1.062.087

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A helytörténeti kutatások módszere és feladatai az oktató-nevelő munkában

Tanárképző Főiskolák/Kézirat

Szerző
Lektor
Budapest
Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 100 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Kézirat. 7., változatlan utánnyomás. Tankönyvi szám: J 11-270. Megjelent 284. példányban.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Részlet a könyvből:

"I. A HELYTÖRTÉNETÍRÁS JELENTŐSÉGE ÉS FELADATAI
A helytörténetírás éppúgy, mint a történetírás általában véve, eszköz az uralkodó osztály kezében, hogy azzal az embereket... Tovább

Előszó

Részlet a könyvből:

"I. A HELYTÖRTÉNETÍRÁS JELENTŐSÉGE ÉS FELADATAI
A helytörténetírás éppúgy, mint a történetírás általában véve, eszköz az uralkodó osztály kezében, hogy azzal az embereket saját érdekében befolyásolja és nevelje. Ha a burzsoázia arra használja fel a helytörténetet, hogy soviniszta és fasiszta gondolatokat terjesszen a tömegek között, akkor a helytörténet a mi számunkra sem valami öncél, hanem a szocialista hazafiságra nevelés egyik nem lebecsülendő eszköze. Mi azért kutatjuk és dolgozzuk fellakóhelyünk történetét,hogy a múlt haladó hagyományainak megismeréséből új erőt merítsünk a jelent számára, hogy elődeink harcaiból és dolgos hétköznapjaiból tanuljunk hogy szűkebb hazánkat, szülőföldünket, lakóhelyünket még szebbé együk és még biztosabban járjunk a szocializmus építésének útján, s ha kell, szilárd eltökéltséggel meg is védjük népi demokratikus államunkat.
A hazaszeretetre való nevelés egyik jelentős tényezője a hazai táj szeretete, mert a haza fogalmának is egyik legerősebb valóságeleme a szülőföld, vagy az a vidék, amely jóban és rosszban életünknek szerves része, amelyhez igen erős érzelmi szálak fűznek." Vissza

Tartalom

I. A helytörténetírás jelentősége és feladatai 3
II. A helytörténeti kutatás néhány elméleti és módszertani kérdése 9
III. A helytörténetírás felszabadulás előtti eredményei és mai helyzete 13
IV. A helytörténetírás forrásai 17
1. Tárgyi kútfők 17
A) Régészeti leletek 17
B) Építészeti emlékek, műemlékek 19
C) Régi pénzek 20
2. Írott források 20
A) Helytörténeti bibliográfiák 20
B) Levéltári forrásanyag 28
3. Térképek, tervrajzok, látképek, alaprajzok 38
4. Szóbeli források 41
A) Visszaemlékezések, szemtanú-jelentések 41
B) A népmonda 42
C) Földrajzi nevek. a helynévgyűjtés 43
5. Településtörténet 53
6. Néprajz (ethnogárfia) 54
V. A forrásanyag feldolgozása 57
1. A helyi krónika 57
2. A monografikus feldolgozás 59
A) Módszertani kérdések 59
B) A falumonográfia 61
C) A városmonográfia 66
3. A munkásmozgalom helytörténeti feldolgozása 68
VI. A helytörténeti adatok felhasználása a történelem tanításában 75
VII. A helytörténeti adatok felhasználása a tanítási órán kívül. A helytörténeti szakkörök 83
1. A helytörténeti szakkör tevékenységének célja és tartalma 83
2. Munkaterület 84
3. a helytörténeti szakkörök tevékenységének néhány szervezeti kérdése 89
4. a szakköri munka eredményeinek értékesítése a nyilvánosság számára 90
Irodalom 93

Dr. Szántó Imre

Dr. Szántó Imre műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Szántó Imre könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem