékenység önköltségelemzési módszerei
és modellje 280
V. A vállalati gazdálkodás eredményességének elemzése 285
1. Az eredményszámítás és elemzés elméleti alapjai 285
2. A szállítási teljesítmények bevételeinek elemzési alapjai 286
3. A bevételek elemzésének egyszerű módszere a vasúti közlekedésből vett példa alapján 288
4. Az áruszállítási teljesítmények bevételeinek (teljesítményi értékének) elemzése a gépjárműközlekedésben 294
4.1. A szállítási teljesítmények bevételeinek alapvető elemzési
módszere. A mérlegbeszámolót kiegészítő elemzés bemutatása 295
r4.2. A bevételek elemzése díjszabási módok szerint 299
4.21. A bevételek elemzésének elméleti alapjai a súlydíjas díjszabási mód szerinti elemzésnél 299
4.22. A súlydíjas díjszabási mód szerinti bevételek elemzése a gépjárműközlekedésben. 8. sz. Elemzési tanulmány 300
5. A nyereség tervezésének rugalmas módszere a közhasználatú
gépjárműközlekedésben 321
5.1. A gépkocsiközlekedés nyereség tervez és ének egyik dinamikus módszere 321
5.2. A nyereségfüggvény elméleti alapjai 322
5.3. A költségfüggvény általános alakja és gyakorlati alkalmazása 324
5.4. Az árbevételfüggvény differenciált alkalmazása órakilométer-díjas és súlydíjas fuvarozásnál 327
Irodalomjegyzék 333

Dr. Tóth Gyula

Dr. Tóth Gyula műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Tóth Gyula könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem