A közlekedés és az infrastuktúra fogalma, helye és szerepe a gazdaságban | |
A közlekedés mint az infrastuktúra része | 1 |
Gazdasági alapfogalmak | 4 |
Az infrastrukturális ellátottság értékelése | 11 |
A közlekedés különleges gazdasági sajátosságai | 14 |
A használók (a közlekedők, mint fogyasztók) szemszögéből | 14 |
A szolgáltatók (a közlekedési létesítményeket üzemeltetők) szemszögéből | 14 |
A piaci verseny és szabályozás szemszögéből | 15 |
A közúti közlekedési kereslet növekedésének okai, társadalmi-gazdasági háttere | |
A közlekedési eszközök gyártása, használata és a gazdaság | 21 |
Személygépkocsi-tulajdon és személygépkocsi-használat | 22 |
A gépjárművek éves átlagos futásteljesítménye és foglaltsága | 23 |
A közúti áruszállítás a közlekedési munkamegosztásban | 29 |
A közúti szolgáltatások iránti kereslet | |
Az általános keresleti függvény | 31 |
Összegezett és egyedi keresleti függvények | 31 |
A közúti forgalom időbeli lefolyása | 35 |
A közúti kereslet érzékenysége | 36 |
A közlekedés költségei | |
Költségfogalmak és költségösszetevők | 41 |
Az úthasználó költségei | 42 |
A közlekedési létesítmények költségei | 43 |
A magán- és a társadalmi költségek | 43 |
A külső (externális) költségek | 45 |
A közlekedési költségfüggvények | 47 |
A közlekedési költségfüggvények főbb típusai | 49 |
A költségfüggvények jellegzetességei | 49 |
Rövidtávú közlekedési összköltség-függvények | 52 |
Rövidtávú fajlagos közlekedési költségfüggvények | 54 |
Hosszú távú költségfüggvények | 60 |
A közlekedés társadalmi és gazdasági haszna | |
Az úthasználók haszon-függvényei | 67 |
Azonos fajtájú, de eltérő kapacitású létesítmények többlet-haszna | 69 |
A közúti forgalom előrejelzése | |
Rövid távú előrejelzés | 73 |
A négy lépéses, összegező forgalmi modell | 75 |
Közlekedési létesítmények terv-változatainak gazdasági elemzése | |
A gazdaságpolitikai célok és a közlekedéstervezés | 81 |
A tervezési szintek a gazdaságban | 81 |
A projekt szintű tervezés | 83 |
A projekt fogalma, értelmezése | 83 |
Egy projekt megvalósításának szakaszai | 83 |
Egy projekt gazdasági elemzése | 84 |
A gazdasági értékelés módszerei | 86 |
A költség-haszon elemzés | 86 |
Alapelvek | 86 |
Az idő szerepe az értékelésben | 87 |
A projekt-változatok gazdasági hatékonységi mutató | 89 |
A költséghatákonyság-elemzés | 95 |
A többkritériumos elemzés | 96 |
A többkritériumos elemzés alapvető jellegzetességei | 96 |
A többkritériumos elemzés előnyei az informális értékeléssel szemben | 96 |
A teljesítmény-táblázat előállítása | 97 |
Érzékenység, bizonytalanság és kockázat | |
Az érzékenységi vizsgálat | 103 |
Az érzékenységi együttható számítása | 105 |
A bizonytalanság figyelembe vétele | 106 |
A kockázati együttható | 111 |
A közlekedési létesítmények finanszírozása | |
A finanszírozás fogalma | 113 |
A közúthálózat, mint vagyon értéke | 114 |
A nemzeti számla | 114 |
A bruttó érték és az állóeszköz-felhasználás | 115 |
A nettő érték számítása | 117 |
Az utak és hidak értékcsökkenésének számítása | 117 |
A közúti kiadások | 121 |
A finanszírozási terhek elosztása | 122 |
A finanszírozási források | 122 |
A közúti finanszírozási terhek elosztása költségvetési finanszírozás esetén | 126 |
Az általános adóbevételeken kívüli forrásokból való finanszírozás | 132 |
A finanszírozási eszközök | 135 |
A pénzügyi elemzés, a pénzügyi hatékonysági mutatók | 137 |
A magánszektor közreműködése a közutak finanszírozásában | |
A magánszektor közreműködésének előnyei | 141 |
A jogi és közigazgatási szabályozási keretek: a koncesszió | 143 |
A halasztott közfinanszírozás | 145 |
Árnyék-útdíj | 145 |
A lízing és az elő-finanszírozás egyéb formái | 148 |
A létesítmény-finanszírozás (project finance) | 148 |
A közigazgatási-magánvállalkozási társulás (PPP) | 149 |
A kockázatok megosztása a PPP keretében | 151 |
A finanszírozás és a beszerzési eljárás | 151 |
Ajánlott irodalom | 155 |