Előszó | 11 |
Személyi feltételek | 13 |
A vizsgázó | 15 |
Rendelkeznek-e a vizsgázók kellő önismerettel? | 15 |
A vizsgázók szóbeli kommunikációs készsége | 17 |
A vizsgázók írásbeli kommunikációs készsége | 19 |
Nyelvvizsgázói magatartások | 20 |
Negatív nyelvvizsgázói magatartások a szóbeli vizsgán | 20 |
A szóbeli interjú | 20 |
A sajtószöveg összefoglalása | 22 |
Negatív nyelvvizsgázói magatartások az írásbeli vizsgán | 24 |
Fordítás idegen nyelvről magyarra | 24 |
Fordítás magyarról idegen nyelve, illetőleg az irányított fogalmazás | 26 |
A nyelvi tesztfeladatok | 27 |
Pozitív nyelvvizsgázói magatartások | 28 |
A helyes nyelvvizsgázói technika néhány fontos módszere a szóbeli vizsgán | 31 |
A szóbeli interjú | 31 |
A sajtószöveg értése | 37 |
A helyes nyelvvizsgázói technika az írásbeli vizsgán | 37 |
A vizsgáztató | 40 |
A korszerű vizsgáztatás "egyszeregye" | 44 |
A szóbeli interjú mint beszédhelyzet | 46 |
Helyes és célszerű vizsgáztatói technika a gépi hang értését ellenőrző feladat végzésekor | 54 |
Helyes és célszerű vizsgáztatói technika az olvasott szöveg értését ellenőrző feladat végzésekor | 56 |
Negatív vizsgáztatói magatartások | 57 |
A vizsga | 61 |
A gyakorlat elmélete | 63 |
A nyelvtudás értékelésének meghatározása, helye és feladata | 63 |
A nyelvtudás értékelése | 72 |
Az értékelés gyakorlata. Az értékelésnek a kölcsönhatása a nyelvpedagógiai, illetőleg visszahatása a többi tényezőre | 72 |
Milyen követelményeknek kell a jó vizsgának megfelelnie? | 73 |
Szubjektív és objektív értékelési módszerek | 77 |
A kompetencia | 83 |
Az idegen nyelv tudását alkotó készségek | 87 |
A négy alapkészség pszicholingvisztikai jellemzése | 87 |
A beszéd folytonossága (fluencia) | 99 |
Az idegennyelvi kompetencia | 99 |
A beszéd folytonosságát (fluenciáját) alkotó összetevők | 102 |
Szünet és habozás a beszédprodukcióban | 104 |
A társadalmi-kulturális tényezők | 107 |
A társadalmi-kulturális háttér | 109 |
Megelevenítési folyamatosság | 110 |
A fluens beszélő | 114 |
Nyelvi készségek - nyelvtanulási szükségletek | 116 |
Nyelvtanulási szükségletek | 117 |
A nyelvtanulási szükségletek - a nyelvtanulási célok és a különböző nyelvi készségek kapcsolata | 120 |
A szóbeli érintkezéshez szükséges készségek | 121 |
Az írásbeli érintkezéshez szükséges készségek | 121 |
A nyelvi készségek tesztelése | 122 |
A nyelvi készségek tesztelését szolgáló feladatok | 124 |
Objektív technikájú tesztelés | 124 |
A kommunikatív tesztelés | 131 |
A nyelvi készségeket mérő, illetőleg értékelő kommunikatív feladatok áttekintése | 133 |
A beszédértést mérő feladatok | 133 |
Az íráskészséget mérő feladatok | 138 |
A beszédkészséget mérő feladatok | 139 |
A nyelvvizsga mint a nyelvtudás értékelése | 144 |
A beszédszituáció és a beszédtevékenység a nyelvvizsgán | 144 |
Az elmélet gyakorlata | 147 |
A nyelvtudás értékelésének, tesztelésének főbb történeti korszakai | 147 |
Az 1980-as évek vizsgarendje | 153 |
Egy lehetséges új nyelvvizsgamodell | 166 |
Egy lehetséges új nyelvvizsgamodell alapelvei és követelményrendszere | 168 |
Általános elemek és elvek | 168 |
Az elképzelt vizsgarendszer két változata | 172 |
I. változat | 172 |
II. változat | 175 |
Összefoglalás: alap-, közép-, haladó- és felsőfokú vizsga | 176 |
A négy alapkészség négy fokra kidolgozott célrendszere a nyelvvizsgamodellben | 177 |
Beszédkészség | 177 |
Beszédértés | 179 |
Íráskészség | 180 |
Olvasott szöveg értése | 181 |
A javasolt új vizsgarend javasolt feladatai | 183 |
Az alapfokú vizsga javasolt feladatai | 183 |
A beszédkészség vizsgálata | 184 |
A beszédértés vizsgálata | 184 |
Az íráskészség vizsgálata | 185 |
Az olvasott szöveg értésének vizsgálata | 185 |
A középfokú vizsga feladatai | 186 |
A beszédkészség vizsgálata | 186 |
A beszédértés vizsgálata | 187 |
Az íráskészség vizsgálata | 188 |
Az olvasott szöveg értésének vizsgálata | 188 |
A haladófokú vizsga javasolt feladatai | 189 |
A beszédkészség vizsgálata | 189 |
A beszédértés vizsgálata | 190 |
Az íráskészség vizsgálata | 191 |
A felsőfokú vizsga javasolt feladatai | 192 |
A beszédkészség vizsgálata | 192 |
A beszédértés vizsgálata | 194 |
Az íráskészség vizsgálata | 194 |
Az olvasott szöveg értésének vizsgálata | 194 |
A javasolt feladatok kiválasztását, illetőleg alkalmazását irányító elvek és megfontolások | 195 |
Mi lehet az oka annak, hogy némely vizsgázót nehéz, olykor szinte lehetetlen beszédre késztetni? | 196 |
Végkövetkeztetés | 201 |
Az új vizsgáztatási formákkal kapcsolatos állandó, nem közvetlenül vizsgáztatási feladatok | 201 |
A tervezett nyelvvizsgareform: az 1990-es évek nyelvvizsgája | 202 |
Az 1980-as évek és az 1990-es évek tervezett vizsgarendszerének összehasonlítása | 204 |
Függelék | 211 |
Bibliográfia | 215 |