A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
Előszó
Az állami díjas pedagógus gondolatai nekem az önképzés, a továbbképzés rendkívüli fontosságát - a mindenből merítés tanulságát - az önbecsülés értékét - az önmegvalósítást, mint az élet egyik...
Tovább
Előszó
Az állami díjas pedagógus gondolatai nekem az önképzés, a továbbképzés rendkívüli fontosságát - a mindenből merítés tanulságát - az önbecsülés értékét - az önmegvalósítást, mint az élet egyik hajtóerejét stb. jelenti. Annak reményében merem közreadni pedagógiai tapasztalataimat,hogy valószínűleg mások is osztják a leírt véleményt, gondolataimat és hasznosítani tudják írásomat saját pedagógiai munkavégzésük során.
Maga a kézikönyv szellemisége, - úgy érzem - egy kicsit implicit kitörésnek, egyéni lázadásnak is felfogható, a mai döntően asszociációs kapcsolatok reprodukciójára épülő iskolával szemben. Felfogásomban nem a pedagógus magánszáma a tanítás, sokkal inkább a kommunikációs képesség, az interakciók kiélése a mérce, mintsem az a tény, hogy a pedagógus érti, tudja szaktárgyát: ez evidencia! Itt az átadás képességének, a hangulatnak és az órai légkörnek, a tanár-diák viszony érzelmi attitűdjeinek van döntő szerepe - együttesen próbálják oldani a jelenlegi iskolarendszer belső feszültségeit.
A 3M jegyében - megbecsülést, magunknak, munkával - született koncepció egyike a lehetséges megközelítéseknek a sok más elképzelés, s élő gyakorlat mellett. Természetesen lehet vele vitatkozni, elvetni, nem elfogadni, részben egyetérteni stb. Szemléletében más illetve a humanisztikus próbálkozásban sajátos és egyéni ez a módszer: erre utal a címlap „Útkeresés az iskolában" betűrejtvénye. A humanisztikus /saját élményű tanulás felfogásomban tanulásszervezést, a tanulás és a feldolgozás egységét is jelenti, (a Rogers-i megközelítésen túl) a könyvben leírt módon. Ugyanakkor az egyes fejezetekben megfogalmazott „sorvezetők" megtartják szigorú didaktikusságukat, ismeretnyújtó szerepüket, segítséget adva ezáltal a tantárgyi tartalom feldolgozásához. Egy előnyét mindenképpen tapasztaltam eddigi munkavégzésem során, miután kipróbáltam a gyakorlatban: azt, hogy a diákok egységesen megszerették a tárgyat, s az órák hangulata, légköre egészen más, mint a klasszikusnak mondott tanóráké.
Vissza
Tartalom
ELŐSZÓ 7
BEVEZETŐ: Egy új szemléletmód és pedagógiai rendszer indoklása a tanításban 9
- A humanisztikus tanulásfelfogás ismertetése 9
- Adaptációjának, alkalmazásának lehetőségei a pszichológia tanítása során 10
- Felhasználási útmutató, gyakorlati tanácsok a pedagógiai eljárásokról 11
A./ Követelmények, megegyezés a tanulókkal / Gordon 111. módszer/ 11
B./ Jegyzetelés, táblai vázlat 13
C./ Folyamatos gyakorlatok, a visszacsatolás módozatai 14
D./ Dolgozatírás 15
E./ Kiselőadások 15
F./ Szakmai gyakorlatok 16
G./ Házi dolgozatok csak 5. osztályban 17
H./ Tanulmányi versenyen, pályázaton részvétel 17
I./ Eredmények bemutatása 18
J./ Módosítás, korrekciók a következő tanévre 20
I. FEJEZET: Helyi tanterv, óraterv és tananyagjavaslat bibliográfiával 22
- Tantárgyi célkitűzések, követelmények, óraterv 22
- Az egyes pszichológiai ágak tananyaghátterét képező ismeretek konkrét
bibliográfiával 23
a./ 3. osztály: Általános pszichológia 23
(Személyiségpszichológia)
Fejlődéspszichológia 24
b./ 4. osztály:- Szociálpszichológia 24
Pedagógiai-pszichológia 25
c./ 5. osztály: Pedagógiai-pszichológia 26
Fakultáció 26
Kommunikációs tréning 26
II. FEJEZET: 3.osztály részletes folyamatterv, tanári-tanulói vázlatok, kimenetszabályozási összefoglalók 27
