1.067.317

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Történelempedagógiai írások

Válogatás dr. Szabolcs Ottó munkáiból

Szerző
Budapest
Kiadó: Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar-Magyar Történelmi Társulat Tanári Tagozata
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 171 oldal
Sorozatcím: A történelemtanári továbbképzés kiskönyvtára
Kötetszám: 16
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 13 cm
ISBN: 963-8536-2
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Szabolcs Ottó a jelenkori történelemtanítás egyik meghatározó személyisége. Munkásságában szerencsésen kapcsolódik egybe a történészkutató, az oktatásügyi szakember, a történelemtanár igényes... Tovább

Előszó

Szabolcs Ottó a jelenkori történelemtanítás egyik meghatározó személyisége. Munkásságában szerencsésen kapcsolódik egybe a történészkutató, az oktatásügyi szakember, a történelemtanár igényes habitusa. Pályájának különleges eredményességét felkészültségének ez a ritka ötvözete adja. Ezt tükrözi ez a tanulmánykötet is, amely válogatást tartalmaz az utóbbi negyedszázadban megjelent cikkeiből, tanulmányaiból. Az írásokat olvasva felelevenedik a magyar történelemtanítás minden lényeges problémája, törekvése és eredménye. A bejárt út nem egyenes vonalú: buktatók, viták, kritikák, újrakezdések jellemzik a történelemtanítás vizsgált időszakát. A közölt tanulmányok nemcsak rögzítik ezeket a gondokat, nem maradnak az oktatáspolitika általános szintjén, hanem a történelemtanítás metodikájának, pedagógiájának egykorú válaszait is tükrözik. Ezek a válaszok bizonyítják Szabolcs Ottó módszertani felkészültségét és jelentőségét.
A tanulmánykötet mintegy két tucat cikket, előadást foglal magában, meghatározott tartalmi rendbe szedve, fejezetekbe sorolva. A különböző időben és témában jelentkező írások között a harmóniát valójában nem az ügyes szerkesztés, hanem a gondolati azonosság adja, ami a történelemtanítás jobbítását, szabadságát, nyitottságát kívánja elérni. Már 1978-ban arról írt Szabolcs Ottó, hogy „a szociológiai sémákba zárt, megmerevített, szinte kanonizált történelemtanításnak pozitív reakciójaként vissza kell nyúlni a sémák ellen felsorakoztatott, a szociológiai kanonizációval szemben a feltétlen hitelességet képviselő forrásokhoz..." Ehhez még hozzátette, hogy a hiteles források mellett a történelemtanításnak szüksége van az alkotó fantáziára, a történelmi szituáció megelevenítésére. Leíró, dogmatikus tanítás helyett forrásokon alapuló, elemző tanításra van szükség, ahol a tanár személyisége is szerepet kaphat. (Történelmi szépirodalom és történelemtanítás.) 1985-ben pedig arról olvashatunk, hogy nincs értelme többé az egységes iskolai tananyagot, "szentnek" tekinteni. (Történelemtanítás és tömegkommunikáció.) Majd 1989-ben azt hangsúlyozta, hogy a történelemtanításnak nyitottnak kell lennie, véget kell vetni annak a beidegződésnek, hogy az állam előír, parancsol, az iskola, a tanár végrehajt. Vissza

Tartalom

Előszó 7
Bevezető 9
A történelmi megismerés útja
Megjegyzések az intuíció kérdéséhez a történelemtanításban 11
Az értékelés képességének kialakítása és a korszerű taneszközök 17
A történelem képi forrásainak iskolai felhasználásáról 22
A történelmi megismerés sorsfordulói 28
Szóbeliség és taneszközök a történelemórán 36
Történelemtanítás és tömegkommunikáció 42
Az iskolai megismerés forradalmai 49
A történelemtanítás dimenziói
A térképek szerepe az ifjúság történelmi műveltségének formálásában 56
A közgondolkodás alakítása az iskolai történelemoktatásban 61
A történelemtanítás fejlődési perspektívái Magyarországon 69
A NAT és a történelemtanítás 74
Parlamenti vitanapi hozzászólás a közoktatás fejlesztésének stratégiájához 82
Szempontok a Történelem Nemzeti Tanterv kialakításához 85
Történelem és személyiség
A tanulói aktivitás kérdéséhez az iskolai történelemtanításban 91
Az érzelmi hatások kérdése a történelemtanításban 97
A történelemtanítás élményvilága 102
A történelemtanítás értékmegőrző és értékmegújító szerepéről 109
Történelemszemlélet és identitás 113
Tantárgyi koncentráció - társadalomtudományos egység
Történelmi szépirodalom és történelemtanítás 119
A történelem és irodalom integrációjának kérdései az oktatásban 123
A kortörténet kérdése jelenlegi iskolai történelemtanításunkban 134
A történelem stúdium integratív szerepéről 142
A történelem tanításának eszközei
Taneszközök a történelemtanításban 153
A történelemtanítás-módszertan fejlődésének kérdéséhez 159
A videó felhasználása a történelemtanításban 165

Dr. Szabolcs Ottó

Dr. Szabolcs Ottó műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Szabolcs Ottó könyvek, művek
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Történelempedagógiai írások
Állapot:
1.640 ,-Ft
8 pont kapható
Kosárba