Előszó
A tanító, művelődésszervező, szociálpedagógus szakos hallgatók a „Vállalkozási alapismeretek" tárgykörhöz tartozó ismereteket a „Művelődésgazdaságtan" tantárgy keretében sajátítják el. Napjaink...
Tovább
Előszó
A tanító, művelődésszervező, szociálpedagógus szakos hallgatók a „Vállalkozási alapismeretek" tárgykörhöz tartozó ismereteket a „Művelődésgazdaságtan" tantárgy keretében sajátítják el. Napjaink művelődés menedzsere nem nélkülözheti a gazdaság rész - és együttes folyamatainak magas szintű ismeretét. Ebből következik; a „Művelődésgazdaságtan" tantárgy felépítése csak abban az esetben tud eleget tenni a megfogalmazott elvárásoknak, ha olyan ismeretanyagot biztosít a hallgatóság részére, amely alkalmas a gyakorlati életben jelentkező, sokszínű gazdasági jelenségek speciális, sikerorientált kezelésére.
A „Művelődésgazdaságtan" oktatása három szemeszterben keresztül, három fontos szakterületre koncentrálva (alapozó jellegű "Közgazdaságtan", empirikus tartalommal bíró „Vállalkozási alapismeretek" és a költségvetési gazdálkodásra orientált „Államháztartás") történik. Mindhárom terület egységes kezelése nemcsak azzal az előnnyel jár, hogy a hallgatóság képes a gazdaság színes megnyilvánulásait egységes szemléletben megközelíteni, hanem azzal, a semmihez sem hasonlítható élménnyel is; a kellően megalapozott ismeretek birtokában a hallgató alkalmassá válik a gazdasági jellegű problémák gondos kezelésére.
A „Vállalkozási alapismeretek" tárgykör összeállítása nyomon követi a vállalkozások - legyen az egyéni vagy társas vállalkozás - előkészítésétől a vállalkozások megszüntetéséig szükséges tevékenységeket. A tárgykör fejezetei részletesen tárgyalják azokat a teendőket, amit a vállalkozónak meg kell tenni a vállalkozás sikere érdekében. Az előkészületek alapos számbavétele után a modern gazdálkodás egyik, talán legátfogóbb elemét a marketinget tárgyalja és mutatja be a jegyzet. A hallgató megismerkedik a marketing fogalmával, folyamatával, és mindazzal a fogalommal és ismeretanyaggal, amelyet a modern marketing felfogás tartalmaz. A hallgatóság olyan fogalmakat és gyakorlati tudnivalókat ismerhet meg, mint a sikeres marketingstratéga alkalmazásának feltételei, a környezetanalízis módjai, a megkülönböztetett versenyelőny fontossága a gazdálkodásban, az alapstratégia lényege és alkalmazásának feltételei, a marketing célok és eszközök összhangjának fontossága, a marketing - mix fajtái.
A jegyzet részletesen tárgyalja a vállalkozási formákat, amelyek közül választhat a kezdő, vagy már sikeresen működő vállalkozó. A jegyzet abban a szemléletben tárgyalja választható vállalkozási formát, hogy a tényleges tevékenységnek illeszkednie kell a működés konkrét formájához.
Vissza