- Általános pszichológia (Személyiségpszichológia) 27
a./ folyamatterv - 10 témakör
b./ tanári-tanulói vázlatok, a folyamatterv feldolgozása folyamatos
gyakorlatok jelölésével 29
c./ az egyes témakörökhöz kapcsolódó kimenetszabályozási
összefoglalók - 12 összefoglaló kérdéskör 50
- Fejlődéspszichológia 54
a./ folyamatterv - 10 témakör
b./ tanári-tanulói vázlatok, a folyamatterv feldolgozása folyamatos
gyakorlatok jelölésével 56
c./ az egyes témakörökhöz kapcsolódó kimenetszabályozási
összefoglalók - 11 összefoglaló kérdéskör 79
III. FEJEZET: 4. osztály részletes folyamatterv, tanári-tanulói vázlatok, kimenetszabályozási összefoglalók 85
- Szociálpszichológia 85
a./ folyamatterv - 6 témakör
b./ tanári-tanulói vázlatok, a folyamatterv feldolgozása folyamatos
gyakorlatok jelölésével 87
c./ az egyes témakörökhöz kapcsolódó kimenetszabályozási
összefoglalók - 6 összefoglaló kérdéskör 101
- Pedagógiai-pszichológia 104
a./ folyamatterv - 7 témakör
b./ tanári-tanulói vázlatok, a folyamatterv feldolgozása folyamatos
gyakorlatok jelölésével 106
c./ az egyes témakörökhöz kapcsolódó kimenetszabályozási
összefoglalók- 4 összefoglaló kérdéskör 118
IV. FEJEZET: 5. osztály folyamattervek.tanári-tanulói vázlatok 120
- Pedagógiai-pszichológia 120
a./ folyamatterv - 4 témakör
b./ tanári-tanulói vázlatok, a folyamatterv feldolgozása folyamatos
gyakorlatok jelölésével 122
- Fakultáció - kínálatbiztosítással 125
a./ irodalom feldolgozása tanulókkal közösen 135
b./ gyermekvédelmi, speciális pedagógiai esetek pszichológiai
elemzése, feldolgozása 135
- Kommunikációs (Gordon) tréning 145
V. FEJEZET: Érettségi és képesítő témakörjavaslat, vizsgakérdés minták
a feldolgozás menetével 151
- Rezümé 153
VI. FEJEZET. Függelék, mintaanyagok 155
Tanári kézikönyv és segédanyag a pszichológia tantárgy tanításához
Dr. Szalay Dénes
Dr. Szalay Dénes műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Szalay Dénes könyvek, művek
Megvásárolható példányok
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.
Google, Facebook, Apple, Microsoft fiókkal való belépés/regisztráció eseténautomatikusan elfogadja az Általános Szerződési Feltételeket.
Elfelejtett jelszó
Kérjük, adja meg azonosítóját, és a hozzá tartozó email címet, hogy jelszavát elküldhessük Önnek!
A *-gal jelölt mezők kitöltése kötelező!
Azonosító név/E-mail cím* Azonosító és e-mail cím megegyező
E-mail cím*
(2009 március óta a regisztrált ügyfelek azonosító neve megegyezik az email címmel)
Ha az azonosítóját sem tudja megadni, kérjük, hívja az ügyfélszolgálati vonalat:
+36-62-452-833
×
1
2
3
Regisztráció
×
Regisztráció
Regisztrációja sikeresen megtörtént.
Megadott e-mail címére megerősítő e-mailt küldtünk. Ahhoz, hogy a regisztrációja véglegesedjen, és le tudja adni rendeléseit, kérjük, kattintson a levélben található linkre. A megerősítő link a kiküldéstől számított 48 óráig érvényes, ezután a regisztrációs adatok törlésre kerülnek.
Kérjük, jelölje meg az érdeklődési körébe tartozó témaköröket!
Mehet
×
Regisztráció
Az ön által megjelölt témakörök:
Temakor_1
Beállíthatja, hogy emailben értesítőt kapjon az újonnan beérkezett példányokról a bejelölt témaköröknek megfelelően.
Beállított értesítőit belépés után bármikor módosíthatja az Értesítő menüpont alatt:
létrehozhat új témaköri értesítőt
inaktiválhatja értesítőjét, ha éppen nem kíván a megadott témában értesítőt kapni
törölheti véglegesen az adott értesítőjét
szerkesztheti jelenlegi értesítőjét, ha még részletesebben szeretné megadni mi érdekli.
Az Ön választása alapján naponta vagy 3 naponta kap tőlünk emailt a beállított értesítőjéről.