kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
Kiadó: | Tankönyvkiadó Vállalat |
---|---|
Kiadás helye: | Budapest |
Kiadás éve: | |
Kötés típusa: | Tűzött kötés |
Oldalszám: | 252 oldal |
Sorozatcím: | |
Kötetszám: | |
Nyelv: | Magyar |
Méret: | 24 cm x 17 cm |
ISBN: | |
Megjegyzés: | Tankönyvi szám: J11-264. Kézirat. |
Az oktatáselméleti alapfogalmak | 3 |
Az oktatáselmélet fogalma, tárgya, feladatai | 3 |
Az oktatás fogalma | 6 |
Oktatás, képzés, nevelés | 8 |
Az oktatás alapfogalmai | 11 |
Az oktatás folyamata | 17 |
Az oktatási folyamat ismeretelméleti alapja | 18 |
A tudományos ismeretszerzés és az iskolai tanulás | 22 |
Az oktatási folyamat fő mozzanatairól általában | 24 |
Az oktatási folyamat fő mozzanatainak elemzése pszichológiai, logikai, pedagógiai szempontból, s a tanár és a tanulók viszonya alapján | 29 |
A fogalmak fejlesztése, az oktatás folyamatában | 40 |
A munkaoktatásból eredő új vonások az oktatási folyamatban | 43 |
Az oktatási folyamat dialektikus értelmezése. Korszerűsítésének kérdései | 47 |
Az oktatás alapelvei | 53 |
Az oktatás szocialista nevelőjellege | 54 |
A tanulók sokoldalú fejlesztésének elve | 57 |
A tudományos megalapozottság elve | 59 |
A rendszeresség elve | 60 |
A szemléletesség elve | 62 |
A tanulók tudatos aktivitásának elve | 63 |
A tartós elsajátítás (szilárdság) elve | 66 |
Az érthetőség elve | 68 |
A közösségi elv és az egyéni foglalkozás elve | 69 |
A nevelő és a nevelőközösség vezetőszerepének elve | 71 |
Az oktatás tartalma | 75 |
A tantervelmélet problémái. A társadalmi célokból való kiindulás kérdése | 75 |
Az iskola céljának és feladatainak meghatározása | 77 |
A tanítási anyag kiválasztása. A tantervi anyag kijelölése | 80 |
A tantervek lélektani megalapozottságának kérdései | 85 |
Általános iskolai tanterveink fejlődése. Az általános iskola tartalmi továbbfejlesztésének kérdései | 88 |
A tanítási anyag elrendezése. A tantárgyak megállapítása | 95 |
A tanulmányi idő és az óraterv | 98 |
A tantervi utasítások | 99 |
A tankönyvek | 99 |
Az oktatás szervezeti formái | 103 |
Az általános iskolában előforduló főbb oktatási szervezeti formák | 103 |
Az osztály- és tanórarendszer fogalma, keletkezése, fejlődése | 111 |
Az osztály- és tanórarendszert felbontó polgári törekvések | 114 |
A Sickinger-féle mannheimi rendszer | 114 |
Decroly rendszere | 115 |
A Dewey-féle projekt módszer | 116 |
A Dalton-terv | 117 |
A Winnetka-terv | 117 |
A laboratóriumi brigád-rendszer | 118 |
Az osztály- és tanórarendszer alakulása hazánkban | 118 |
A tanítási órák rendszere, szerkezeti felépítése és típusai | 121 |
A tanórák rendszere. A tanítási óra felépítését meghatározó tényezők. Az óratípusok kérdése | 121 |
Az óratípus és az órasablon között lévő különbség. A formális fokozatok kritikája | 123 |
Az egyes óratípusok jellemzése | 125 |
A vegyes típusú (kombinált) óra | 125 |
Az új ismeret feldolgozására szánt óra | 128 |
Az ismeretek gyakorlati alkalmazására szánt óra (Gyakorló, vagy készségképző óra) | 130 |
az ismsétlő, rendszerező óra | 133 |
Az ellenőrző (számonkérő) óra | 136 |
A munkaoktatásban jelentkező óratípusok kérdése | 137 |
A tanítási óra szerkezeti fejlődésének újabb problémáik | 139 |
Az oktatás módszerei | 143 |
Elvi, általános kérdések a módszerről | 143 |
A módszer fogalma | 143 |
A módszerek megválasztását meghatározó tényezők | 146 |
A módszerek osztályozása | 149 |
Az egyes módszerek ismertetése | 151 |
Az ismeretek folyamatos szóbeli közlése | 151 |
A beszélgetés | 155 |
A szemléltetés | 162 |
A tanulók önálló megfigyelései, laboratóriumi és gyakorlati munkái | 166 |
A tanulók munkája a tankönyvekkel, más könyvekkel, oktatási segédeszközökkel és füzetekkel | 168 |
A gyakorlás | 172 |
Az ismétlés | 174 |
Az ismeretek ellenőrzése és értékelése | 176 |
A szocialista iskola módszereinek fő kérdései | 187 |
Az oktatási módszerek korszerűsítésének problémái | 187 |
A munkaoktatással kapcsolatos módszertani kérdések | 188 |
A módszerek alkalmazásának dialektikus szemlélete | 190 |
A tanár előkészülete a tanításra | 193 |
Általános követelmények | 193 |
A tanmenet és az óravázlat készítése | 195 |
A tanítási órák elemzése | 199 |
Az általános óraelemzés szempontjai | 200 |
A speciális (különleges) óraelemzés szempontjai | 202 |
Az összevont osztályoskban folyó oktató munka problémái | 207 |
A részben osztott és kislétszámú iskola fogalma, történeti kialakulása | 207 |
Az összevont osztályokban folyó oktató munka módszereinek összehasonlítása a kapitalista és a szocialista iskolarendszerben | 210 |
Az összevont osztályokban folyó oktató munka megszervezése | 212 |
Az összevont osztályokban folyó oktató munka speciális kérdései | 214 |
A problematikus (elmaradt, nehezen tanuló) gyermekek oktatásának kérdései | 217 |
Függelék | 223 |
A didaktika kérdéseinek vázlatos történeti áttekintése | 223 |
A tanárjelöltek gyakorlati tanításainak elemzése, elbírálása és értékelése | 235 |
Irodalomjegyzék | 239 |
Tartalomjegyzék | 249 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.