A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Tervezési útmutató 10-20 m támaszközű, vasbetonlemezzel együttdolgozó acélszerkezetű vasúti hidak tervezéséhez

Kézirat

Szerző
Szerkesztő
Budapest
Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 62 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Kézirat. Megjelent 552 példányban. 31 fekete-fehér ábrával illusztrálva. Tankönyvi szám: J 9-1172. 3 db kihajtható melléklettel.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Az 1940-es éveket követő időkben a vasbeton lemezzel együttdolgozó acélszerkezetek (öszvértartók) az egész világon elterjedtek. Ma már a vasbeton pályalemezzel készülő közúti vashidak mindenütt... Tovább

Előszó

Az 1940-es éveket követő időkben a vasbeton lemezzel együttdolgozó acélszerkezetek (öszvértartók) az egész világon elterjedtek. Ma már a vasbeton pályalemezzel készülő közúti vashidak mindenütt öszvérszerkezetként épülnek, de igen gyakori ez a tartótipus az ipari építmények és az acélvázas magasépületek területén is. Az 1976-os Vasúti Hidszabályzat (VH) engedélyezi a vasbeton lemezzel együttdolgozó acélszerkezetek vasúti hídként való alkalmazását is. A VH IV/A fejezete részletes előírásokat tartalmaz e szerkezetek tervezésére vonatkozóan. E gyakorlati jegyzet az építőmérnök hallgatók tervezési gyakorlataihoz kiván segítséget nyújtani. Azzal a feltételezéssel íródott, hogy olvasói a jelenlegi előadások anyagát részben ismerik, és megfelelő statikai előképzettséggel rendelkeznek. Ez természetesen nem zárja ki azt, hogy az egyes lényegesebb összefüggések magyarázata a teljességre való törekvés igénye nélkül ismertetésre kerüljön. A jegyzet kizárólag oktatási célra készült, tényleges szerkezet tervezéséhez nem használható. A VH IV/A. fejezet előírásai csak a viszonylag egyszerűbb kialakítású és csak a 30 m-en aluli támaszközű együttdolgozó szerkezetű vasúti hidakkal kapcsolatos kérdéseket szabályozzák, s az egyéb eseteket egyedi elbírálást igénylő különleges szerkezetnek minősítik. Ennek elsődleges oka, hogy együttdolgozó szerkezeteket a múltban majdnem kizárólagosan csak közúti hidaknál alkalmaztunk, tehát kevés olyan hazai tapasztalattal rendelkezünk, amire a fáradás szempontjából erősen igénybe vett és dinamikusan terhelt együttdolgozó vasúti hidaknál - különösen, ha azok a szokványostól eltérnek - teljes biztonsággal támaszkodhatnánk. Még az egyszerűbb esetekben is főleg csak a külföldi példák az irányadók. A magyar vasútvonalakon jelenleg mindössze néhány kisvasúti híd, valamint a kiskörei Tisza-híd 1975-ben átadott ártéri hídsora képviseli az öszvérszerkezeteket. Az utóbbiak, amelyek a MÁV első öszvérhídjai, ma még annyira ujak, hogy a legkényesebbnek tartott fáradási és vibro-kuszási jelenségek szempontjából nem értékelhetők. Az említett jelenségek alaposabb laboratóriumi vizsgálata is késik. A felmerült problémákat a gyakran ellentmondásos külföldi szakirodalom alapján sem lehet mindig egyértelműen tisztázni. A hallgatói rajzfeladatok keretében csak 10-20 m közötti támaszközöket alkalmazunk a számítási munka csökkentése érdekében. Vissza

Tartalom

0. Bevezető .........................................3
1. Vázlatterv .....................................5
2. A számítás alapjául szolgáló adatok ................................9
2.1. A statikai számításhoz felhasznált szabályzati
előírások ........................................9
2.2. Alkalmazott anyagminőségek ....................................9
2.3. Számításbavehető fizikai jellemzők ...........................10
2.4. Számításbavehető szilárdsági jellemzők .......... . 11
3. Terhek ..............................................................14
3.1. Állandó súlyterhek ....................................................14
3.2. Függőleges mozgóterhek .................. .. 14
3.3. Mozgó teher többlettényezői ......................15
3.4. Vízszintes mozgó terhek ...............................16
3.5. Meteorológiai terhek ..............................................16
4. Vasbetonlemez keresztirányú méretezése ........................18
4.1. Állandó súlyterhek ...........................18
4.2. Függőleges mozgóterhek ................... . . . 19
4.3. Mértékadó igénybevételek számítása ..........................19
4.4. Pályalemez méretezése ........................................20
5. Együttdolgozó tartó méretezése ..........................21
5.1. Ható terhek ..........................................................21
5.2. Igénybevételek számítása ........................................22
5.3. Öszvértartó keresztmetszetének közelítő felvétele .... 24
5.4. Együttdolgozó tartó keresztmetszeti adatai ..............26
5.5. Az acéltartó vizsgálata ........................................30
5.6. A vasbetonlemez vizsgálata az acéltartók hossztengelyével párhuzamosan ............................................46
5.7. Az acéltartó és a vasbetonlemez közötti kapcsolat vizsgálata .......... 49
5.8. A szerkezet egészére vonatkozó erőtani követelmények vizsgálata.........56
6. Az acélminőség kiválasztása a ridegtörés elkerülésére........58
7. Saruk vizsgálata...................60

Dr. Szabó Gyula

Dr. Szabó Gyula műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Szabó Gyula könyvek, művek
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Tervezési útmutató 10-20 m támaszközű, vasbetonlemezzel együttdolgozó acélszerkezetű vasúti hidak tervezéséhez Tervezési útmutató 10-20 m támaszközű, vasbetonlemezzel együttdolgozó acélszerkezetű vasúti hidak tervezéséhez Tervezési útmutató 10-20 m támaszközű, vasbetonlemezzel együttdolgozó acélszerkezetű vasúti hidak tervezéséhez
Állapot:
4.800 Ft
3.360,-Ft 30
24 pont kapható
Kosárba
30% garantált kedvezmény!