1.062.236

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A gyermek és az irodalom

Az olvasóvá nevelés kérdései az általános iskolában

Szerző
Szerkesztő
Budapest
Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött papírkötés
Oldalszám: 161 oldal
Sorozatcím: Szocialista Nevelés Könyvtára
Kötetszám: 103
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 14 cm
ISBN:
Megjegyzés: 2000 példányban jelent meg. Tankönyvi száma: 5259.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Az elmúlt esztendők didaktikai vitáiban sok szó esett az irodalomtanítás megjavításáról és vele kapcsolatban az olvasás szerepéről ifjúságunk nevelésében. Az irodalom embernevelő és... Tovább

Előszó

Az elmúlt esztendők didaktikai vitáiban sok szó esett az irodalomtanítás megjavításáról és vele kapcsolatban az olvasás szerepéről ifjúságunk nevelésében. Az irodalom embernevelő és társadalomformáló hatását kétségbe vonni nem lehet. Gerzen szavait idézve, az irodalom "...olyan dokumentumokat tár elénk, melyek segítségével birtokba vehetjük mindazt az igazságot és erőt, amelyet másképp sokszor csak véres szenvedések árán találhatunk meg. A haladó nemzeti és nemzetközi kulturális hagyományok, népünk legkiválóbbjainak a haladás ügyéért vívott állhatatos harcai, a múlt eseményeinek, hazánk építésének és jövőjének ábrázolása elsősorban az irodalmi alkotások révén kerülnek közel hozzánk, és válnak eleven, a képzeletet megmozgató, érzelmi és hangulati elemekkel is telített ismeretekké.
Az író, aki a művészet eszközeivel a valóságot ábrázolja, mindig annak a kornak és társadalomnak a nézeteit tükrözi műveiben, amelyben maga is él. Éppen ebben rejlik az irodalom nevelő ereje, egyéniség- és társadalomformáló szerepe. Az író a történeti korok, társadalmak, emberi jellemek és viszonylatok bemutatásával képet tart olvasói elé, hogy lássák: így éltek, éreztek, gondolkodtak és cselekedtek e korszak emberei. Állásfoglalásra is készteti őket, hogy szeressék vagy gyűlöljék a szereplőket, kövessék példájukat, vizsgálgassák emelkedésük és bukásuk okait, tanuljanak belőle. Vissza

Tartalom

Előszó3
Általános kérdések6
A tanulmány tárgya, célja és feladatai6
Az anyaggyűjtés7
Az anyaggyűjtés forrásai7
Az anyaggyűjtés módszerei7
Egyéni beszélgetés a tanulóval8
Csoportos foglalkozások9
Pedagógiai kísérletek11
Gyakorlati munka tapasztalatainak gyűjtése11
A szakirodalom útmutatásai11
Az anyaggyűjtés alkalmai12
Az olvasás szerepe a gyermek életében12
Az olvasás jelentősége a gyermek iskolai életében13
Az otthoni olvasás szerepe a szabadidő eltöltésében19
Az olvasóvá fejlődés feltételei és szakaszai23
Az olvasóvá fejlődés tényezői23
Az olvasóvá fejlődés szakaszai24
Az iskola feladatai az olvasóvá fejlődés egyes szakaszaiban26
Az olvasási készség elsajátításának a szakasza (6-8 életévek)26
A család szerepe az irodalmi érdeklődés ébresztgetésében az iskoláskort megelőző időszakban27
Az iskolába lépő gyermek lélektani jellemzése29
Az olvasás megszerettetése az I-II. osztályban29
Módszerek31
Az otthoni olvasás ellenőrzése33
Óratervek33
Az önálló olvasóvá felődés szakasza (8-10. életévek)36
Az életszakasz lélektani jellemzése36
Az olvasóvá neveléssel összefüggő olvasástechnikai kérdések38
Tantervi követelmények a III-IV. oszt-ban38
Az olvasási technika fogalma (A hangos és néma olvasás)39
Az olvasási technika fokozatai40
Az olvasási technika vizsgálata Budapesten és vidéken42
Szempontok az olvasási készség fejlesztéséhez45
Az olvasmányok feldolgozása47
A tartalmi megértés szintjei47
Az olvasmány formai sajátságainak a vizsgálata49
A feldolgozás mozzanatai50
Az otthoni önálló olvasásra ösztönzés a tanítási órákon51
A tankönyv kapcsolata az ifjúsági művekkel52
A tanítási témával rokontartalmú könyvek ajánlása53
Az ifjúsági mű megbeszélése az órán53
A fejlett olvasás bevezető szakasza (10-14 életévek)57
Az életszakasz lélektani jellemzése57
Átmenet az alsó és felső tagozat munkája között63
Az olvasóvá nevelés feladatai a felső tagozatban64
Az otthoni olvasás népszerűsítése és szervezése64
Az ellenőrzött könyvforrások biztosítása65
A fejlődést elősegítő irodalom kiválasztása67
Az irodalmi érdeklődés fejlesztésének feltételei70
Tárgyi feltételek70
Személyi feltételek72
A lélektani tájékozódás szükségessége74
A foglalkozási módszerek ismerete76
Az irodalmi foglalkozások munkaszakaszai77
A munkaszakaszokról általában77
A könyvvel folyó nevelőmunka tervezése78
A tervezés előmunkálatai78
Adatgyűjtés az osztályban78
Az előző évi tapasztalatok elemzése84
Tájékozódás az otthoni körülményekről86
A tervkészítés feladatai87
A tervezés általános irányelvei87
A fő feladatok kijelölése88
A terv részfeladatokra bontása89
A foglalkozások anyaga és beosztása91
Az együttműködés terve a nevelés tényezőivel92
Az osztályfőnöki órák irodalmi foglalkozásai95
A munkaterv készítése108
Két alapelv108
Munkatervek109
Az irodalmi foglalkozások szervezése119
A foglalkozások előkészítése119
Technikai előkészítés119
Lélektani előkészítés120
A foglalkozások vezetése122
Az idő helyes beosztása122
Az eseményszerűség követelménye123
A cselekvőképesség foglalkoztatása123
Az olvasás irányítása125
Miért van szükség irányításra?125
Az egyéni foglalkozások129
Beszélgetés a gyermekkel129
Egyéni feladatok130
Közös foglalkozások136
Témák megbeszélése137
Felolvasó órák137
Filmvetítéssel kísért könyvismertetés138
Az író és az olvasó találkozása140
Irodalmi versengések141
Az osztály- és ifjúsági könyvtár munkájáról143
Az osztálykönyvtár143
Az osztálykönyvtár pedagógiai jelentősége143
Az osztálykönyvtár szervezése145
Az iskolai ifjúsági könyvtár147
Jelentőségének megnövekedése. Hiányosságok147
Az ifjúsági könyvtáros feladatai150
A tanítási órákra való felkészülés segítsége150
Az otthoni olvasás irányítása151
Foglalkozás a szülőkkel152
A könyvtári munka állandó javítása (önképzés)152
A könyvtáros munkamódszerei153
Az olvasók tájékoztatása154
Aktívhálózat kiépítése155
Könyvtári körök155
Az irodalmi tömegfoglalkoztatás156
Összefoglalás158

Dr. Tóth Béla

Dr. Tóth Béla műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Tóth Béla könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem