Előszó a magyar kiadáshoz | 11 |
A szülőket vádolják - de nem képzik | 15 |
A szülő: ember, nem Isten | 24 |
A szülői elfogadás ábrája | |
A következetlenség biztosra vehető! | |
Nincs szükség szülői "egységfrontra" | |
A hamis elfogadás | |
Lehet-e elfogadni a gyereket, de a viselkedését nem? | |
Milyen az "igazi" szülő? | |
Hogyan figyeljünk gyerekünkre, hogy megnyíljon előttünk? - Az elfogadás nyelve | 36 |
Az elfogadás varázsereje | |
Az elfogadást ki is kell mutatni | |
Az elfogadás közlése szavak nélkül | |
Az elfogadás kimutatása "be nem avatkozás" révén | |
Az elfogadás kimutatása passzív figyelemmel | |
Az elfogadás közlése szavakkal | |
Egyszerű "hívogatók" | |
Az értő figyelem | |
Miért érdemes a szülőknek megtanulni az értő figyelmet? | |
Az értő figyelemhez szükséges szemlélet | |
Az értő figyelem kockázata | |
Hogyan működik az értő figyelem? | 62 |
Amikor a gyereknek van problémája | |
Hogyan működhet a szülői értő figyelem? | |
Mikor hasznos az értő figyelem? | |
Gyakori hibák az értő figyelem alkalmazásában | |
A gyerek befolyásolása "útmutatással" | |
"Hívogatás" majd "elkergetés"? | |
A "szajkózás" | |
Empátia nélküli meghallgatás | |
Értő figyelem - rosszkor | |
Hogyan figyeljünk a kicsikre, akik még alig tudnak beszélni? | 87 |
Miben "más" a csecsemő? | |
Ráhangolódás a csecsemő szükségleteire és problémáira | |
Hogyan segít csecsemőknél az értő figyelem? | |
Segítsünk kisbabánknak igényei önálló kielégítésében | |
Hogyan beszéljünk, hogy gyerekünk figyeljen ránk? | 92 |
Amikor a probléma a szülőé | |
Félresikerült "megmondások" | |
Kész megoldást közlő üzenetek | |
Lekezelő üzenetek | |
Jól működő "megmondások" | |
"Te-üzenetek" és "én-üzenetek" | |
Miért hatékonyabb az "én-üzenet"? | |
Az "én-üzenet" alkalmazása | 106 |
A rejtett "te-üzenet" | |
Ne a negatívumot hangsúlyozzuk! | |
Bagatellizálás | |
A kitörő vulkán | |
Mire képes a hatékony "én-üzenet"? | |
Szavak nélküli "én-üzenet" kisbabáknak | |
Az "én-üzenet" bökkenői | |
Az elfogadhatatlan viselkedés megváltoztatása a környezet módosításával | 118 |
A környezet gazdagítása | |
A környezeti ingerek tompítása | |
A környezet egyszerűsítése | |
A gyerek mozgásterének korlátozása | |
A "gyerekbiztos" környezet kialakítása | |
A tevékenységek átváltása | |
Jó lesz kicsit másképp is? | |
A gyerek felkészítése a környezet várható változására | |
Tervezés, nagyobbakkal | |
Az elkerülhetetlen szülő-gyerek konfliktusok: ki legyen a nyertes? | 125 |
Hatalmi harc szülő és gyerek között | |
Nyertes-vesztes szereposztások | |
Miért sikertelen az I. módszer? | |
Miért sikertelen a II. módszer? | |
További gondok az I. és II. módszerrel | |
Szülői hatalom: szükséges és indokolt? | 137 |
Mi a tekintély? | |
A szülői hatalom szűkös korlátai | |
A szülő előbb-utóbb kifogy hatalmából | |
Azok a "rettenetes kamaszévek" | |
A hatalmon alapuló nevelés szigorú feltételei | |
A szülői hatalom hatása a gyerekre | |
Ellenállás, provokálás, lázadás, negativizmus | |
Sértettség, düh, ellenségeskedés | |
Agresszió, bosszú, visszavágás | |
Hazudozás, rejtőzködés | |
Mások hibáztatása, "befeketítés", csalás | |
Basáskodás, erőszakoskodás | |
"Nyerni kell, veszteni szörnyű!" | |
Összefogás a szülők ellen | |
Meghunyászkodás, engedelmeskedés, alázat | |
Hízelgés, a kegyek keresése | |
Konformizmus, az alkotókészség hiánya, félelem az újtól, a sikergaranciák elvárása | |
Visszahúzódás, menekülés, ábrándozás, regresszió | |
Néhány további fontos kérdés a szülői hatalom kapcsán | |
"Hát nincs szüksége a gyereknek tekintélyre és korlátokra?" | |
Akkor sem indokolt a tekintélytartás, ha a szülő következetes? | |
"Hát nem az a szülő dolga, hogy befolyásolja gyerekét?" | |
Miért maradt fenn a hatalom a gyereknevelésben? | |
A konfliktusmegoldás vereségmentes módszere | 159 |
Miért olyan eredményes a III. módszer | |
A gyerek motivált a megoldás megvalósításában | |
Nagyobb az esély a jó minőségű megoldásra | |
A III. módszer jó agytorna | |
Kevesebb harag, több szeretet | |
Kevesebb ellenőrzésre van szükség | |
Nincs szükség kényszerítésre | |
A III. módszer elvezet a valódi problémához | |
Felnőttként kezeljük a gyerekeket | |
A III. módszer mint terápia | |
A szülők aggályai a vereségmentes módszer kapcsán | 175 |
Már megint "üljünk le és értsünk egyet"?! | |
A III. módszer mint a szülői gyengeség jele | |
"Csoportok nem tudnak dönteni" | |
"A III. módszer olyan hosszadalmas!" | |
"Miért ne használhatná a szülő az I. módszert, hiszen ő a bölcsebb?" | |
Lehet-e kisgyerekekkel is használni a III. módszert? | |
Van-e olyan helyzet, amikor mégis az I. módszert kell alkalmazni? | |
"Nem veszítem-e el tekintélyemet a gyerekeim előtt?" | |
A vereségmentes módszer a gyakorlatban | 190 |
Hogyan kezdjük? | |
A vereségmentes módszer hat lépése | |
Tárjuk fel és fogalmazzuk meg a konfliktust! | |
Ötletgyűjtés a megoldáshoz | |
A javaslatok mérlegelése | |
Döntés a legjobb, elfogadható javaslat mellett | |
A gyakorlati lebonyolítás | |
Hogyan sikerült? | |
Értő figyelem és "én-üzenetek" nélkül nem megy! | |
Az első vereségmentes próbálkozás | |
Milyen problémákra számíthatunk? | |
Kezdeti bizalmatlanság és ellenállás | |
"És ha nem találunk elfogadható megoldást?" | |
Visszakanyarodás az I. módszerhez, amikor csődöt mond a III. módszer | |
"Legyen-e büntetés, ha mégis...?" | |
Szerződésszegés | |
Ha a gyerek megszokta, hogy csak ő nyerhet | |
A vereségmentes módszer a gyerekek közötti konfliktusokban | |
Amikor mindkét szülő érintett a szülő-gyerek konfliktusokban | |
Ki-ki a maga jogán | |
Amikor csak az egyik szülő használja a III. módszert | |
Lehet-e váltogatni a módszereket? | |
Előfordul, hogy csődöt mond a III. módszer? | |
Amit szeretnénk elkerülni: hogy gyerekeink felmondjanak nekünk | 211 |
Az értékrend | |
Emberi jogok | |
"Nem is taníthatom az értékrendemet?" | |
A szülő mint modell | |
A szülő mint szaktanácsadó | |
"Elfogadni, amin nem változtathatok" | |
Egy kis segítség, "hogy tudjam a különbséget" | |
Konfliktusmegelőzés - önmagunk, a szülők változtatásával | 224 |
Lehetünk-e elfogadóbbak önmagunkkal szemben? | |
Kié a gyerek? | |
Tényleg szeretjük a gyerekeket - vagy csak bizonyosfajta gyereket? | |
Nem csupán a mi értékeink és meggyőződéseink igazak | |
A házastársi kapcsolat elsődlegessége | |
Lehet-e változtatni a szülők szemléletén? | |
Gyerekeink sok-sok nevelőszülője | 233 |
Credo - hitvallásom a gyerekekhez fűződő kapcsolatomról | 238 |
Függelék | 240 |
Fülelj az érzésekre! (gyakorlat) | |
A meddő üzenet felismerése (gyakorlat) | |
Küldj "én-üzenetet!" (gyakorlat) | |
A tipikus közléssorompók hatása a gyerekre | |
Néhány fogalom - ahogyan Gordon használja őket | |
Ajánlott olvasmányok | |